דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון תשפ"א

חברת החשמל תנציח לראשונה את מאיר טובינסקי, שהוצא להורג בגין בגידה אף שהיה חף מפשע

טובינסקי היה קצין בצה"ל ועובד החברה בירושלים | הוא הואשם בריגול נגד מדינת ישראל והוצא להורג על ידי כיתת יורים | לאחר מותו קבעה ועדת בדיקה שהוא חף מפשע

מאיר טוביאנסקי (צילום: מתוך ויקימדיה)
מאיר טוביאנסקי (צילום: מתוך ויקימדיה)
אוריאל לוי

חברת החשמל תנציח את זכרו של מאיר טובינסקי, קצין צה״ל ועובד החברה, בתחנת המשנה ההיסטורית בירושלים. מאיר טובינסקי, קצין בצה"ל, הואשם על לא עוול בכפו בריגול נגד מדינת ישראל, הועמד למשפט שדה והוצא להורג בידי כיתת יורים ב-30 ביוני 1948.

חמישה חודשים לאחר מכן, דוד בן גוריון, ראש הממשלה דאז, מינה ועדת בדיקה שקבעה שהוא חף מפשע, והוצא להורג אף שלא ביצע את העבירות שיוחסו לו. בעקבות זיכויו מכל אשמה, הוענקה לו דרגת כבוד של סרן, והוא נטמן כחלל מלחמה בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים.

הנהלת חברת החשמל עם יעקב בנטוב (שני מימין), בנו של מאיר טובינסקי ז״ל (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
הנהלת חברת החשמל עם יעקב בנטוב (שני מימין), בנו של מאיר טובינסקי ז״ל (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)

השנה, בטקס יום הזיכרון שחברת החשמל מקיימת כבכל שנה, בהשתתפות המשפחות השכולות של עובדיה שנפלו במלחמות ישראל ובפעולות האיבה, השתתף בנו היחיד של טובינסקי, יעקב בנטוב, שפעל כל השנים להנצחת זכרו של אביו.

"אתמול היה תיקון היסטורי שבו חברת החשמל, לאחר התעלמות של 73 שנים, מצאה לנכון לחבר ולהכניס למשפחת הנופלים את סרן מאיר טובינסקי", אומר ל'דבר' גדעון מישניק, סגן אלוף במיל, יזם וחוקר מורשת, שלפני כחמש שנים החל במהלך תיקון להנצחתו של טוביאנסקי.

עו"ד אופיר אלקלעי, מנכ"ל ההסתדרות. ״רק לאחר שאלקלעי התערב, החל השינוי״ (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
עו"ד אופיר אלקלעי, מנכ"ל ההסתדרות. ״רק לאחר שאלקלעי התערב, החל השינוי״ (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

"במשך עשרות שנים לא טרחה חברת החשמל להיות בקשר עם המשפחה. לאחר כשנתיים וחצי של דיאלוג עם חברת החשמל, שלצערי לא זכה למימוש ההבטחות, פנינו למנכ"ל ההסתדרות עו"ד אופיר אלקלעי, חבר קיבוץ הראל, דרך חבר הקיבוץ זאב זמיר, השותף במאבק תיקון הנצחתו של טובינסקי. רק לאחר שאלקלעי התערב, החל השינוי שהביא לאירוע אתמול. אנחנו מקווים שההבטחות של חברת החשמל בנושא יתממשו.

"אני מבקש להביע את הוקרתי הרבה וגם את הוקרת יעקב בנטוב למנכ"ל ההסתדרות, על שנענה באופן מיידי לפנייה, נרתם לנושא, ועקב בנחישות שהפנייה המחודשת תזכה הפעם ליחס וטיפול הולם".

גדעון מיטשניק. "תיקון היסטורי" (צילום: אמיר הרשקוביץ)
גדעון מיטשניק. "תיקון היסטורי" (צילום: אמיר הרשקוביץ)

בימים אלה, ועדת ההנצחה בחברת החשמל, בראשותו של אורן הלמן, סמנכ"ל שירות, שיווק ורגולציה, החליטה להנציח את זכרו באתר החברה בירושלים. "חברת החשמל רואה בהנצחת שמם של חללי צה״ל חובה מוסרית וערכית", אומר ל'דבר' יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון טל. "כעת, זכרו של קצין צה״ל טובינסקי, שהיה מראשוני העובדים בחברה, יונצח גם באתר ההיסטורי בירושלים, ובכך נוקיר את תרומתו למדינה ולחברה."

חברת החשמל תנציח את זכרו בתחנת המשנה ההיסטורית בירושלים, שנמצאת ברחוב ראשי בעיר, בסמוך למתחם התחנה.

"היה נאמן למולדתו עד רגע נשימתו האחרונה"

טובינסקי נולד במאי 1904 בליטא, ועלה לארץ ישראל ב-1925. הוא עבד כמהנדס בחברת החשמל הירושלמית, שהייתה אז בבעלות ובניהול הבריטים. במקביל, התגייס לשירות ההגנה, ולאחר מכן לצה"ל.

במהלך מלחמת העצמאות, לאחר שהלגיון הירדני, שצר על ירושלים, הפגיז מתקנים חיוניים של ארגון ההגנה בעיר, עלה החשד בקרב שירות המודיעין הצבאי שבוגד מתוך היישוב העביר מידע לבריטים, שהועבר ללגיון ושימש כמודיעין להפגזות. החשד נפל על אחד ממפקדי ההגנה, שבמסגרת עיסוקו האזרחי עבד כמהנדס בחברת החשמל הירושלמית, שנוהלה אז על ידי הבריטים.

על בסיס חשדות בלבד, ללא כל הוכחה ואימות, ב-30 ביוני 1948 בשעות אחר הצהריים, נקרא החשוד לישיבה דחופה אצל ראש המודיעין הצבאי, ישיבה שממנה לא חזר לעולם. בבניין נטוש, בכפר בית-ג'יז הסמוך לקיבוץ הראל, הועמד לבית דין שדה, הורשע פה אחד באשמת בגידה, ונגזר עליו עונש מוות, ללא אפשרות לייצוג משפטי או ערעור. כיתת יורים שנבחרה עוד לפני תחילת המשפט הוציאה לפועל את גזר הדין. חקירת האירוע לעומק, לאחר חמישה חודשים, מצאה את הקצין חף מפשע.

מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל זוכרת ומוקירה את זכרו מאיר טובינסקי ז"ל, מהנדס בחברת החשמל הירושלמית, שבמקביל מילא לאורך שנים תפקידים רבים וחשובים בארגון ההגנה ואחר כך בצה"ל. איש רחב לב, בעל ידע טכני מעולה, אהוד ומסור, הן בעבודתו והן כמפקד. היה ישר ונאמן למולדתו עד רגע נשימתו האחרונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!