דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"אף אחד לא ידע ולא העריך שמדובר בחוב של 100 מיליון"

יו"ר ועד עובדי הבימה, ראובן יצחקי, מסכם שנתיים קשות של משבר: "בסופו של דבר שורש הבעיה בכך שהתיאטרון לא תוקצב על ידי המדינה". ומאמין שתחת ההסכם החדש לתאטרון תהיה תקומה: "אין לי ספק שהתיאטרון הזה יתרומם עכשיו לשמיים"

תאטרון הבימה (צילום: תומר נוברג/פלאש 90)
תאטרון הבימה (צילום: תומר נוברג/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"לצערי הכותרת 'הלאומי' לתאטרון הלאומי כבר לא שווה המון בשטח היום, אתה יכול לראות גם איך מתייחסים לחיילים היום. אין ממשלה, שוב ושוב בחירות. פוליטיקה קטנה של ליצנים", כך אומר ראובן יצחקי, יו"ר ועד עובדי הבימה בראיון ל'דבר' מיד לאחר פרסום ההסכמות שהביאו לכך שהתיאטרון הלאומי יהפוך בקרוב לתאגיד עירוני בבעלות עיריית תל אביב, כדי להציל אותו מסגירה.

"התושבים והאזרחים מחפשים תיאטרון ותרבות, והעיקר שהתיאטרון ההיסטורי והחשוב הזה ימשיך להתקיים. אם חולדאי לא היה מסכים לקבל אותנו, כולם היו הולכים הביתה". אומר יצחקי בעצב. 41 שנה הוא עובד בהבימה כתאורן, ולטענתו התאטרון תמיד היה במצב כלכלי קשה.

"אני עובד במחלקת התאורה של הבימה מ-1980, גם בתפקיד יו"ר הוועד אני משמש כבר שנים ארוכות. אני מכיר את התיאטרון מאחור ומלפנים, ועברתי בו לא מעט טלטלות של מצבים כלכליים לא פשוטים. הבימה תמיד היה תיאטרון ששמו יוצא בעולם, אבל תמיד גם ליווה אותו משבר כספי. בכל מקרה, לא הייתה סיבה שנגיע לחובות כל כך גדולים".

אף אחד לא ידע כמה גדול המשבר

"ב-2019 היו המון עיכובים של משכורות, בעיות בהפרשות. אנחנו העובדים נרתמנו, כי האמנו ששרת התרבות דאז, מירי רגב, תעזור" חוזר יצחקי לתחילת המשבר הנוכחי. המשבר שתוך שנתיים הביא את תיאטרון הבימה בן ה-102 לסכנת גירה ממשית. "רגב באמת הייתה מגיעה הרבה לתיאטרון, נפגשה עם השחקנים, השתתפה בחגיגות המאה. נראה היה שזה חשוב לה. אבל אז הגיע המשבר הפוליטי ונראה היה שאין לה את היכולת לעמוד בהבטחות שלה. משם המצב רק הלך והתדרדר עד שהגענו לשוקת שבורה".

את עומק המשבר והיקף החובות למדו העובדים רק בבית המשפט בהליך הפירוק. "ביום שבו רואי החשבון חשפו את גובה החובות היינו בהלם" הוא מספר. "ידענו שיש חוב, אבל חשבנו שמדובר בסדרי גודל של 30-40 מיליון שקלים. אף אחד לא ידע ולא העריך שמדובר בחוב של 100 מיליון".

ראובן יצחקי, יו"ר ועד עובדי הבימה (צילום: אלבום פרטי)
ראובן יצחקי, יו"ר ועד עובדי הבימה (צילום: אלבום פרטי)

יצחקי נזכר במשבר הכלכלי הקודם של הבימה שהתרחש ב-1995, אז החוב שאיים על התאטרון נאמד בכמה מיליוני שקלים בלבד. "המנכ"ל דאז יעקב אגמון עשה עם המדינה עסקת חבילה עם ריביות גרנדיוזיות, שככל הנראה תפחו לאורך השנים. אבל האמת היא שאנחנו לא יודעים מה בדיוק הייתה ההתנהלות הכספית שהובילה אותנו מהמשבר ההוא למצב הנוכחי.

"בסופו של דבר שורש הבעיה הייתה האופן שבו התיאטרון לא תוקצב על ידי המדינה. כל המנכ"לים נאלצו פעם בחודש לעלות לירושלים להתחנן לפקיד כזה או אחר, לשר, למפלגה, לתרומות".

כשנראה שתהליך ההבראה החל הגיעה הקורונה

בנובמבר 2019, לאחר תחילת הליך חדלות הפרעון של התיאטרון, מונו לו נאמנים, עוה"ד דורית לוי טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב. "ראינו בזה את האור שבקצה המנהרה" מספר יצחקי. "אלה שני אנשים שבאמת באו מתוך מטרה לשמור על התיאטרון. הם לקחו את זה כאתגר אישי ועשו עבודת קודש, עשו לילות כימים. חודשים ספורים אחרי שנכנסו כבר ראינו הפקות חדשות שאמורות היו להביא הכנסות משמעותיות.

"באמת האמנו שאנחנו בדרך החוצה מהמשבר – ואז ב-15 במרץ חשכו עיננו – באה המכה של הקורונה, כולנו יצאנו לחל"ת. זה הרג את התקווה לקום על הרגלים".

למרות המחיר הכבד על העובדים שיצאו לחל"ת, אומר יצחקי שייתכן שמעז יצא מתוק. "ההפסקה הזו נתנה אולי גם אוויר לנשימה, כי במצבו הנוכחי, להמשיך ולהריץ את התיאטרון היה קשה מאוד".

חזרות להצגה בהבימה, לקראת פתיחת התאטרון (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
חזרות להצגה בהבימה, לקראת פתיחת התאטרון (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)

מו"מ קשוח אבל הוגן

בתקופת הקורונה כשהתאטרון היה סגור נכנס לתמונה שר התרבות חילי טרופר שביקש מראש העיר רון חולדאי לקחת את התיאטרון לידיו. "חולדאי הציל את התיאטרון פשוטו כמשמעו. סוף סוף אנחנו בבית עם קורת גג, ואף אחד לא יכול להוציא אותנו. סוף סוף ניתן יהיה לעשות תיאטרון עם ניהול תקין ודירקטוריון מתפקד. אין לי ספק שהתיאטרון הזה יתרומם עכשיו לשמיים", אומר יצחקי.

לאורך  חצי השנה האחרונה ישב וועד העובדים בליווי ההסתדרות, כמו גם וועד השחקנים בליווי ארגון השחקנים שח"ם במו"מ לחתימת הסכמים קיבוציים חדשים שיאפשרו את העברת העובדים לתאגיד החדש שצפוי לקום בקרוב, וממתין רק לאישור משרד הפנים.

"עשינו המון פגישות, בזום ולא בזום. ישבנו מול מנהל לשכת התאגידים של העירייה, אבי קטקו, שהוביל את המו"מ. הוא היה קשוח, אבל הוגן לכל אורך הדרך. ויתרנו על לא מעט דברים אבל הגענו לנקודה שמבטיחה את עתידנו. מרבית העובדים ייקלטו בתאגיד החדש ויכירו להם בוותק שצברו. אלה דברים חשובים מאוד.

"לא היינו מצליחים לעשות זאת בלי הצוות מההסתדרות שליווה אותנו, יו"ר מרחב תל אביב גרשון גלמן, , עו"ד חגית רימון, ומחזיקת תיק התרבות עליזה אליהו שהיו איתנו יום יום במשך חודשים באופן צמוד. עזבו את הכל ופשוט ישבו איתנו על בסיס יום יומי. גם עו"ד גלילה הורנשטיין מלווה את העובדים במיצוי הזכויות שלהם ואנחנו מאוד מודים לה על כך".

בתחילת החודש נפתחו סוף סוף אולמות התרבות ומקצת מההצגות כבר חזרו להציג. "היו הפקות שהתחילו להתארגן כבר בתקופת החל"ת, במתכונת מצומצמת של שחקנים ועובדים כי ההנחה הייתה שהאולמות יוכלו להיות רק בתפוסה חלקית. זה מרגש ומשמח שהתאטרון נפתח. אנשים כמהים לחזור לעבוד, כמהים לחזור ולעשות תיאטרון טוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!