דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

גלנט בהתייחסות ראשונה לרפורמה במערכת החינוך: "יועברו סמכויות ומשאבים למנהלים"

שר החינוך הודיע כי הפרסומים בנושא הרפורמה אינם מטעמו וחלק מהמידע בהם "כוזב" | לפי הרפורמה המתגבשת במשרד, המנהלים יקבעו את היקף שעות ההוראה והחומר הנלמד במקצועות הומניים, ויקבלו תקציב לרכישת תכניות ולתגמול מורים

שר החינוך יואב גלנט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
שר החינוך יואב גלנט (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
דוד טברסקי

שר החינוך, יואב גלנט, התייחס היום (שלישי) לראשונה לרפורמה המתגבשת במערכת החינוך להגברת האוטונומיה של מנהלי בתי הספר והרשויות המקומיות. לדברי גלנט, "משרד החינוך מקדם לפי הנחיותיי מהלך מערכתי, ובמרכזו העברת סמכויות ומשאבים ממטה המשרד אל מנהלי בתי הספר, כדי לאפשר גמישות ניהולית ופדגוגית."

עם זאת, גלנט הדגיש כי חלק מהמידע שפורסם בתקשורת אודות הרפורמה אינו נכון. "לאחרונה מופצות ידיעות וכתבות באשר לרפורמה במערכת החינוך, המיוחסות כביכול לשר החינוך. הידיעות אינן מטעמי וחלק ניכר מהמידע בהן כוזב". גלנט לא ציין מה מהפרטים שפורסמו אינו נכון, וסיים את דבריו במילים "נעדכן בקרוב".

במוצאי שבת פורסם בחדשות 12 כי משרד החינוך, בשיתוף עם אגפי החינוך ברשויות המקומיות, מקדם רפורמה חדשה במערכת החינוך. הרפורמה תאפשר למנהלים שליטה מוחלטת בהיקף שעות ההוראה וכמות החומר הנלמד של מקצועות ההיסטוריה, ספרות, תנ"ך, גיאוגרפיה ואזרחות.

לפי הפרסום, המנהלים והמורים יקבעו כ-40% מהחומר הנלמד על פי סדר העדיפות הערכי והפדגוגי של כל בית ספר. ו-60% מהתכנים ימשיכו להיות מוכתבים על ידי משרד החינוך.

הרפורמה תכלול גם העברת 'תקציב גמיש' לידי מנהלי בתי הספר, באמצעותו יוכלו לרכוש תכניות חינוך לבית הספר, להעניק תמריצים כלכליים למורים אותם ירצו לקדם, ואף יוכלו לשפץ ולתחזק באמצעותו את מבנה בית הספר.

חשש למדעי הרוח, הגברת מיקור החוץ ופגיעה בזכויות המורים

גורמים במשרד החינוך מסרו ל'דבר' שבשטח מברכים על עיקרי התוכנית, כפי שפורסמה, והיא עשויה לאפשר לראשונה למנהלי בתי הספר לעצב את תכנית הלימודים על פי ראות עיניהם, זכות שקיימת כיום למספר מועט של מנהלים. בעיקר לבתי הספר הדמוקרטיים או הניסויים.

לצד התמיכה, מעלים הגורמים חשש שבעקבות העברת הכח לבתי הספר, יצומצם היקף לימודי מדעי הרוח, לטובת לימודי מקצועות המתמטיקה והאנגלית, שמדידתם והערכתם מצטיירת כיוקרתית יותר בשל התחרות שבה מצויים בתי הספר אל מול המבחנים הבינלאומיים.

חשש נוסף הוא שהגמישות התקציבית תרחיב למעשה את מיקור החוץ של תכניות הלימוד השונות, ותפגע בתנאי העבודה של המורים. הרפורמה עלולה להוביל לצמצום בהיקף גיוס המורים וצמצום שעות הלימוד הניתנות למורים הקיימים.

הרפורמה עלולה להעמיק פערים בין בתי ספר מערים מבוססות לבין בתי ספר מערי הפריפריה, בשל המגבלות בגישה לתכניות לימוד איכותיות, ותקשה על משרד החינוך לפקח על התכנים של תכניות אלו.

רפורמה ללא שיתוף פעולה מעמיק עם ארגוני המורים

פרטי הרפורמה נשארו חסויים עד כה, ובכירים במשרד החינוך, שנחשפו לפרטים, קיבלו הנחיה שלא להתראיין בנושא. גורמים במשרד החינוך מסרו ל'דבר' שקיים חשש שמדובר במהלך פוליטי שנועד לכסות על כשלי המערכת בשנת הקורונה.

בנוסף, אישור מהיר של תכנית בסדר גודל כזה יוכל ליפול בין הכיסאות, או לצאת לפועל באופן חלקי בלבד, כאשר יתחלפו שר החינוך ומנכ"ל המשרד.

ארגוני המורים טרם התייחסו לפרסומים באופן רשמי, אך גורמים המעורבים מספרים שישנה ביקורת גדולה על משרד החינוך בכך שהנחית את התכנית ללא שיתוף פעולה מעמיק עם הארגונים, במיוחד סביב שאלת תמריצי השכר הדיפרנציאליים שהתכנית מקדמת, שאינם מקובלים במסגרת הסכמי העבודה במערכת החינוך כיום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!