דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קובה

ראול קסטרו התפטר מתפקידו כראש המפלגה הקומוניסטית של קובה

ראול קסטרו (89) ראש המפלגה הקומוניסטית של קובה, הודיע אתמול (שישי) על התפטרותו | בזאת מסיים קסטרו עידן שהחל במהפיכה שהוביל אחיו פידל ב-1959 | "כל עוד אני חי, אהיה מוכן  להגן על המולדת, על המהפכה ועל הסוציאליזם בכוח רב מתמיד"

ראול קאסטרו מתפטר מתפקיד ראש קובה הקומוניסטית . (צילום: Ariel Ley Royero/ACN via AP)
ראול קאסטרו מתפטר מתפקיד ראש קובה הקומוניסטית . (צילום: Ariel Ley Royero/ACN via AP)

ראול קסטרו הודיע אמש (שישי) שהוא מתפטר מראשות המפלגה הקומוניסטית של קובה, ומסיים עידן של מנהיגות שהחל עם אחיו פידל ב-1959.

קסטרו בן ה 89 הודיע ​​על כך בנאום בפתיחת הקונגרס השמיני של מפלגת השלטון, היחידה המותרת באי. לדבריו, הוא פורש בתחושה כי "מילא את משימתו, והוא בטוח בעתיד המולדת".

"שום דבר לא הכריח אותי לקבל את ההחלטה הזאת", אמר קסטרו, שחלק מנאומו בקונגרס שודר בטלוויזיה הממלכתית. "כל עוד אני חי אהיה מוכן  להגן על המולדת, על המהפכה ועל הסוציאליזם בכוח רב מתמיד".  קסטרו לא אמר במי יתמוך כיורשו כמזכיר הראשון של המפלגה הקומוניסטית. אך בעבר ציין קסטרו כי הוא תומך במיגל דיאז-קאנל בן ה-60, שהחליף את מקומו כנשיא ב-2018.

ראול קאסטרו מתפטר מתפקיד ראש קובה הקומוניסטית . (צילום: AP/Ramon Espinosa)
ראול קאסטרו מתפטר מתפקיד ראש קובה הקומוניסטית . (צילום: AP/Ramon Espinosa)

משמעות הפרישה של קסטרו היא שלראשונה, למעלה משישה עשורים, לקובנים לא יהיה מנהיג ממשפחת קסטרו בראשות המדינה. שינוי שרבים ייחלו לו. "צריך לזוז למען הצעירים", אמרה הגמלאית ג'ואנה בוסוטיל בת ה-64, שקסטרו "ימשיך להיות המנהיג שלה".

"הדור ההיטורי" הגיב באיטיות

המעבר מגיע בשעה קשה עבור קובה, כאשר רבים באי מודאגים מהעתיד. מגפת הקורונה, רפורמות פיננסיות כואבות, והגבלות שהטיל ממשל טראמפ, פגעו בכלכלה, שהתכווצה ב-11% בשנה שעברה כתוצאה מקריסה בתיירות והעברות כספים. תורי מזון מזון ארוכים ומחסור החזירו את קובה לתקופה שלאחר קריסת ברית המועצות בראשית שנות התשעים. והגבירו את חוסר שביעות הרצון של האזרחים ותחושת אי השוויון.

חלק גדול מהדיונים בתוך קובה מתמקד בקצב הרפורמות, ורבים מתלוננים שמה שמכונה "הדור ההיסטורי" המיוצג על ידי קסטרו, הגיב באיטיות לשינויים הכלכליים המתבקשים.

בינואר, הציג דיאז-קאנל תוכנית לאיחוד מערכת המטבע הכפולה של האי, מה שמעורר חשש מפני אינפלציה. הוא פתח את הדלתות למגוון רחב יותר של מיזמים פרטיים – קטגוריה שנאסרה במשך שנים ארוכות, שמאפשרת לקובנים להפעיל באופן חוקי סוגים מגוונים רבים של עסקים בניהול עצמי מבתיהם. הקונגרס צפוי להתמקד השנה בהשלמת רפורמות לשינויים במספר ארגונים ממשלתיים, למשוך השקעות זרות ולהעניק הגנה משפטית רבה יותר לפעילות עסקית פרטית.

הפך לפנים של קובה הקומוניסטית

פידל קסטרו, שהוביל את המהפכה שהורידה את הדיקטטור פולג'נסיו בטיסטה מהשלטון בשנת 1959, הפך רשמית לראש המפלגה בשנת 1965, כארבע שנים לאחר שאימץ רשמית את הסוציאליזם.

פידל קסטרו, 1978 (צילום: Marcelo Montecino)
פידל קסטרו, 1978 (צילום: Marcelo Montecino)

הוא החליף במהירות את המפלגה הוותיקה בשליטתו והיה המנהיג הבלתי מעורער במדינה עד שחלה ב-2006, ובשנת 2008 העביר את הנשיאות לאחיו הצעיר ראול, שלחם לצדו במהלך המהפכה. פידל קסטרו נפטר בשנת 2016.

במרבית השנים, היה ראול שני לאחיו פידל, תחילה כמפקד גרילה, לימים כדמות בכירה בממשלתם הסוציאליסטית. אבל בעשור האחרון, זהו ראול שהפך לפנים של קובה הקומוניסטית ומדיניות ההתרסה נגד מאמצי ארצות הברית להדיח את המערכת הסוציאליסטית שלה.

במשך שנים רבות הוא נחשב לקומוניסט אורתודוכסי יותר מאחיו. אך היה זה ראול שהגיע להסכמות עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה ב-2014 שיצר את הפתיחה הנרחבת ביותר של ארצות הברית לקובה מאז תחילת שנות השישים, ויצר גל של שיתופי פעולה עם ארצות הברית, גל שהתהפך במידה רבה תחת יורשו של אובמה, דונלד טראמפ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!