דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב הודיעה על גירוש עשרה דיפלומטים רוסים

ממשל ביידן יטיל גם סנקציות על עשרות חברות רוסיות, בתגובה להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות בשנה שעברה ולתקיפות סייבר על סוכנויות פדרליות |רוסיה: "התנהגות אגרסיבית שתוביל לתגובה נחושה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן 
(צילומים: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילומים: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

ממשל ביידן הודיע היום (חמישי) על גירושם של עשרה דיפלומטים רוסים משטח ארה"ב ועל הטלת סנקציות חדשות נגד עשרות חברות ואזרחים רוסיים. המהלך התבצע על רקע טענות של הממשל על התערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה שעברה וחדירה למערכות המחשב של סוכנויות פדרליות.

הצעדים המקיפים אמורים להעניש את רוסיה על פעולות שבכירים בממשל הגדירו כפגיעה במהות של הדמוקרטיה האמריקאית. שממשל מקווים למנוע ממוסקבה לפעול באופן דומה בעתיד, בין היתר על ידי צמצום היכולת של רוסיה ללוות כספים. המהלכים האמריקאים צפויין להעלות את המתח בין שתי המדינות, ובמוסקבה הבטיחו כבר להשיב מלחמה.

הסנקציות שהוטלו היום על שש חברות רוסיות, שמסייעות במאמצי הסייבר של המדינה, הן התגובה האמריקאית הראשונה על המתקפה הנרחבת שבוצעה בדצמבר האחרון על הממשל האמריקאי באמצעות תוכנה של חברת SolarWinds.

הודעת הממשל על הצעדים קשרו את ההתקפה, לראשונה, לשירות ביון החוץ של רוסיה (SVR). למרות שמבצעי כאלה לאיסוף מודיעין הם תופעה שכיחה, בכירים בארה"ב אמרו שהם נחושים לפעול במקרה זה בגלל ההיקף הנרחב של המתקפה והעלויות הגבוהות של הפריצה לחברות פרטיות.

ארה"ב הודיעה גם על סנקציות נגד 32 בני אדם ויישויות המואשמים בניסיון להתערב בבחירות לנשיאות בשנה שעברה.בין היתר, הם מואשמים בהפצת מידע כוזב. בכירים במודיעין האמריקאי קבעו, בדו"חות חסויים שפורסמו בשבוע שעבר, שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אישר את הפעולות לסיוע בבחירתו מחדש של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. למרות ההאשמות האמריקאיות, אין כל ראיה שרוסיה, או כל מדינה אחרת, שינתה הצבעות או השפיע בכל אופן על התוצאה.

לפי ממשל ביידן, בין עשרת הדיפלומטים שגורשו היו גם נציגים של שירותי הביון של רוסיה. ההחלטה לגרשם התקבלה מכיוון "שהם התנהגו באופן שלא תאם את המעמד שלהם בארה"ב", אמר בכיר בממשל.

ארה"ב צפויה לנקוט בצעדים נוספים נגד רוסיה, אך לא ברור אם הממשל יכריז עליהם. בכירים בממשל ייעצו לנשיא שהתגובה לרוסיה תהיה ציבורית וגם חשאית.

"נפעל בנחישות נגד פעולות של רוסיה שפוגעות בנו או בבני הברית שלנו", אמר מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. עם זאת הוסיף כי "בכל מקום שיתאפשר, נחפש אפשרויות לשיתוף פעולה עם רוסיה, המטרה שלנו היא לבנות מערכת יחסים יציבה יותר, וצפויה יותר, שעומדת בקו אחד עם האינטרסים של ארה"ב.

אחרי ההודעה על הסנקציות הזהירה דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זחרובה, כי "התנהגות אגרסיבית כזאת תביא, ללא ספק, לתגובה נחושה".

"וושינגטון צריכה להבין שיהיה מחיר לדרדור היחסים בין המדינות", הוסיפה, "האחריות לדרדור הזה היא באופן מלא של ארה"ב". זחרובה אמרה כי שגריר ארה"ב ברוסיה זומן ל"שיחה קשה" במשרד החוץ,אך לא הוסיפה פרטים על תגובת רוסיה למהלכים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!