דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / הנגיד אמיר ירון רומז: גם בנק ישראל לא ימהר לצנן את המשק

בארה"ב החליטו להגדיל את הסיבולת לעלייה באינפלציה, ויש סיבות טובות להאמין שבנק ישראל ילך בעקבותיו

נגיד הפדרל רזרב ג'רום פאוול ונגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: AP Photo/Susan Walsh, Pool, יונתן זינדל/פלאש90)
נגיד הפדרל רזרב ג'רום פאוול ונגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: AP Photo/Susan Walsh, Pool, יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

הבנקים המרכזיים תומכים בשנה האחרונה בצורה אינטנסיבית בהתאוששות הכלכלה, על ידי הקלות באשראי ותכניות ייחודיות, ורבים שואלים כמה זמן זה יימשך. על פי הגישה המסורתית ההקלה צריכה להפסיק ברגע שהאינפלציה עולה, אבל נגיד הפד ג'רום פאוול כבר הבהיר שהפדרל ריזרב משנה כיוון, ויבחן דברים נוספים מלבד עליית המחירים בהחלטותיו. במסיבת עיתונאים אתמול (שני) רמז הנגיד אמיר ירון כי בנק ישראל גם עשוי ללכת בדרך דומה.

כנגיד בנק מרכזי אמירתו של ירון הייתה זהירה, אך היא מצביעה על שינוי דרמטי. ירון התייחס להתבטאות של פאוול שאמר שהפד צפוי לשמור על ריביות אפסיות גם כשרמות האינפלציה יגיעו ל-2% ואמר כי גם בישראל נבחנת האפשרות לבצע רפורמה באופן מדידת האינפלציה של הבנק המרכזי.

כבר במשבר הקרוב בנק ישראל ינקוט במדיניות סובלנית יחסית כלפי רמות האינפלציה, וימנע מלעלות ריביות מוקדם ולפגוע בהתאוששות הכלכלית. "בגלל הטווח של 1-3%, בישראל יש הרבה דרגות חופש . יש לנו את הסבלנות לתת לאינפלציה לתפס בתוך תחום היעד" הוא אמר.

לא ממהרים לצנן

בשנה שעברה עשה נגיד הפד כותרות כשהודיע על החלטת הבנק לעבור למדידת אינפלציה המבוססת על ממוצע לאורך זמן, ולא על הגעה ליעד רגעי. בנוסף אמר פאוול כי הבנק יבחן מדדים נוספים לצד האינפלציה, ולא ימהר לעלות ריבית עם ההתקרבות לתעסוקה מלאה.

החלטה על גובה הריבית היא כלי המדיניות המשמעותי ביותר של הבנקים המרכזיים. מריבית בנק ישראל נגזרות כל הריביות במשק, והיא משפיעה על מחיר ההלוואות לעסקים, לאנשים פרטיים וכן את המחיר בו יכולות ממשלות ללוות כסף כדי לממן את הוצאותיהן. העלאת הריבית אמורה  להאט את הפעילות הכלכלית כולה.

עד היום, ברגע שהמחירים החלו לעלות בקצב גבוה מ-2%, או ברגע שהפד החל לחשוש מכך המשק עלול להגיע למצב כזה – הוא מחויב להעלות ריבית ולנקוט בצעדים ש"יצננו" את הכלכלה. הבנק המרכזי פועל לצמצום הפעילות הכלכלית, להנמיך את הביקושים, וכתוצאה מכך את ההכנסות, הרווחים והדרישה לעובדים, כדי לעצור את האינפלציה.

במקום זאת, הבנק הפדרלי החליט לנקוט בגישה שמודדת את האינפלציה לאורך זמן ארוך יותר, ולקבל החלטות על פי הממוצע של עליות המחירים. כך התייחס ג'רום לעליות הראשונות באינפלציה שנראו לאחרונה, ואמר "כשזה מגיע לשאלת האינפלציה, אני הייתי רוצה לראות שיעורים של מעל ל-2% לאורך תקופה ממושכת. כשנגיע לשם, זאת תהיה הנקודה שנעלה ריביות, אבל לא נעשה את זה לפני כן". שיעור האינפלציה בארה"ב עומד כיום על כ-1.6%.

מרחיבים את טווח הפעילות

הנגיד ציין לישראל טווח פעולה גמיש יותר מאשר לפד, כי יעד האינפלציה של בנק ישראל נע בין 1% ל-3%. עם זאת, נראה שהשינוי במדיניות הכלכלית לא פוסח על הבנקים המרכזיים, וירון רמז לכך שבבנק ישראל כבר שוקלים אימוץ מדדי אינפלציה שיאפשרו יחס סובלני יותר כלפי אינפלציה.

היחס הסובלני לאינפלציה מגיע על רקע משבר הקורונה, אבל שינויים אחרים בשיח הכלכלי, ייתכן שהוא יעצב את פני הכלכלה בעשורים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!