דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון תשפ"א

הנשיא ריבלין: "ראיתי את לוחמינו שועטים אל קו האש. אני זוכר אותם אחד אחד בשמותיהם"

הרמטכ"ל כוכבי: "אנחנו דור הבנים ששבו לגבולם"| הנשיא והרמטכ"ל אמרו את הדברים בטקס הזיכרון בכותל המערבי| רה"מ נתניהו בטקס ב'יד לבנים' בירושלים: "נעשה הכל כדי לחסוך בחיי אדם"

  • הרמטכ"ל כוכבי: "אנחנו דור הבנים ששבו לגבולם"| הנשיא והרמטכ"ל אמרו את הדברים בטקס הזיכרון בכותל המערבי| רה"מ נתניהו בטקס ב'יד לבנים' בירושלים: "נעשה הכל כדי לחסוך בחיי אדם"
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתח בטקס המרכזי ברחבת הכותל, בהשתתפות הנשיא רובי ריבלין והרמטכ"ל אביב כוכבי, שנפתח לאחר הישמע הצפירה בשעה 20:00.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פנה בפתיחת דבריו למשפחות השכולות ואמר: "אתם נושאים על כתפיכם השחוחות את הר הזיכרון".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס יום הזיכרון בכותל המערבי. "שנה אחר שנה אנחנו מבקשים לפגוש אתכם" (צילום מסך)
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס יום הזיכרון בכותל המערבי. "שנה אחר שנה אנחנו מבקשים לפגוש אתכם" (צילום מסך)

עוד אמר הנשיא: "בן הארץ הזו אנוכי, לחמתי במלחמותיה, ראיתי את לוחמינו שועטים אל קו האש, למען האומה. אני זוכר אותם אחד אחד בשמותיהם. אני זוכר אותם נופלים בצדי הדרכים, חובקים את אדמתנו, שייכים אליה לנצח. בנינו ובנותינו, נקראו לדגל ולא היססו לרגע. הם לא חשבו על עצמם, הם חשבו עלינו".

"ללא אהבת המולדת, הדבקות במשימה, החתירה לניצחון, הרעות, השליחות, הדוגמה האישית וטוהר הנשק, לא יכון כאן עם בן חורין" המשיך הנשיא, ופנה אל חיילי צה"ל והמועמדים לגיוס בדברים: "אנחנו, צריכים אתכם, צעירים, איתנים, מאוחדים, נחושים להושיט כתף, להמשיך ולנצח, נכונים אם צריך, לשלם מחיר". על המילה "מאוחדים" חזר הנשיא בהדגשה יתרה שלוש פעמים.

"הגבורה היא מידה מוסרית" אמר הנשיא לקראת סיום נאומו וחתם במילים: "אני מאמין ביכולת שלנו לדבוק זה בזה, לגדול ולצמוח, כיחידים וכעם, גאים. גאים לצעוד בנתיב שסללו לנו גיבורי ישראל שנפלו על תקומת עמנו, שציוו לנו חיים של חירות וכבוד האדם, של מסירות נפש למען המעשה המשותף שלנו, למען כינונה של חברת מופת במדינה היהודית והדמוקרטית".

ראש המטה הכללי של צה"ל, רא"ל אביב כוכבי, אמר בטקס: "אנחנו דור הבנים ששבו לגבולם. חיילי צה"ל מתאמנים ביחד, לוחמים ביחד, וכשחבר נהרג – מתאבלים יחד. "אני מצדיע לכל המשפחות השכולות, כולכם ראויים להוקרה עמוקה. אני מצדיע, מחבק ומחזק אתכם ככל שאפשר".

כוכבי הזכיר בנאומו שלוש אימהות – רחל אמנו, שלא זכתה להגיע לארץ משלה, ונחמה ישראלי מקיבוץ דברת, שלחמה בפלמ"ח ושכלה את שני בניה במלחמת יום כיפור. "שתי אימהות מבכות את גורל בניהן. האחת ללא ארץ, אך בניה שבו אל גבולם, והאחרת חיה בגבולות ארצה, אך שילמה על כך במחיר שני בניה. אין גדול ונורא מהמחיר הזה, ואני, העני ממעש, לא מעז לומר "מנעי קול מבכי, ועיניך מדמעה", אבל אני נתלה בדברי הנביא ואומר "יש שכר לפעולתך", יש שכר – והאם השלישית נהנית ממנו.

"אינני יודע מה שמה, אך היא מייצגת אימהות רבות, אשר ממלאות את הארץ. הן הקימו משפחה וילדיהן מגשימים את עצמם וממשיכים לבנות את מדינת ישראל. הן אימהות חילוניות ודתיות, מהכפר ומהעיר, יהודיות, דרוזיות, נוצריות ומוסלמיות, ויש להן נכדים ונינים, וכולם חיים בארצם שלהם, מוגנים ובטוחים."

נתניהו: "נעשה הכל כדי לחסוך בחיי אדם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף אחר הצהריים בטקס זיכרון בבית יד לבנים בירושלים, בהשתתפות  יו"ר הכנסת, יריב לוין, ראש העיר ירושלים משה ליאון והמשפחות השכולות. במהלך הטקס הוענק ספר חללי חטיבת הראל למפקדים ששירתו בפלמ"ח האלוף במיל' שייקה גביש, יו"ר עמותת דור פלמ"ח והאלוף במיל' עמוס חורב, לשעבר נשיא הטכניון.

ראש הממשלה אמר בטקס: "כל אחד ואחת מאיתנו זוכר את הרגע הנורא שבו הוא ניצב ליד תלולית העפר. שבר עצום פקד אותנו, שבר שהותיר בנו צלקת עמוקה, בית ריק, לב פצוע. אחר כך התחלנו לחיות מחדש. בשבילנו ובשביל 23,928 חללי מערכות ישראל שעליהם נוספו אלפי אזרחים בפעולות האיבה. כל אחד מבטא את מחיר התקומה ב-73 שנות עצמאותנו. בדואים ונוצרים, דרוזים וצ'רקסים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (מימין) עם לוחמי הפלמ"ח, האלוף במיל עמוס חורב והאלוף במי'ל ישעיהו גביש, וספר חללי חטיבת הראל, בטקס יום הזיכרון בבית יד לבנים בירושלים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (מימין) עם לוחמי הפלמ"ח, האלוף במיל עמוס חורב והאלוף במי'ל ישעיהו גביש, וספר חללי חטיבת הראל, בטקס יום הזיכרון בבית יד לבנים בירושלים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נתניהו הוסיף: "אני עושה כראש הממשלה הכל כדי לחסוך בחיי אדם. בזכות ההרתעה העקבית והנחושה של ישראל ושל כולנו, השנה החולפת הייתה השנה הביטחונית הטובה ביותר בתולדות המדינה. זה אומר שמספר הנופלים היה הקטן ביותר. אבל לציבור שיושב פה זה לא אומר הרבה כי למשפחות הנופלים זו הייתה השנה האיומה ביותר בחייהם. במקביל למאמצנו למנוע קורבנות, אנחנו מכינים את צה"ל וכוחות הביטחון ליום פקודה".

יושב ראש הכנסת, יריב לוין, אמר: "אנו מייחלים לשובם לאדמת המולדת של כל שבויינו ונעדרנו. אנו מחזקים מכאן את משפחותיהם היקרות, המתמודדות עם הגעגוע ועם חוסר הוודאות. לא נחדל מהמאמץ למצות כל דרך, על מנת להשיבם הביתה".

טקס יום הזיכרון הממלכתי ברחבת הכותל המערבי ייערך בשעה 20:00 במעמד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין והרמטכ"ל, אביב כוכבי.

אירוע 'שירים בכיכר' בכיכר רבין בתל אביב, יתקיים בשעה 21:00 וישודר בעמוד הפייסבוק של עיריית תל אביב. הוא ייערך במעמד רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, ובהשתתפות אמיר דדון, אסתר רדא, דני סנדרסון, זהבה בן, יסמין מועלם, ישי ריבו, כנסיית השכל, מארק אליהו, מרגי, נינט טייב, נתן גושן, קרן פלס, רביב כנר ושולי רנד. מנחה: ליאור אשכנזי.

אירוע "שירים לזכרם" במשכן הכנסת, ייערך בשעה 21:15 במעמד יו"ר הכנסת, יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, הרמטכ"ל אביב כוכבי והמפכ"ל יעקב שבתאי. באירוע ישתתפו הזמרים איתי לוי, שרית חדד, אניה בוקשטיין, עדן חסון וחנן בן ארי. מנחה: אביב אלוש.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!