דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

התאגדות בהייטק הישראלי

עבור מרבית הציבור, התארגנות עובדים מתחילה ונגמרת בכותרת קטנה במיקום שולי של אחד העיתונים או האתרים הכלכליים, משהו כמו: "עובדי סאפ התארגנו בהסתדרות".

הכותרת הזאת לא מספרת דבר וחצי דבר על מה שקדם לתהליך ההתארגנות, התהליך עצמו, היום שאחרי היציגות, המשא ומתן ובסופו – במקרה הטוב – חתימה על הסכם קיבוצי.

אני אשמח לספר לכם את הסיפור המורכב הזה ולגלות לכולכם שהתארגנות עובדים היא קודם כל סיפור אנושי, לפעמים מרגש, עצוב לפרקים ובעיקר מאד מאד מורכב.

נתחיל בהיכרות קצרה. אני גד רביד, בן 45, נשוי לגלי ואבא של פז, נֹעם (בלי ו') ודני. גר בבית חשמונאי שבשפלה ועובד בחברת התוכנהSAP  כבר 17 שנה שנמצאת כיום בארץ ברעננה.

ההתארגנות בהייטק עשויה להיראות ולהיתפס כמקשה אחת אבל לא כך הוא. כל ההתארגנויות בהייטק הן שונות זו מזו והשונות נובעת, בין היתר, מהאופי הייחודי של כל חברה, תחום עיסוקה, בעליה, עובדיה וכיו"ב.

SAP היא חברת תוכנה ענקית שמעסיקה כ-80 אלף עובדים בכל רחבי העולם. מה אנחנו מפתחים? תוכנות עסקיות. אסביר זאת כך: אם מיקרוסופט מפתחים את מערכת ההפעלה למחשב שלכם, אז אנחנו מפתחים את מערכת ההפעלה לארגון שלכם. למעשה, סאפ מסדרת לארגון את כל מה שהוא צריך: מלאי, משאבי אנוש, לוגיסטיקה, כספים, מסים, הכל! אנחנו חברת התוכנות העסקיות המובילה בעולם וגם בארץ: משרדי הממשלה, הצבא, בתי החולים, שטראוס, סלקום, טבע, כי"ל ועוד ועוד.

SAP בניגוד לחברות תוכנה גדולות אחרות שהן אמריקאיות, היא חברה אירופאית וככזאת ההתנהלות שלה גם לגבי עובדיה היא מאוד שונה מהאמריקאיות. SAP הוקמה בשנת 1972 ובעצם עד שנת 2008, עת פרץ המשבר הכלכלי העולמי, היא לא פיטרה כלל עובדים במהלך מאסיבי וכואב של פיטורי צמצום.
בשנת 2008 היא פיטרה 3% מהעובדים בעולם.

בשנת 2014 עקב תהליך התייעלות גלובלי פיטרה SAP 10% מהעובדים בעולם כאשר בארץ הוחלט ביום אחד לסגור את מעבדת הפיתוח בכרמיאל על 50 עובדיה ולהוסיף לפיטורים עוד כ-30 עובדים מרעננה.

יום הפיטורים סגר תהליך בן חמש שנים שבו רציתי להקים ועד עובדים בחברה כדי לדאוג לביטחונם התעסוקתי של עובדי סאפ בישראל, לתקן עיוותי עבר שנוצרו בחברה וכדי לייצר שקיפות שכל כך חסרה בסאפ הישראלית. וכך כשעדיין אין אף חברה מאוגדת בהייטק הישראלי (פרט לנס טכנולוגיות שהיא חברה שונה משמעותית מאיתנו), החלטנו שאנחנו יוצאים לדרך. למדנו תוך כדי תנועה שלא יהיה לנו קל והתמודדנו עם המון קשיים לאורך הדרך שעוד לא הסתיימה.

תודה שקראתם עד כאן ומקווה שהבלוג שלי ימשיך לעניין אתכם. אשמח לקבל תגובות ורעיונות לכתיבה למייל שלי gad.ravid@sap.com

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!