דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עיוורים

פיתוח טכנולוגי / סטודנטים באונ' אריאל פיתחו מכשיר נייד הממיר טקסט לברייל

המכשיר מסוגל בעזרת בלוטות' לתרגם טקסט ממחשבים וטלפונים ניידים לכתב ברייל, ועלותו מוערכת בלא יותר מ-3,000 שקלים. כיום קיימים בשוק מכשירים הממירים את הטקסט לשמע, פתרון אשר אינו תמיד מתאים.

יניב וולמן, ליאב שירמי וגיא אינדיק  עם המכשיר שפיתחו (תמונות: דוברות אוניברסיטת אריאל).
יניב וולמן, ליאב שירמי וגיא אינדיק עם המכשיר שפיתחו (תמונות: דוברות אוניברסיטת אריאל).

בוגרים מהמחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה באוניברסיטת אריאל פיתחו פתרונות לשיפור והקלה בחיי האוכלוסייה הבוגרת ולבעלי מוגבלויות בראייה ובתנועה. הפרויקטים, שפותחו לרמת אבי טיפוס עובדים, נעשו במסגרת פרויקט הגמר בהנחייתם של מרצים שונים במחלקה.

יניב וולמן, ליאב שירמי וגיא אינדיק פיתחו התקן לקריאה עיוורת המתרגם לכתב ברייל, בהנחייתם של ד"ר איציק ספיר, ד"ר שמעון לינייקין, מר תמיר אילן ומר משה קלמן.

מימין: מקל הליכה מייצב, מתקן קריאה לעוורים (תמונות: דוברות אוניברסיטת אריאל).
מימין: מקל הליכה מייצב, מתקן קריאה לעוורים (תמונות: דוברות אוניברסיטת אריאל).

"רצינו לפתור בעיה ממשית של אוכלוסיה הזקוקה למכשירים תומכים. עשינו סקרי שוק – והבנו שיש צורך של אוכלוסית העיוורים. מצאנו שלמרות ההתקדמות ההטכנולוגית בשנים האחרונות והפיתוחים בתחום ההנגשה לאוכלוסיית העיוורים, נכון להיום לא קיים התקן נייד זול ונוח, שעוזר להמיר טקסט כתוב לברייל" מסביר יניב וולמן בוגר המח' וחלק מהצוות המתכנן.

"הפתרון הנפוץ ביותר כיום באוכלוסייה היא אפליקציית חיווי קולי המקריאה את הטקסט שהתקבל דרך הרמקול, דבר הפוגע לעיתים בפרטיות העיוור ובעייתי מאוד כאשר העיוור נמצא בסביבה רועשת, בנוסף לכך העיוור בדיוק כמו האדם הרואה לא רוצה לוותר על יכולת הקריאה שלו."

הדרישות שצוות הפיתוח היה צריך לעמוד בהן בתכנון ההתקן: קל לתפעול ביד אחת, נייד-לא צריך שום חיבר קבוע, תקשורת בלוטות', יכולת המרת טקסט רגיל לכתב ברייל, תאי ברייל תקניים, זמן המתנה של 12 שעות, ועבודה של כשעה וחצי, קל משקל עד 750 גרם, מחיר של עד 3,000 שקלים.

"הפתרון הנפוץ ביותר כיום באוכלוסייה היא אפליקציית חיווי קולי המקריאה את הטקסט שהתקבל דרך הרמקול, דבר הפוגע לעיתים בפרטיות העיוור ובעייתי מאוד כאשר העיוור נמצא בסביבה רועשת, בנוסף לכך העיוור בדיוק כמו האדם הרואה לא רוצה לוותר על יכולת הקריאה שלו." אומר יניב

"בניסויים שנעשו על אב הטיפוס", מדגיש גיא אינדיק בוגר המח' וחלק מהצוות המתכנן, "הוכחו יכולות בסיסיות שכללו שליחה והמרה של טקסט מהסמארטפון לכתב ברייל על גבי הצג הדינמי של אב הטיפוס, בנוסף לכך עמדנו בכל דרישות המערכת שהצבנו לעצמנו."

המחלקה פיתחה עוד מגוון מכשירים, כסא חשמלי נייד המתרומם ומסייע לאנשים כבדי משקל, מתקן עזר להתיישבות על אסלה. מקל הליכה המזהה מצב של איבוד יציבות של המשתמש ומשנה תצורה למניעת הנפילה. ותחבושות חשמליות ומכאניות למניעת פצעי לחץ.

"עדיין לא יצר איתנו קשר אף משקיע, אבל אני מקווה שזה יקרה בקרוב" אומר יניב, ואנחנו מצטרפים תקווה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!