דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

״הבעיה של אגף השיקום היא כסף. בדיונים עם בכירי משרד הביטחון הם אמרו ׳זה התקציב, אין לנו מה לעשות׳״

איתי אלימלך, יו"ר מחוז חיפה בארגון נכי צה"ל: "איציק סעידיאן שרף את עצמו כי התעלמו ממנו. גם אני, מבחינת אגף השיקום, יכולתי למות" | נכי צה"ל יפגינו הבוקר (א') מול משרד הביטחון

עובדי אגף השיקום והמפגינים עומדים יחד בצפירה. שני משמאל: איתמר גרף, המנהל הזמני של אגף השיקום (צילום: ניצן צבי כהן)
עובדי אגף השיקום והמפגינים עומדים יחד בצפירה. שני משמאל: איתמר גרף, המנהל הזמני של אגף השיקום (צילום: ניצן צבי כהן)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו נמצאים בסיטואציה שלא האמנתי שנגיע אליה", אומר ל'דבר' איתי אלימלך, יו"ר מחוז חיפה בארגון נכי צה"ל, "מדינת ישראל הכריזה מלחמה על נכי צה"ל, משרד הביטחון הכריז מלחמה על נכי צה"ל. זאת לא התעלמות, שאנחנו רגילים אליה. התדרדרנו כל כך עד כדי סיכון חיי אדם, וזה מגובה במסמכים בדו"ח מבקר המדינה בדו"חות פנימיים של משרד הביטחון".

ארגון נכי צה"ל יפגין היום (ראשון) מול משרד הביטחון בקריה בתל אביב, במחאה על הטיפול הלקוי של אגף השיקום בנכי צה"ל ובדרישה לרפורמה מידית. ההפגנה, תחת הכותרת 'כולנו איציק סעידיאן', נערכת בעקבות המקרה בו איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהשתתף במבצע צוק איתן ומתמודד עם הלם קרב, הצית עצמו במשרדי אגף השיקום בפתח תקווה בעקבות היעדר מענה למצוקתו.

"איציק סעידיאן שרף את עצמו כי התעלמו ממנו, כי לא רצו לשמוע אותו", אומר אלימלך, "ובסוף בסוף, הוא לא קיבל תגמול מסוים, ואמר שאולי עדיף להתאבד מלמות ברעב. כמוהו יש הרבה מאוד. אולי לחלקם יש מסגרת משפחתית יותר תומכת, מעגלי תמיכה".

כפצוע צה"ל, אלימלך הרגיש על בשרו את ההתנהלות הבעייתית של אגף השיקום. "משרד הביטחון לא מטפל רע רק בנפגעי פוסט טראומה. אני אישית פצוע פיזית קשה מאוד, ולפני כמה שנים היה לי זיהום קשה באחד הרסיסים שיש לי בגוף. פניתי למשרד הביטחון לקבל טיפול, והתשובה שקיבלתי שאני לא מוכר לטיפול בברך ימין. כשפגז פוגע בך הוא לא שואל אותך אם להיכנס לברך ימין או שמאל. לכן, מצידם, יכולתי למות".

בארגון נכי צה"ל מוחים גם כנגד שר הביטחון בני גנץ, שהכריז על רפורמה באגף השיקום, אך הודיע שהיא תיערך בהובלת ועדה ציבורית בראשות סרן זיו שילון, שנפצע בעזה. "אנחנו לא מתרגשים מכותרות כאלה, רק כי הוא (שילון) פצוע קרבי קשה", אומר אלימלך, "אני בעצמי פצוע קרבי קשה. יש פה שימוש ציני וזול, עלה תאנה ממש. שר הביטחון חשב שהוא יציב אותו בראש ועדה ציבורית ואז אף אחד לא ידבר והוא ישיג את המטרה שלו למרוח עוד את הזמן. זה לא נחוץ, זאת זריית חול. מבזה את עצמו ומבזה אותנו". שילון עצמו הודיע ביום שישי כי "לא תהיה שום ועדה, תהיה רפורמה, מתחילים לעבוד".

אלימלך מדגיש שהקמת הוועדה עוקפת את הנציגות הנבחרת של נכי צה"ל. "ארגון נכי צה"ל הוא ארגון יציג לפי החוק. אחת לחמש שנים יש בחירות, ונציגי הנכים הם שיכולים לייצג את הנכים. לפני שנתיים נבחרנו והקמנו קול צעקה על המצב שאליו הגענו והתדרדרנו ב-15 שנים האחרונות".

"התמונה הרחבה היא כסף"

הבעייה המרכזית עליה מצביע אלימלך היא ייבוש תקציבי של האגף. "התמונה הרחבה באמת זה כמובן כסף. היו לא מעט התבטאויות של בכירים במשרד הביטחון והאוצר בכנסת, בשנים 2010-2008. מי שהיה הכי ברור זה אודי ניסן, שהיה ראש אגף תקציבים ב-2009. הוא אמר בדיון שהמטרה של משרד האוצר היא הקטנת ההתחייבות לגורמים הלא יצרניים במשרד הביטחון". תקציב אגף השיקום לסיוע לנכי צה"ל עומד על כ-4 מיליארד שקלים בשנה.

לדברי אלימלך, התקציב המקוצץ הוא שכובל את ידיהם של בכירי אגף השיקום ומשרד הביטחון מסיוע הולם לנכים. הוא עצמו השתתף בדיוני ועדה שבדקה את פעילות אגף השיקום בראשות האלוף במיל' איל בן ראובן. הוועדה הוקמה על ידי מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר אודי אדם, ומסקנותיה הוגשו לפני כשנה. לדברי אלימלך, "בוועדה הזאת אני הופתעתי. עבדנו על כמה נושאים. הצוותים הורכבו מאנשי אגף השיקום ומארגון נכי צה"ל. אנחנו זעקנו את הזעקה, תיארנו את הבעיות, לא שמענו אפילו פעם אחת מהפונקציות הבכירות 'אתה לא יודע על מה אתה מדבר'. הייתה להם תשובה אחת 'זה התקציב, אין לנו מה לעשות'."

כעת דורש ארגון נכי צה"ל ליישם באופן מידי את מסקנות ועדת בן ראובן. "אחרי חצי שנה של עבודה, הגענו ללא מעט הבנות והסכמות שהסתכמו בדו"ח מקיף וממצה. הדו"ח הזה מונח על שולחנם של מנכ"ל משרד הבטחון אמיר אשל וגם של בני גנץ. מה שהם צריכים לעשות זה פשוט לעשות. לא להקים ועדות, הכל כבר עברנו, הכל ידוע. המצאות של ועדות חדשות זה משחק על זמן. זה גם תרגיל יחצ"ני די גרוע. צריך ליישם את דו"ח איל בן ראובן. בגדול מה שהוא אומר זה שצריך להקים את המערכת הזאת מחדש."

אלימלך מסיים את דבריו באזהרה. "אין מחלוקת שהמצב הוא קטסטרופלי עד מצב בפגיעה בחוסן הלאומי. הציבור יודע שנכי צה"ל מטופלים בצורה שערורייתית, לדעתי זה עלול לגרום לאנשים לשקול אם לשלוח את הילדים שלהם לצבא או לא. משרד הביטחון משחק פה משחק מאוד מסוכן, משחק בחיי אדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!