דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

ש"ס מקדמת: בחירות ישירות לראשות הממשלה כדי לפתור את המשבר הפוליטי

על פי הצעת החוק של הסיעה הבחירות יתקיימו בתוך 30 יום, אם המועמד המנצח לא יצליח להרכיב קואליציה יתקיימו בחירות כלליות תוך 90 יום | גוש נתניהו יצטרך את תמיכת ימינה ורע"מ כדי להעביר את החוק

בנימין נתניהו ואריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
בנימין נתניהו ואריה דרעי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ומשה ארבל (ש"ס) הגישו היום (שני) הצעת חוק שקובעת בחירות ישירות לראשות הממשלה תוך שלושים יום. ההצעה, שמגיעה על רקע המבוי הסתום במגעים להקמת קואליציה, קובעת שהזוכה בבחירות הישירות יקבל אוטומטית ובאופן בלעדי את המנדט להקמת ממשלה, אך עדיין יזדקק לאישור הכנסת. הבחירות האישיות, על פי ההצעה, יתקיימו פעם אחת בלבד ולא יהיו שינוי קבוע בשיטת הבחירות בארץ.

הצעת החוק מקודמת על ידי ש"ס, ועל פי דיווחים זוכה גם לתמיכה בליכוד. מאחר ומדובר בחוק יסוד דרוש רוב של 61 חברי כנסת כדי לאשרו. תמיכה שיהיה קשה להשיג במצב הפוליטי הנוכחי. כדי שהמחנה בראשות בנימין נתניהו יוכל להעביר את החוק, הוא יזדקק לתמיכת ימינה ורע"מ.

על פי הצעת החוק, אם המועמד שיבחר בבחירות הישירות לא יצליח להשיג את אמון הכנסת,  יערכו בחירות כלליות תוך 90 יום. המועמד הזוכה יצטרך רוב של 40%, ואם לא יושג יערך סיבוב שני לבחירות.

"הצעת חוק יסוד זו מבקשת למנוע זעזועים בשיטת המשטר ונמנעת מלשנות כללי משחק יסודיים בהליך מהיר ובתוך כדי המשחק הפוליטי", נכתב בדברי ההסבר להצעה, "לפיכך, הצעת חוק יסוד זו עוסקת בהוראת שעה והיא אינה קובעת מנגנון הכרעה למצבים עתידיים דומים. חשוב מכך, לא מוצע להקים רשות מבצעת הנהנית באופן ישיר מאמון העם באופן בלתי תלוי באמון הכנסת".

במסגרת החוק המוצע, לתפקיד ראש הממשלה יוכלו להתמודד רק חברי כנסת מכהנים הזוכים לתמיכת 20 חברי כנסת לפחות. חבר כנסת יכול לתמוך רק במועמד אחד. במקרה של מועמד יחיד יתקיימו בחירות ישירות בהצבעה בעד או נגד המועמד. בהיעדר מועמדים, יתקיימו בחירות כלליות תוך 90 יום.

כאמור, השינוי בחוק הוא באמצעות הוראת שעה, ואם יאושר יהיה תקף רק למערכת הבחירות הקרובה. "מטרתו של חוק יסוד זה לפתור בהוראת שעה משבר פוליטי מתמשך שמדינת ישראל נקלעה אליו באמצעות בחירות ישירות", נכתב בדברי ההסבר.

כדי להקל על מהלך הבחירות מוצע לא לפתוח מחדש את ספר הבוחרים ולהסתמך על סדרי הבחירות של הכנסת ה-24.

"הכנסת מבקשת מבוחריה להכריע מי יוכל להרכיב ממשלה בתקופת כהונתה. לאחר ארבע מערכות בחירות רצופות לכנסת מתברר כי אין טעם בסבבי בחירות נוספים לכנסת. המוצא למשבר המתמשך הוא הכרעה ישירה של הבוחר מי ראוי לעמוד בראשות הממשלה", כתבו חברי הכנסת מלכיאלי וארבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!