דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

לא חוששים מאינפלציה: הבנק הפדרלי בארה"ב לא שוקל העלאת ריבית

על פי הנגיד ג'רום פאוול, הבנק ידון בנושא רק אם רמת האינפלציה תגיע ליעד של 2% לתקופה ארוכה | פאוול: "הבנק צריך לעשות כל מה שהוא יכול כדי לתמוך בהתאוששות מלאה של המשק"

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב (AP Photo/Kiichiro Sato, FILE)
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב (AP Photo/Kiichiro Sato, FILE)
יונתן קירשנבאום

על אף נתוני ההתאוששות המהירה, הבנק הפדרלי של ארה"ב לא ממהר להדק את המדיניות המוניטרית ורומז שהריבית לא תעלה בתקופה הקרובה. נגיד הבנק, ג'רום פאוול, אמר אתמול (ראשון) בראיון לרשת CBS שקיימת "סבירות נמוכה מאד" להעלאת הריבית וכי הדיונים בנושא לא יתחילו בכלל ב-2021.

מדובר בשינוי של ממש במדיניות שמירת האינפלציה של הבנק, אחרי שאימץ בשנה שעברה מדידת אינפלציה שמאפשרת תקופות ארוכות יותר של התאוששות וצמיחה לפני העלאת ריביות. "עמדתי היא שהבנק צריך לעשות כל מה שהוא יכול כדי לתמוך בהתאוששות של המשק, עד שנגיע להתאוששות מלאה, בלי לפגוע בתהליך ההתאוששות הזה", אמר פאוול.

למרות שכ-13 מיליון מקומות עבודה נוספו במשק האמריקאי מאז שיא המשבר בשנה שעברה, נותרו עדיין 9 מיליון בני אדם שלא חזרו לתעסוקה. בראיון אתמול רמז פאוול שהבנק הפדרלי יבחן את נתוני האבטלה וישים כיעד את חזרת כל העובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת לעבודה לפני שישקול להעלות ריביות ולהאט את קצב ההתאוששות.

"אין לנו תשובה להכל, אבל מטרת העבודה שאנחנו עושים היא לשרת את הציבור, וזו עבודה קריטית", הסביר הנגיד, "אם האנשים בשולי הכלכלה שלנו ירוויחו (מהמדיניות), כל שאר הדברים יסתדרו מעצמם".

הביקורת המרכזית שנשמעת כלפי מדיניות הבנק הפדרלי מהצד השמרני של המפה הפוליטית היא לגבי האינפלציה. לטענת המבקרים האינפלציה עלולה לזנק בעקבות מדיניות הזרמת הכסף וההקלות המוניטריות הנדיבה של הבנק. פאוול שלל את החשש מפני זינוק חד ברמות האינפלציה, וטען שהנושא לא ישפיע על החלטת הבנק המרכזי בעניין הריביות בעתיד הנראה לעין.

"כשזה מגיע לשאלת האינפלציה, אני הייתי רוצה לראות שיעורים של מעל ל-2% לאורך תקופה ממושכת. כשנגיע לשם, זאת תהיה הנקודה שנעלה ריביות, אבל לא נעשה את זה לפני כן", אמר. שיעור האינפלציה בארה"ב עומד כיום על כ-1.6%.

השינוי במדיניות מדידת האינפלציה תאפשר לבנק לא להעלות את הריבית ברגע שהאינפלציה תגיע ליעד של 2%, אלא לאפשר למשק התאוששות ארוכה יותר, גם אם האינפלציה תישאר לאורך מספר חדשים בסביבת היעד.

גם הכלכלן, זוכה פרס נובל, פול קרוגמן התייחס לבהלת האינפלציה בארה"ב. לדבריו, ייתכן שתהיה עלייה זמנית במחירי חלק מהמוצרים כתוצאה מההתאוששות, אבל לא מדובר בעליית מחירים רחבה, שתביא לעלייה באינפלציה.

"המצב כרגע הוא שההתאוששות הכלכלית המהירה תביא לצוואר בקבוק של ביקושים, וכנראה לעליית מחירים חדה בענפים מסוימים- באופן זמני. זאת אומרת שלא יהיה מדובר בעלייה במדד האינפלציה לאורך זמן, אלא רק זינוק חד פעמי", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

קרוגמן השווה את המצב הנוכחי להתאוששות מהמשבר הפיננסי של 2008. שגם אז, הסביר, נשרמה עלייה חדה בביקושים לסחורות מסוימות שהביאה לזינוק במחירים של אותם מוצרים, בעיקר מזון ודלק. מחירים שירדו במהירות לאחר מכן. עם זאת, אינפלציית הבסיס, לא עלתה בתקופה הזו. על פי קרוגמן, גם כיום לא קיימת סכנה של זינוק ארוך טווח באינפלציית הבסיס, בין היתר לאור התמיכה הרבה שהמשק האמריקאי מקבל מהממשל והבנק הפדרלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!