דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הנכים שנשארו מחוץ למבצע תווי המזון: "בסוף היום הולכים לאסוף פירות וירקות שהסוחרים זרקו"

המבצע של משרד הפנים נועד לסייע למשפחות נזקקות אבל נכים עם 100% נכות שמתגוררים לבד, לא עומדים בקריטריונים | נטע-לי מור, נכה מגבעת שמואל: "אף בר דעת לא חושב שאנחנו עשירים"

יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי (צילום: נעם רבקין/פלאש90)
יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי (צילום: נעם רבקין/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מבצע חלוקת תווי המזון של משרד הפנים למשפחות נזקקות אינו כולל נכים עם 100% אי כושר השתכרות המתגוררים לבדם. המבצע, שיצא לדרך במרץ בהיקף של 700 מיליון שקלים, כולל חלוקת כרטיסים נטענים לרכישת מזון בסופרמרקטים בהיקף של אלפי שקלים. הזכאים לכרטיסים הם משקי בית הזכאים להנחה בארנונה או הוכיחו שהם עומדים בקריטריונים שנקבעו במשרד.

לפי הקריטריונים, נכה שמקבל קצבת נכות על 100% אי כושר השתכרות, גר לבד ומקבל הנחה בארנונה, אינו זכאי לסיוע. 

אחת מהנכים שנשארו מחוץ לקריטריונים היא נטע-לי מור (37) מגבעת שמואל. היא הוכרה כנכה עם 100% אי כושר השתכרות, חיה לבדה ומקבלת 80% הנחה בארנונה. "אני מקבלת 3,200 שקלים קצבת נכות, שזה הגג. אף בר דעת לא חושב שאנחנו עשירים.  

"התקשרתי למחלקת הגבייה בעירייה (חלוקת התווים מתנהלת דרך מערכות הגביה של הרשויות המקומיות – ט.כ.) לשאול מה קורה עם התלושים, כשאני בטוחה שאני אקבל. האישה בגבייה אמרה שזה לא אוטומטי, ביקשתי שתגיד לי איך מגישים, ואז היא שאלה אותי כמה שאלות כדי לראות אם אני זכאית – את גרה לבד? מקבלת הנחה בארנונה? כמה ילדים? אפס. ממה את חיה? רק קצבת נכות כללית. היא אומרת לי, את לא זכאית. במקרה שלך, הזכאות היא עד הכנסה של 2,800 שקלים".

מור מוסיפה: "זה מגוחך שמי שמקבל 200-100 שקלים יותר, לא זכאי. הם עושים משחק. אם בן אדם מקבל אחוזי נכות נמוכים יותר, אז ממילא הוא לא זכאי להנחה בארנונה. משחק שככה או ככה, הנכים לא יקבלו".  

דוגמא נוספת לחוסר הצדק בחלוקת התווים היא אישה בת 55 מהוד השרון, נכה שמקבלת קצבה על 100% נכות בסך 3,200 ש"ח, והנחה בארנונה של 80%. היא חלתה לפני מספר שנים בסרטן השד. כשחלתה הייתה בלי ביטוח, ולכן אינה זכאית לפיצוי על אובדן כושר עבודה אלא לקיבת הנכות בלבד. "עכשיו יש לי אי ספיקת לב שמטופלת על ידי תרופות. הבנתי שהסף למי שגר לבד הוא 2,900 ש"ח בערך", היא אומרת, "אני מקבלת הנחה בארנונה של 80%, אבל לא עומדת בתנאי של ההכנסה".  

"בימי שישי אני הולכת בסוף היום ואוספת פירות וירקות שהסוחרים זורקים. אם הגעתי למצב כזה, המדינה יכולה לבוא ולתת לי את ה-300 שקלים המסכנים שבשבילם זה כלום ובשבילי זה משמעותי מאוד. זה המצב של רבים מאתנו, יש כאלה שמקבלים סלי מזון מעמותות. על חלק מהתרופות שאני צריכה אני מוותרת. 3,200 ש"ח זה לא מיליונרים, אי אפשר לחיות מזה. לחלק מאתנו יש עזרה של משפחה או מקורות אחרים, ולחלק אין", היא אומרת. 

מור מובילה מאבק לשינוי הקריטריונים, לדבריה, "ידענו מהתחלה שהקריטריון לקבלת התווים הוא לפי כמות הילדים. קיווינו שאוכלוסיות מוחלשות נוספות יקבלו. שבוע לפני הבחירות גילינו שאנחנו לא זכאים. 100% אי כושר השתכרות, מקבלת 80% הנחה בארנונה. הם טוענים שהקשישים מקבלים אבל בשטח זה אחרת, כרטיסים על אפס או תקולים. לא הנכים ולא הקשישים מקבלים. המשפחות עם הילדים בבני ברק מעמיסים עגלות של 6,000 שקלים, ואני לא".  

לביא נאור, דובר קבוצות מחאה של הנכים, אומר ל'דבר': "במשך שנים רבות הנכים במדינה היו טרף קל להבטחות רבות של שרים וחברי כנסת. גם הפעם הבנו כי הנכים הולכו שולל בהבטחות שווא שניתנו לפני הבחירות לקבלת כרטיסי מזון, ושלא ניתנו עד לרגעים אלו. מקומם לדעת שהבטחות השר דרעי הן הבטחות שנרשמו על הקרח, ושאין להן שום אחיזה במציאות הקיימת. נמשיך להיאבק על זכותנו לקבל את המגיע לנו בכל הדרכים שנמצא לנכון."

ממשרד הפנים נמסר בתגובה לפניית 'דבר' כי הנושא ייבדק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!