דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט נתניהו

מנדלבליט נגד הוצאת נתניהו לנבצרות: "אין מקום להתערבות בג"ץ"

בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון כתב היועץ המשפטי כי למרות העובדה שראש הממשלה עומד למשפט פלילי, יש להסתפק בהסדר ניגוד העניינים שגיבש מנדלבליט

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. יסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה (צילום: פלאש 90)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. יסיים את תפקידו לאחר שש שנות כהונה (צילום: פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

היועץ המשפטי לממשלה' אביחי מנדלבליט' הודיע היום (שני) לבג"ץ כי הוא מתנגד להוצאת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות. הודעת היועץ ניתנה בתשובה לעעתירת התנועה לאיכות השלטון, שדרשה להכריז על נבצרותו של נתניהו בשל כתבי האישום שהוגשו נגדו.

"מכלול הנסיבות הרלוונטיות הקיימות אינו מבסס לעת הזו עילה לקביעה שיפוטית לפיה נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו", כתב מנדלבליט, "לפיכך, העתירה אינה מגלה עילה להתערבות שיפוטית בעניין ודינה להידחות".

עוד נכתב בתגובת היועץ כי פסיקת בית המשפט  לאורך השנים הדגישה "את חשיבות ההקפדה על טוהר המידות בקרב נבחרי הציבור". עוד הוסיף כי כי כתב האישום שהוגש נתניהו "חמור ביותר". מנלדבליט הזכיר בתגובתו "התבטאויות חריפות" של ראש הממשלה נגד מערכת אכיפת החוק, תוך הטלת דופי אישי בגורמים שונים הפועלים במסגרתה. "דבר שיש גם בו כדי לפגוע באמון הציבור במערכות החוק והמשפט, בשים לב לכך שהתבטאויות שכאלה באות מצדו של הגורם הבכיר ביותר בהירארכיה השלטונית", כתב.

על פי היועץ המשפטי, העובדה שנתניהו עומד למשפט בזמן שהוא מכהן כראש ממשלה "אכן מעוררת קשיים משמעותיים, במישורים שונים". עוד ציין כי בחודשים האחרונים נמנעה הממשלה מדיונים במינויים שונים של בעלי תפקידים בכירים במשרד המשפטים.

"דברים אלו אינם מובאים כדי להצביע בהכרח על קיומו קשר סיבתי בין היותו של ראש הממשלה נאשם בפלילים לבין הימנעות הממשלה מקידום מינויים אלו", כתב, "אלא כדי להדגים את הקושי המתעורר בנסיבות העניין כמתואר, בוודאי ככל שמדובר באמון הציבור במערכות החוק והמשפט".

למרות דברים אלה, סיכם מנדלבליט כי "במצב הדברים הנתון, ובשים לב גם להסדר מניעת ניגוד העניינים שגובש על ידי היועץ המשפטי לממשלה לראש הממשלה, אשר נועד לשלול את האפשרות שמא סמכויות שלטוניות יופעלו באופן שיושפע מעובדת התנהלותו של ההליך הפלילי נגדו, או באופן שיהיה בו כדי להשפיע על עניינו האישי של ראש הממשלה בניהול ההליך הפלילי".

בתגובה שהעביר מוקדם יותר לבית המשפט טען נתניהו כי "היועץ המשפטי לממשלה הוא בעל תפקיד שלא נבחר על ידי הציבור, ואין אפשרות או היגיון להעניק לו סמכויות מרחיקות לכת של הדחת ראש ממשלה מכהן. זאת, כאשר הסמכויות לא ניתנו לו בחוק כלשהו והמחוקק בחוק היסוד בחר דווקא שלא לאפשר לו להשפיע על זהות ראש הממשלה, בכך שקבע שהגשת כתב אישום נגד חבר כנסת לא מונעת ממנו לכהן כראש ממשלה".

בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון היא טוענת כי משפטו של נתניהו מעמיד אותו במצב של נבצרות "פיזית, פונקציונלית ומהותית", בין השאר משום שהוא "מנוע מלמלא את תפקידו בשעה שהוא בבית המשפט", וכן משום שהוא נדרש לעסוק בענייניו המשפטיים גם כשהוא לא נוכח בדיונים. העותרים דורשים עוד לחייב את מנדלבליט להורות לממשלה למנות שרים במינויי קבע, לרבות שר משפטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!