דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

טור אורח / עם היציאה מהקורונה, המבוגרים זקוקים לעצמאות

הגרונטולוגית ענת מייק מסבירה כיצד ביצוע עצמאי של פעולות יומיומיות פשוטות בקרב קשישים תורם לתחושת הערך העצמי, הביטחון הפיזי ושמירה על הזיכרון

קשישים מחוץ לבית אבות בתל אביב. (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
קשישים מחוץ לבית אבות בתל אביב. (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ענת מייק
ענת מייק
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

השנה החולפת הדגימה יותר מתמיד את הצורך ההכרחי בעצמאות אצל בני הגיל השלישי. כאשר פעילויות העצמאות היומיומיות הפשוטות, כמו יציאה מהבית לקניות ופעילויות ספורטיביות וחברתיות הפכו לנדירות, עצמאות המבוגרים נפגעה, וכך גם מצבם הפיזי והנפשי.

עם היציאה ההדרגתית מהקורונה, יש חשיבות מיוחדת בשמירה על עצמאות המבוגרים. אלו ששת הדברים המרכזיים שהעצמאות מעניקה לאדם המבוגר, וכיצד בני המשפחה והמטפלים יכולים לפתח אותם.

1. שמירה על תחושת הערך העצמי

היכולת לבצע בחירות לאורך היום משמעותית מאוד לתחושת הערך העצמי. כשלא מנהלים  את החלטות החיים לבד, תחושת הערך מתרסקת. מבוגרים אשר ניהלו את כל חייהם לפי דרכם ורצונם, אשר מגיעים לנקודה שבה הם לא יכולים לבטא את עצמם, ירגישו פחותי ערך. תחושות אלו עלולות להוביל לדיכאון, כעס או התנהגות בעייתית הפוגעת במבוגר ובמטפל שלו.

לכן כדאי לוודא כי הם חשים תחושת ערך עצמי בסביבתם, על ידי עליהם הקפתם בתמונות ופריטים המשקפים את כל מה שגורם להם ליהנות ונוגע להם, וכן לתת להם לבצע בחירות הנוגעות בחיי היומיום שלהם, כמו מה יהיו הבגדים שהם לובשים והאוכל שהם אוכלים.

2. תחושת ביטחון פיזי

שמירה על איזון וכוח היא גורם קובע ביכולת להישאר עצמאי. אובדן כוחות ושיווי משקל עלולים להוביל לנפילות מסוכנות, שמשאירות את הזקן בבית חולים או במוסד שיקומי לאורך זמן. פציעות גם מקשות על שמירה על עצמאות. אם לא עובדים על כוח באופן שגרתי, סביר להניח שאדם מזדקן יאבד את מסת השריר ואת איזון הליבה. לפעילות הגופנית יתרונות בריאותיים התורמים לתחושת העצמאות.

המבוגרים יכולים לשמור על חוזק גופם על ידי ביצוע משימות יומיומיות עם מעט סיוע. משימות אלה כוללות רחצה, ניקיון, בישול, כביסה, עבודות בחצר ומטלות אחרות. אם יסמכו על אחרים לעשות עבורם הכול, הוא או היא עלולים לפתח כוח שרירים ירוד, בעיות איזון, זרימת דם חלשה וקשיי נשימה. הליכה מחדר לחדר כדי להשלים משימה, או הליכה עצמאית לבית המרקחת ולמפגש עם רופא יכולים להגביר את כוח השרירים. בנוסף, תוכניות מניעה שונות מלמדות מבוגרים כיצד לנהל נפילות תוך בניית כוח, איזון וביטחון. ישנם גם מכשירי ניידות המספקים תמיכה לקשישים הזקוקים לעזרה בהליכה, כמו הליכונים ומעקות.

3. תחושת מטרה

עצמאות מעניקה לזקנים תחושת מטרה. יש להם הזדמנויות להישגים, הם יכולים לתרום לחיי המשפחה, החברים והשכנים שלהם, וליהנות מפעילויות שתמיד עשו. יש סיכוי גדול יותר להגיע ליעדים גם אם הם נראים קטנים. העצמאות מאפשרת למבוגרים לקחת על עצמם את האתגרים הייחודיים של הזיקנה ולהתגבר עליהם בתחושת הישג. תחושת מטרה ומעורבות בקהילה יכולה להגיע, למשל,  באמצעות פעילות התנדבותית ועזרה לזולת שרווחת הרבה יותר בגיל השלישי.

4. כישורי זיכרון

אובדן זיכרון קורה בהדרגה עם ההתבגרות, אך עצמאות ופעילות תורמות לשימור הזיכרון. רמות פעילות גבוהות יותר מגבירות את זרימת הדם למוח והשימוש באזורים שונים במוח, דבר המסייע לשימור הזיכרון.

גם שגרות יומיומיות עוזרות לקדם את הזיכרון, והעצמאות שומרת על מוחו של המבוגר פעיל ומגורה. הצורך לחשוב ולקבל החלטות הנוגעות למשימות יומיומיות, כמו הכנת ארוחות בריאות, פעילויות מהנות, או ההחלטה מה ללבוש נראות אולי כמשימות פשוטות, אבל הן יכולות לעזור לשמור על זכרונו של האדם המבוגר.

העצמאות יכולה גם למנוע בעיות רבות הקשורים לגיל כגון מחלת אלצהיימר ודמנציה. גירוי נפשי קבוע מסייע בהאטת התקדמות המחלה, השגחה מפחיתה את הסיכון להתנהגויות מסוכנות, וחברות אמפטית מהווה פתרון נפלא להקלת תסמיני הדמנציה.

5. תחושת שליטה

היכולת לחיות באופן עצמאי מעצימה את הזקנים ומחזקת אותם מול ירידה בתפקודים פיזיים או פיננסיים, אשר עשויה למנוע מהם לבצע פעילויות שעשו פעם. תחושת שליטה מקדמת תחושת הישגיות וערך עצמי. להרגשת שליטה במעשים, ולעצמאות בבחירות יכולה להיות השפעה חיובית על בריאותו הנפשית של האדם.

קשישים נוטים להתגאות בהישגיהם, במיוחד אם ההזדקנות השפיעה על ניידותם, ראייתם ושמיעתם. העצמאות מעניקה למבוגרים משהו לצפות לו בכל יום, ללא קשר לבעיות הבריאותיות ומונעת תחושת תלות שקשישים רבים חווים בשלב כלשהו בחייהם.

6. פיתוח מערכות יחסים חיוביות

יחסים טובים עם גורם מטפל יכולים לקדם עצמאות. מטפלים יכולים לספק לזקנים את הכלים והמשאבים הדרושים להם בכדי לשמור על עצמאות, כמו למשל לעזור להם להקים את ביתם באופן שמקדם מניעת נפילות ולעזור להם לנווט במכשירים דיגיטליים כדי לשמור על קשר עם בני המשפחה.

לרוב זקנים מסוגלים לחיות ללא כל עזרה, אך חלקם עשויים להזדקק לסיוע עקב מגבלות פיזיות או נפשיות המגיעות עם ההזדקנות. לכן שמירה על עצמאות יכולה ליצור תחושה גדולה של ערך עצמי ורווחה, ולסייע לעבור את אתגרי הגיל השלישי.

ענת מייק היא גרונטולוגית מומחית ומנהלת התרבות בדיור מוגן באחוזת צהלה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!