דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

חברת yes תורשה למכור חבילות מוזלות

רשות התחרות: הגברת התחרות ובשוק התפתחויות טכנולוגיות בתשתיות התקשורת מאפשרות להקל בתנאי המיזוג של בזק ו-yes

בניין חברת "Yes" בכפר סבא (צילום: פלאש90)
בניין חברת "Yes" בכפר סבא (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות התחרות פרסמה אתמול (ב') תיקון לתנאי המיזוג בין בזק ל-yes, שיתיר ל-yes למכור חבילות מוזלות. התיקון מעדכן את תנאי המיזוג שנקבעו במרץ 2014, וקבעו מגבלות לאור רמת התחרות הנמוכה בשוק התקשורת.

כחלק מתנאי המיזוג המקוריים, נאסר על יס למכור סל שירותי תקשורת הכוללים שירותי טלוויזיה במחיר שונה ממכירת שירות הטלוויזיה בנפרד. התנאי נועד למנוע מבזק, בעלי yes, להציע חבילת שירותי תקשורת במחיר נמוך במיוחד, שיקשה על חדירת מתחרים לתחום הטלוויזיה. תנאי נוסף אסר על רכשת תוכן ל-yes בבלעדיות, כך שמתחרים לא יוכלו לרכוש אותו.

כעת, סבורה הרשות כי שוק התקשורת כיום הוא הרבה יותר תחרותי ומפרסמת ארבעה נימוקים לכך: הראשון הוא שלתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית נכנסו בשנים האחרונות מתחרים חדשים, סלקום ופרטנר אשר צברו נתחי שוק וכיום כל אחת מהן מחזיקה ביותר מ-200 אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה שלהן.

הנימוק השני הוא השיפור בתשתיות האינטרנט שמאפשרים היום אספקת תכנים אודיו ויזואליים באיכות גבוהה (OTT). שיפור זה מאפשר לבתי אב לצרוך תכני טלוויזיה מפלטפורמות בינלאומיות כמו  Netflix ו-Apple TV  ישירות דרך האינטרנט.

הנימוק השלישי של רשות התחרות נוגע לרפורמת השוק הסיטונאי מאפשרת לשחקנים קיימים ולשחקנים חדשים שרוצים להיכנס לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית לרכוש תשתית אינטרנט במחיר מפוקח וכן לפרוס תשתיות תקשורת בצנרת של בזק. הנימוק הרביעי נשען על פריסת הסיבים המפתחת של IBC ופרטנר שהחלו להתחרות ברשת הסיבים של בזק.

לאור השינויים, החליטה הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, לאפשר לחברות הבנות של בזק לשווק חבילות שירותי תקשורת תוך ויתור על דרישת הפריקות. כלומר, ל-yes מותר להציע חבילת שירותים מוזלת, בדומה לטריפל של HOT.

בכל הנוגע להסדרי בלעדיות, בדיקת הרשות העלתה כי היצע התוכן הזר (להבדיל מתוכן מקומי ותוכן ספורט) הוא רחב וניתן לרכשו ממספר גורמים שונים: אולפני המייג'ורס; מפיקים עצמאיים רבים מרחבי העולם; רשתות טלוויזיה זרות, המפיקות תכנים לשימושן העצמי.

בנוסף לכך, קיימת אפשרות לרכוש תכנים רבים ומגוונים באמצעות אגרגטורים בינלאומיים בעלי כח רכש משמעותי, המרכזים מגוון תכנים זרים מכל אחד מהגורמים המפורטים לעיל. הרשות החליטה לאפשר גמישות גדולה יותר בכל הנוגע לרכש תוכן זר.

הפיקוח החלקי יצר שוק מעוות

ככלל, הטלת המגבלות מטעם רשות התחרות גרמה בפועל לייקור שירותי התקשורת של קבוצת בזק. יותר ממה שהצליחה לעודד את התחרות, המדיניות הזו עודדה את המתחרות של בזק.

yes  ו-HOT סובלות מנחיתות נוספת, אליה לא התייחסה רשות התחרות, הן משדרות ברישיון, בשונה מהספקים הבינלאומיים, או ספקים מקומיים כמו פרטנר וסלקום. הוצאת רשיון מטילה חובות משמעותיות בתחום הפיקוח על התכנים והפקות מקור ויוצרת מבנה הוצאות שונה לחלוטין לעומת שחקנים המשדרים באינטרנט בלבד, עליהם נמנע משרד התקשורת מהטלת פיקוח. הימנעות זו מנוגדת לחוק התקשורת, המחייב להוציא רשיון לכל שירות תקשורת.

בעבר ניסה משרד התקשורת לקדם חקיקה בה הרגולציה לגבי שידורים תהיה תלויה במספר המנויים המשלמים ולא בשיטה הטכנולוגית של ביצוע השידור – כבלים, לוויין או שידורים באינטרנט. המשרד כשל בשינוי החוק, ובינתיים ממשיכה האפליה ברישוי ובאכיפה לרעת HOT ו-yes.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!