דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עצמאות וזיכרון תשפ"א

רקטור העברית על מניעת פרס ישראל מפרופ' עודד גולדרייך: "בחירת הזוכים צריכה להיות נקייה משיקולים שאינם אקדמיים"

שר החינוך מסרב להעניק את הפרס לחוקר שהביע תמיכה בהחרמת אוניברסיטת אריאל, בגיבוי של בג"ץ | פרופ' ברק מדינה מתריע מפוליטיזציה של הפרס: "הסמכות להחלטה צריכה להיות בידי ועדת השופטים בלבד"

פרופ' עודד גולדרייך, ושר החינוך יואב גלנט (צילום: דנה רון ויקיפדיה, יונתן זינדל פלאש 90)
פרופ' עודד גולדרייך, ושר החינוך יואב גלנט (צילום: דנה רון ויקיפדיה, יונתן זינדל פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"התהליך של בחירת זוכי פרס ישראל מאוד ברור, והוא לא סתם טכני. תפקידו לשמור על הבחירה נקייה משיקולים שאינם אקדמיים", אומר לדבר פרופ' ברק מדינה, רקטור האוניברסיטה העברית. הוא מזהיר שהחלטת שר החינוך יואב גלנט לדחות את הענקת פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך היא תקדים מסוכן, שעלול להפוך אותו לפרס פוליטי, ולא לפרס על מצוינות אקדמית.

פרופ' ברק מדינה (צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)
פרופ' ברק מדינה (צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)

גולדרייך, חבר בסגל המחלקה למתמטיקה שימושית ומדעי המחשב במכון ויצמן למדע, נחשב למומחה עולמי בתחומי הקריפטוגרפיה וסיבוכיות חישובית. במרץ בחרה בו ועדת פרסי ישראל כחתן הפרס השנה במתמטיקה ובמדעי המחשב. לאחר בחירתו פרסמו ארגוני ימין כי הוא חתם על עצומה המיועדת לאיחוד האירופי וקוראת להימנע משיתופי פעולה של האיחוד ומוסדותיו עם אוניברסיטת אריאל, עקב מיקומה בשטח כבוש. בעקבות זאת פנה שר החינוך גלנט לוועדת הפרס, וביקש ממנה לשקול בשנית את זכייתו של גולדרייך. חברי הוועדה עמדו על בחירתם.

לפי תקנון פרסי ישראל, שר החינוך ממנה ועדת מומחים לתחום בו יוענק הפרס, שחבריה יבחרו את הזוכה בו. שר החינוך צריך לאשר את ההמלצה, אך הפסיקה מגבילה את שיקול דעתו בנושא. והוא רשאי גם לפנות לוועדה ולבקש ממנה לשקול בשנית את החלטתה, אך "החלטתה השנייה של הוועדה תהיה סופית". למרות זאת, גלנט סירב לאשר את המלצת הוועדה.

חברי הוועדה עתרו לבג"ץ כנגד החלטת השר. במסגרת הדיון בעתירה אמר גולדרייך כי החתימה על העצומה נעשתה בטרם ידע על זכייתו בפרס, וכי הוא אינו תומך בתנועת החרם על ישראל. בחמישי האחרון קבעו השופטים יצחק עמית, נועם סולברג ויעל וילנר שהפרס לא יוענק לגולדרייך ביום העצמאות, ושלשר גלנט תינתן שהות של חודש לבחור האם גולדרייך עבר על חוק האוסר תמיכה בחרם על ישראל. השופטים קבעו כי אם יוחלט שיזכה, הוא יקבל את הפרס בהזדמנות אחרת. לפיכך, אירוע הענקת הפרס, שצולם מראש ביום ראשון, נערך בלעדיו.

גלנט אמר עם החלטת בג"ץ כי "פרופ' גולדרייך הוא אולי מדען מבריק, אבל תמיכתו בתנועת החרם וקריאתו לחרם על אוניברסיטת אריאל היא יריקה בפניה של מדינת ישראל ושל האקדמיה הישראלית ואף הפרה אפשרית של החוק. ננצל את הזמן שהועמד לרשותנו כדי להשלים את הבדיקה אם התנערותו הנוכחית של הפרופ' מתנועת החרם היא כנה, והאם המידע שמסר לבית המשפט ולמדינה בעניין זה הוא נכון". הוא הוסיף כי: "תרחיש בו תומך בתנועת החרם יעמוד על הבמה ביום העצמאות ויקבל מידי ראשי המדינה את פרס ישראל הוא תרחיש שלא אתן לו את ידי".

פרופ' מדינה אומר כי "השאלה שאנחנו שואלים פה, היא של מי הסמכות להחלטה על פרס ישראל? ובעיניי כמו גם בעיני שאר הרקטורים, הסמכות בידי ועדת השופטים בלבד. שר החינוך יכול כפי שעשה פעמיים כבר במקרה זה, לבקש מהוועדה לשקול שוב מסיבות כאלו ואחרות. הוועדה יכולה לשקול שוב ולפסול מועמד מסיבות שאינן אקדמאיות, כמו למשל אם יש חשש שהמועמד הטריד מינית. אבל הוועדה, ורק הוועדה מחליטה זאת".

כחלק מהמחאה על אי הענקת הפרס לגולדרייך נערך ביום ראשון טקס אלטרנטיבי בו הוענק לו פרס במקביל לצילומי הטקס של פרס ישראל. "עמדת שר החינוך איננה אלא עוד צעד קטן בתהליך מתמשך של דה-לגיטימציה של השמאל בישראל", אמר גולדרייך בנאומו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!