דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תחנת כח ישנה במדינת ניו יורק חזרה לפעילות כדי לכרות ביטקויין

ארגוני סביבה מזהירים מההשלכות: זינוק בזיהום האוויר ופגיעה באיזון האקולוגי באגמים הסמוכים לתחנה

אנשי החברה פותחים מחדש את תחנת הכח לפעילות במרץ 2020 (צילום: greenidgellc.com)
אנשי החברה פותחים מחדש את תחנת הכח לפעילות במרץ 2020 (צילום: greenidgellc.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תחנת כח בדרזדן ניו יורק מבקשת להכפיל את כושר הייצור שלה פי חמש לטובת כריית ביטקוין. ארגוני סביבה מזהירים שמתן האישור לתחנה עלול לעודד עוד 30 תחנות כח לבקש היתר דומה, מה שיגרום לדרדור דרמטי בעמידה ביעדי הפליטות של המדינה. התחנה בדרזדן פועלת כיום ללא פיקוח רגולטורי משום שהחשמל לכריית ביטקוין נצרך באתר התחנה עצמה ולא עובר ברשת החשמל.

תחנת הכח הפחמית גריניג' במדינת ניו יורק הייתה מושבתת במשך 7 שנים, לאחר שהחברה שהפעילה אותה פשטה רגל. הפעלתה מחדש החלה ב2017 לאחר שהוסבה לייצור בגז, בכושר ייצור לא גבוה של 106 מגה-ואט.

מנהל מערכת החשמל של מדינת ניו יורק, לא מרבה להשתמש בתחנה המיושנת, היקרה יחסית ובעלת שיעור גבוה יחסי של פליטת גזי חממה וזיהום אוויר. אלא שלאחרונה, בעלי התחנה החדשים התקינו בה חוות מחשבים ענקית ובה 7,000 מכונות כריית ביטקוין, הצורכת כיום כ-19 מגהואט. זינוק של 800% במחיר הביטקוין בשנה האחרונה הפך את הפעלת התחנה המזהמת לרווחית במיוחד.

;

לפי כתבה באתר "ניו יורק פוקוס", החברה הציגה למשקיעים תכניות להגדיל את הפעילות הזו פי 25. הסתת ייצור חשמל לטובת כריית ביטקוין כבר גרמה לייקור החשמל למגורים במדינות ניו-יורק ובוושינגטון בשנה שעברה.

ארגוני סביבה מזהירים מההשלכות

ממוצע הפליטות של התחנה (בחישוב של ממוצע 12 חודשים לאחור) כבר זינק מ-28,000 אלף טון בינואר ל-243,000 טון בדצמבר. רשיון ההפעלה של התחנה מתיר לה להגיע לפליטה של 641,000 טון, אך הוספת מכונות כריה צפויה לחצות גם את הגבול הזה בקלות.

שני ארגוני סביבה פרסמו בשבוע שעבר מכתב למושל ניו יורק בו התריעו על האופן בו מתכונת ההפעלה של תחנת הכח השתנתה. מתחנת כח "פיקרית" המופעלת רק בזמני צריכת שיא כשאין ברירה אחרת, הפכה תחנת הכח הישנה לתחנה המופעלת באופן קבוע 24/7 לטובת כריית ביטקוין, מה שהכפיל את זיהום האוויר ממנה פי 10.

חשש נוסף הוא שהגברת הפעילות בתחנה גורמת לפליטה מוגברת של מים חמים ל"אגמי האצבעות" במדינה מהם שואבת התחנה מים לקירור, מה שעלול לפגוע באיזון האקולוגי באגמים ולצמיחה מואצת של אצות רעילות, על חשבון צמחים אחרים ודגים.

הארגונים מתריעים על כוונה של תחנות כח נוספות ללכת למסלול דומה ודורשים לשדר לתעשיית האנרגיה מסר והכביד את הרגולציה על פעילות התחנה.

פעילות הכרייה נעשית ברגולציה מקלה

ועדת השירותים הציבוריים של ניו יורק קבעה ביוני 2020, שאין בסמכותה לדון ברישוי של פעילות הכריה. זאת, ככל שמדובר בחשמל שלא מוזרם ברשת המדינתית, אלא משמש לצריכה בשטח התחנה עצמה. בעלי התחנה התחייבו שדרישות ייצור בעבור רשת החשמל יקבלו קדימות על פני הפעלת חוות הכריה.

כך, פעילות התחנה נופלת "בין הכיסאות" מבחינה רגולטורית, כאשר הייצור לרשת נהנה מרגולציה מקלה בשל החלטות עבר שהתבססו על הפעלה מינימלית של התחנה והייצור לחוות הכריה כמעט ולא כפוף לשום מגבלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!