דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הספד

פרידה / המלחין נחום היימן הלך לעולמו בגיל 82

היימן, חתן פרס ישראל היה אחד המלחינים הפורים והמוערכים בזמר העברי והיה אחראי להלחנתם של למעלה מאלף שירים, רבים מהם הפכו לקלאסיקות. הנשיא ריבלין: "אמן של נפש האדם, איש שידע להלחין ולכתוב את הרגשות והתחושות של כולנו"

נחום היימן, 2009 (צילום: אילן קוסטיקה  מתוך ויקיפדיה).
נחום היימן, 2009 (צילום: אילן קוסטיקה מתוך ויקיפדיה).

נחום (נחצ'ה) היימן הלך לעולמו אתמול (רביעי) בבית החולים מאיר בכפר סבא בגיל 82, בעקבות קריסת מערכות כתוצאה מחיידק אלים. היימן היה אחד המלחינים הפורים והמוערכים בזמר העברי והיה אחראי להלחנתם של למעלה מאלף שירים, רבים מהם הפכו לקלאסיקות.

 

היימן נולד בעיר ריגה, בירת לטביה, במאי 1934 ועלה לארץ ישראל עם משפחתו בשנת 1939, כשהיה בן חמש. בילדותו החל לנגן בפסנתר, אך לאחר שחלה בגיל עשר בשיתוק ילדים (פוליו) עבר לנגן באקורדיון. בגיל 14, בעקבות גירושי הוריו, עבר להתגורר כילד חוץ בקיבוץ נען וזכה להדרכה מחברי הקיבוץ יהודה אורן ודוד זהבי.

לאחר נישואיה השניים של אימו, עבר להתגורר עימה ברחובות. שם הוא הלחין בגיל 17 את שירו הראשון "ניצנים נראו בארץ", לפי מלים מ"שיר השירים".

במסגרת שירותו הצבאי שימש היימן אקורדיוניסט מחליף למלחין דובי זלצר בלהקת הנח"ל בגרסתה הראשונה. בתקופת שירותו הצבאי נישא לדליה קולטון ועבר איתה לקיבוץ בית אלפא. בשירות המילואים עבר לשרת כלוחם בפלס"ר שריון, נפצע ברגלו מהתפוצצות מוקש במלחמת סיני, נפגע מקליע במלחמת ששת הימים, במלחמת יום הכיפורים נפצע באורח קשה מהפצצה אווירית, אושפז במשך כחצי שנה ועבר סדרה ארוכה של ניתוחים.

קריירה מוזיקלית עשירה

היימן החל לעבוד עם הגבעטרון ב-1961 , ויזם את הוצאת התקליטים הראשונים של חבורת הזמר. הלהקה כללה ברפרטואר שלה חלק משיריו, כשהמפורסם שביניהם השיר "לאן נושבת הרוח" על שני לחניו.

בנוסף לעבודתו כמלחין טיפח היימן זמרים רבים בראשית דרכם, ביניהם חוה אלברשטיין (לה גם הלחין בין היתר את השיר "כמו צמח בר"), צמד הפרברים (להם הלחין את שיריהם הראשונים, בהם "את אני והרוח", "אילו כל האוהבים", "רק הד קולך" ו"ריח תפוח אודם שני"), עליזה עזיקרי, הצמד אורנה ומשה דץ (להם הלחין בין היתר את השיר "שיר למענך") וחני ליבנה.

שיתוף פעולה פורה במיוחד היה עם המשורר נתן יונתן, שהוליד עשרות שירים שהיו לקלאסיקה בזמר העברי, ביניהם "חופים", "שיר אהבה ישן" (המוכר בשם "אניטה וחואן"), "החול יזכור".

בסוף שנות ה-60 נסע לצרפת, וזכה להצלחה בינלאומית כשגדולי הזמרים שרו משיריו ביניהם, ננה מושקורי, מארי לאפורה וגם ישראלים שהשתקעו בצרפת כמו מייק בראנט, וריקה זראי. ב-1972 עבר ללונדון בה למד במגמת מוזיקה בבית הספר לקולנוע והקים וניהל חברה להקלטות, שהכינה מוזיקה לסרטים, פרסומות ותקליטים.

היימן שב לישראל ב-1984 והפיק את המופע "חופים" עם האמנים מאיר בנאי, משה דץ, חני ליבנה וליזה לנג, שהיו בראשית דרכם. כן היה המנהל האמנותי של חגיגות הזמר העברי בערד. בשנת 2002 הקים את העמותה למורשת הזמר העברי.

היימן נישא 3 פעמים בחייו. הוא הותיר אחריו את אשתו ורד, את בנותיו בילי והזמרת סי היימן ונכדיו תומר, שון ויהלי.

איש יוצא דופן בכישרונו האדיר

המוזיקאי אורי הרפז, כתב בדף הפייסבוק שלו כי "עכשיו, כשעה בלבד אחרי הבשורה הקשה, העצב כבד, אבל יחד עמו אני מרגיש גם תחושה מוזרה של הקלה.
הקלה על שנחצ'ה לא סובל יותר פיזית כפי שסבל בשנים האחרונות והקלה על שהספקתי. הספקתי להכיר עוד יותר מקרוב איש יוצא דופן בכישרונו האדיר. איש ממוקד מטרה, אוהב מוזיקה וזמר עברי – ישראלי שאין שני לו. איש מיוחד, שלטוב ולרע – תמיד ידע מה הוא רוצה ולא ידע מה זה לוותר. אין לי ספק שמנגינותיו ושיריו ילוו את כולנו שנים ארוכות מאד גם אחרי לכתו".

נשיא המדינה,  ראובן (רובי) ריבלין, התייחס למותו של היימן ואמר כי "נחום (נחצ׳ה) היימן היה אמן של נפש האדם, איש שידע להלחין ולכתוב את הרגשות והתחושות של כולנו. נחום הלחין את המנגינה הישראלית לאדמה, לטבע, לשמש הישראלית, לשיבולים, לים ולאקורדיון שכמו נוצר בשבילו ובעבורו. 'החול יזכור את הגלים…', ואנחנו לא נשכח את נחום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי "נחצ'ה הלחין את פסקול חיינו בארץ והוא אחד מגדולי המלחינים שקמו למדינת ישראל. השירים שהותיר אחריו נטעו בלבנו את אהבת העם והמולדת וילוו את ישראל אל הדורות הבאים- כמו צמח בר".

שרת התרבות, מירי רגב, ספדה להיימן ואמרה "נחום( נחצ'ה) הייימן היטיב להלחין את זמירות חיינו. הוא נגע במיתרי הלבבות ושירת חיינו רצופה בלחניו. לחנים רבים וטובים הלחין וכולם מספרים את ההוויה הישראלית. אני שולחת תנחומיי לבנות ולבני המשפחה ולכל מוקיריו".

גם ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), ספד להיימן ואמר כי "נחצ'ה נתן לישראליות צלילים. שירים ומנגינות שכולנו מכירים, אוהבים ומתרגשים מהם יצאו תחת ידיו. יצירתו הענפה לארוך שנות פעילותו היא מהחכמות, הנוגעות והיפות שידענו ולכתו היא אבדה גדולה למדינת ישראל. מנגינותיו יישארו כמצבה של רוך ויופי לדורי דורות. אני משתתף בצער משפחתו האוהבת שטיפלה בו עד רגעיו האחרונים. יהיו זכרו וזכר יצירתו ברוכים".

"נחצ'ה ידידי היקר, התעצבתי לשמוע על לכתך. היית מגדולי המלחינים שקמו לנו, אחראי לנכסי צאן ברזל רבים ואיש עניו ונדיר" ספד לו ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), "רק לפני חודש וחצי, באחת השבתות, ביקרתי אותך בבית החולים. המפגש ריגש אותי וממשיך ללוות אותי. מוזר לי לדבר עליך בלשון עבר. אני בטוח שהלחנים שלך ומורשתך ימשיכו איתנו גם בעתיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!