דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מנופאים

דעה / סכנה: אלפי תעודות מקצוע מזויפות באתרי בנייה

יצחק מויאל יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, מוחה כנגד התופעה של מנופאים העובדים ללא הכשרה, וקושר את העובדה הזו לתופעת חברות הקבלן ולמיעוט הפיקוח של המדינה.

אתר בנייה בשכונת גילה בירושלים (צילום ארכיון: אביר סולטן  פלאש 90).
אתר בנייה בשכונת גילה בירושלים (צילום ארכיון: אביר סולטן פלאש 90).
יצחק מויאל
יצחק מויאל
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

זו סכנת חיים של ממש, וזה נס שלא קרסו מאות מרפסות עד היום: אלפי עובדים בענף הבניין משיגים תעודות מקצוע מזויפות, שאיש לא בודק ולא אוכף את החוק. הייתם נותנים לעורך דין לעשות לכם טיפול שורש? הייתם מוכנים שאת התרופה שלכם ייצר מדען ללא תעודות? אז ככה זה בענף הבניין.

משרד הכלכלה, שאחראי על חוקי העבודה והרישוי המקצועי בענף הבניין מעסיק פקחים בודדים, שאמורים לפקח על אלפי אתרי בניה ברחבי המדינה (13,000 אתרי בנייה). לפקחים הבודדים אין אפילו רכב. הם נוסעים בתחבורה הציבורית, וצריכים להגיע לאתרי הבניה הפזורים מאילת ועד מטולה.

עגורן. צילום: סרג' אטל / פלאש 90.
עגורן. צילום: סרג' אטל / פלאש 90.

המציאות הזו הביאה לכך שאתרי בנייה בודדים נבדקים מדי שבוע, וחוסר האכיפה מביא למצב שבו המעסיקים, קרי קבלנים, חברות בניה וחברות כח אדם שמספקות עובדים לחברות הבניה,  לא רואים את הפקחים, לא סופרים את הממשלה או את משרד הכלכלה.  כולם ממשיכים לעצום עיניים מול תופעות מסוכנות, שגורמות למקרי מוות כל כך מיותרים. 26 עובדי בניין נהרגו השנה, וזו עוד רחוקה מלהסתיים.

כמה אנשים מחזיקים ברשיון הפעלת מנוף (עגורן צריח)?

המנופאי לדוגמה, הוא אחד המקצועות המרכזיים בבניין. כל אתר בנייה בינוני ומעלה צריך מנוף, ולפעמים אפילו יותר מאחד. אז כמה מנופאים מורשים יש בישראל? הנתון הזה לא ידוע. במשרד הכלכלה יש רישום של בעלי רישיון, אך איש אינו מפקח ואוכף את החוק הפשוט והבסיסי ביותר: אסור להפעיל מנוף ללא רישיון כחוק. ויש בישראל אלפי רישיונות מזויפים. אלפי מנופאים מפעילים את המנוף באתרי הבנייה ללא כל הכשרה, ללא רישיון חוקי ותוך סיכון חיי אדם.

בדיוק כך גם במקצועות הבנייה, בכל רגע נתון יש אלפי אתרי בנייה פעילים. אבל הממשלה לא דואגת להכשרות, למרות שזה תפקידה וזו חובתה. רק המדינה מסוגלת להגדיל את היצע המקצועות בשוק, רישיון או תעודת מקצוע זו תעודה שרק הממשלה מספקת. כמו רישיון נהיגה או רישיון לעסוק ברפואה.

ולמה זה קורה? כמו שקורה לכל מוצר שלא מייצרים בכמות גדולה מספיק ויש לו ביקוש גבוה, נוצר לו שוק שחור. זוכרים שהתקליטורים היו יקרים פעם? אז באותה התקופה הייתה פריחה של דוכני תקליטורים מזויפים, כי המוצר המקורי יקר והעם רוצה לשמוע מוסיקה. לוואקום שנוצר נכנסים גורמים מפוקפקים ומספקים את מה שחסר.

בדיוק כך גם במקצועות הבנייה, בכל רגע נתון יש אלפי אתרי בנייה פעילים. אבל הממשלה לא דואגת להכשרות, למרות שזה תפקידה וזו חובתה. רק המדינה מסוגלת להגדיל את היצע המקצועות בשוק, רישיון או תעודת מקצוע זו תעודה שרק הממשלה מספקת. כמו רישיון נהיגה או רישיון לעסוק ברפואה.

באלפי אתרי הבנייה יש צורך בעשרות אלפי עובדים. אחד המקצועות המבוקשים והחסרים הוא מפעיל מנוף. אז מה עושים כשאין מספיק מפעילי מנוף עם רישיון? בדיוק כמו עם סיפור התקליטורים: מזייפים.

כל הנוגעים בדבר עוצמים עיניים. כולם יודעים שזה המצב. הם קיבלו על כך התראות, מכתבים, הודעות לתקשורת. אבל לכולם נוח להמשיך כך.

קשר ישיר בין תופעת הזיוף לתופעת חברות כח האדם בענף הבניין

חברות כח האדם מאפשרות לקבלנים ולחברות הבניה להעלים עין. כי העובדים עם התעודות המזוייפות הם עובדים של חברות כוח האדם ולא של חברות הבנייה. וכך, לכאורה, יכולות חברות הבנייה לטעון שכל העובדים מועסקים על ידי חברה חיצונית, ולהם אין אחריות על כך ולהם אין אחריות על כך, למרות שבפועל מוטלת עליהם אחריות מלאה. מדובר בחברות הגדולות והמוכרות ביותר בישראל, חלקן ציבוריות ומניותיהן נסחרות בבורסה. נוצרה פה תעשייה שלמה של שיטות העסקה והסתרה של עשרות אלפי עובדים, תעשייה שיש לעצור במידי לפני שהיא תגבה חיי אדם נוספים.

יצחק מויאל הוא יו"ר הסתדרות עובדי הבניין

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!