דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לא רק בקורונה: עובדים במגזר הציבורי יוכלו לעבוד מהבית יום בשבוע

נוהל חדש שפורסם היום (א') על ידי הממונה על השכר ויחסי העבודה באוצר, יאפשר למעסיקים במגזר הציבורי לתת לעובדים יום עבודה בשבוע מהבית

פינת עבודה ביתית מעוצבת (צילום: Benjamin Thompson/ flicker)
פינת עבודה ביתית מעוצבת (צילום: Benjamin Thompson/ flicker)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מעסיקים במגזר הציבורי יוכלו לאפשר לעובדים יום עבודה בשבוע מהבית. כך, מנחה נוהל חדש שפורסם היום (ראשון) על ידי הממונה על השכר ויחסי העבודה באוצר. הנוהל בשלב זה הוא ניסיוני ויהיה בתוקף עד לסוף אוקטובר.

על פי הנחיות הממונה על השכר, יוכלו מעסיקים במגזר הציבורי, המעסיק למעלה מ-800 אלף עובדים בישראל, לאפשר לעובדיהם לעבוד יום בשבוע במסגרת של עבודה מרחוק, בהינתן שתפקידם מאפשר זאת (גם בהיבטים של אבטחת מידע), וכן בהינתן שיש להם הנגישות הטכנולוגית לכך, ושנמצאו מתאימים לכך במיפוי שערכו המעסיקים.

המעסיקים נדרשים לאפשר זאת רק לעובדים שניתן להגדיר להם מטלות מסוימות בהן יעסקו בימי העבודה מרחוק, עליהן ניתן יהיה לפקח באמצעות דיווח. שיקול הדעת האם ליישם את האפשרות לעבודה מרחוק או לא יהא נתון בידיהם של המעסיקים הציבוריים עצמם.

 הקורונה הייתה 'ניסוי טבעי' בעבודה מרחוק בשירות הציבורי

עובדים להם תינתן האפשרות לעבודה מרחוק, יצטרכו על פי הנוהל לחתום על טופס המפרט את הכללים וההנחיות לפיהם תבוצע עבודה זו, את תנאי השכר להם יהיו זכאים בגינה, את אופני הדיווח וכן את הסכמתם לזמינות הנדרשת מהם במסגרת העבודה מרחוק. במסגרת הדיווח יידרש העובד לפרט את המטלות המרכזיות שביצע בשעות עבודתו מרחוק, ומנהליו הישירים ידרשו לאשר דיווחים אלו.

הממונה על השכר קובי בר נתן, ציין שתקופת הקורונה ייצרה 'ניסוי טבעי' בהפעלת מודל של עבודה מרחוק בשירות הציבורי, שנבחן על ידי משרד האוצר בשיתוף עם נציבות שירות המדינה, ושימש אותם בעת גיבוש העקרונות לעבודה מרחוק גם בעת שיגרה, מודל שעד היום לא היה קיים בשירות הציבורי בישראל.

בר נתן הבהיר כי התכלית של עבודה מרחוק בתקופת שיגרה, שונה מהותית מהתכלית שהייתה בתקופת הקורונה. לפיכך המודל הנוכחי יופעל לתקופת ניסיון בת שישה חודשים, במהלכה תיבחן האפקטיביות שלו. בתום תקופת הניסיון יבוצעו שינויים ועדכונים בהנחיות.  בין הממונה על השכר ליו"ר ההסתדרות מתקיימות גם שיחות באשר להסדרה הקבועה של הנושא בעתיד.

עבודה מהבית, בשעות המקובלות אצל המעסיק
בין היתר ציין בר נתן שבניגוד לתקופת הקורונה בה סגירת מסגרות החינוך בשילוב עם העבודה מרחוק, הובילה חלק מהעובדים לעבודה בשעות שאינן שגרתיות אשר גרמו לטשטוש הגבולות בין הבית לעבודה ולתחושת שחיקה מוגברת, המשרד סבור שבעת החזרה לשגרה נדרשת הפרדה ברורה יותר בין הבית לבין העבודה. ההנחיות קובעות כי העבודה מרחוק תבוצע במקביל לשעות העבודה הרגילות המקובלות אצל המעסיק.

מנהלי הגופים הציבוריים רשאים לקבוע כי עובדים מסוימים יוכלו לעבוד באופן גמיש לאורך כל שעות היום, בכפוף להסכמת הממונה הישיר שלו. כמו כן נקבע כי בימי העבודה מרחוק לא יאושרו לעובדים ביצוע שעות נוספות, למעט עובדים ששימשו בכוננות ונקראו לעבודה או במקרים חריגים שיאושרו מראש על ידי הממונה על השכר.

"תכנון מראש, תוך תעדוף משימות מתאימות לביצוע בסביבת העבודה מהבית"
"על מנת למקסם את אפקטיביות יום העבודה מרחוק, יש לבצע תכנון מראש של יום העבודה, תוך תעדוף המשימות המתאימות יותר לביצוע בסביבת העבודה מהבית כמשימות כתיבה והכנה הדורשות ריכוז ומתאימות לביצוע בסביבת עבודה שקטה, ביצוע תהליכי תכנון ופיתוח רלוונטיים וכן קידום פרויקטים ויוזמות הכלולות בתכנית העבודה של הגוף וקידום משימות לא שגרתיות" כתב בר נתן.

את ימי העבודה מרחוק רצוי לתכנן מראש ולא מדי יום, כך שהעובד ידע למשל שאת ימי העבודה מרחוק בחודש מסוים עליו להקדיש לקידום פרויקט מסוים, או לביצוע משימות 'חוזרות' בתפקידו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!