דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בית המשפט הפדרלי בגרמניה פסק נגד הגבלת שכר הדירה בברלין, אלפים הפגינו

הפסיקה צפויה להפוך דיור בר השגה לנושא מרכזי בבחירות שייערכו השנה במדינה | בדויטשה בנק מעריכים שביטול ההגבלה יכול להביא לעליית שכר הדירה בערים נוספות

מפגינים בברלין נגד פסיקת בית המשפט המבטלת את הגבלת שכר הדירה, 15 באפריל 2021  (Christoph Soeder/dpa via AP)
מפגינים בברלין נגד פסיקת בית המשפט המבטלת את הגבלת שכר הדירה, 15 באפריל 2021 (Christoph Soeder/dpa via AP)

אלפי תושבי ברלין הפגינו בסוף השבוע בעקבות פסיקה של בית משפט פדרלי בגרמניה ביום חמישי לפיה הגבלת שכר דירה שיושמה בברלין בשנה האחרונה אינה חוקתית ומבוטלת.

הגבלת שכר הדירה הובאה לאישור בפברואר 2020 על ידי הממשל המקומי של אזור ברלין הנחשב נוטה לשמאל. מטרת ההגבלה היא לשמור על דיור בר השגה בברלין, בה נהנו הדיירים במשך שנים משכירות נמוכה בהשוואה לערים בירה אחרות באירופה.

הסוציאל דמוקרטים, הירוקים ומפלגות השמאל המרכיבות את הקואליציה בעיר הציגו את החוג שמקפיא את דמי השכירות ל-90% משכר הדירה ביוני 2019 למשך 5 שנים. במקרים רבים, היה צורך להפחית את דמי השכירות הקיימים כדי לעמוד בסף החדש.

המדיניות החדשה גרמה בין היתר לאי סדר בשוק הדיור, כשכמה מבעלי הדירות הכניסו סעיפי "שכירות צללים" בחוזים החדשים – דמי שכירות גבוהים יותר שיכנסו לתוקף רטרואקטיבית אם הגבלת המחיר תבוטל. חלק מהשוכרים עומדים עכשיו בפני חובות גדולים שנוצרו בגלל סעיפים אלה.

"זו פסיקה מדאיגה מאד" אמר בלקרישנן רג'אגופל, מומחה עצמאי לדיור בר הושגה שמונה על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם. "המגיפה היא לא זמן טוב להחלטת בית המשפט לבטל את הניסיון הברילנאי הזה".

את הערעור לבית המשפט הגישה מפלגת הנוצרים הדמוקרטית בה חברה הקנצלרית אנגלה מרקל, מפלגת מרכז – ימין שאינה חברה בקואליציה בברלין. בפסיקה הכריע בית המשפט הפדרלי בקרלסוה שהרגולציה הייתה לא חוקתית בגלל שמדיניות דיור היא נושא פדרלי ולמדינות אין סמכות לקבל בו החלטות שנוגדות מדיניות קיימת.

הממשל הפדרלי בגרמניה הציג מגבלה לעליית מחירי שכר הדירה בשנת 2015, שחלה על המדינה כולה. "מאחר שלממשל הפדרלי יש חוקי רגולציה למחירי השכירות, אין מקום למדינות לחוקק" קבע בית המשפט בפסיקתו.

שר הפנים של גרמניה הורסט סיהופר בירך על ההחלטה, ואמר כי מגבלת שכר הדירה בברלין גרמה "אי ודאות בשוק הדיור, עצרה השקעות ולא יצרה בית אחד חדש".

מפלגת השמאל אמרה כי החלטת בית המשפט תהיה אכזבה עבור כ-1.5 מיליון משקי בית בברלין שנמצאים תחת המגבלה. "הם יכולים להודות למפלגת הנוצרים הדמוקרטים ומפלגה הליברלית" אמרה מומחית הדיור של המפלגה, קארן לאיי. היא קראה להתחיל מהלך חקיקה ברמה הפדרלית, כפי שדרש בית המשפט העליון כדי לאשר את ההגבלה.

בחירות לפרלמנט הארצי ולממשל באזור ברלין צפויות להיערך ב-26 בספטמבר השנה, והפסיקה צפויה להפוך את נושא הדיור בר ההשגה למרכזי בקמפיינים.

ראש חברת דיור גדולה אמר כי אינו מתכוון לדרוש תשלומים נוספים מדיירים ששילמו שכר דירה נמוך כתוצאה ממגבלת שכר הדירה. ראש חברת ונוביה רולף בוץ' אמר לעיתון דר שפיגל שפסיקת בית המשפט תתדלק מחלוקות בין דיירים לבעלי דירות. הוא קרא לפוליטיקאים, בעלי דירות ותומכי זכויות דיירים למצוא פתרון משותף לחוסר בדיור בר השגה.

למרות שהפסיקה נוגעת רק לברלין, חוקרים מהדויטש-בנק מציינים כי יכולה להיות לה השלכה רחבה על שוק הדיור בגרמניה. "בערים רבות בגרמניה, עליית מחירי שכר הדירה האטה בעקבות הסיקור האינטנסיבי של הגבלת שכר הדירה בברלין" אמר חוקר הבנק ג'ושן מוברט. "גידול בשכר הדירה יכול לחזור בכמה ערים ואזורים, בזמן שיוזמות רבות שהועתקו מברלין יאבדו את המומנטום שלהם".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!