דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכשרה מקצועית

הדרך לעבודה בענפי הבניין, התשתיות והתעשייה עוברת בהכשרה מקצועית

פיילוט ראשון של הכשרה מקצועית בשיתוף פעולה עם המעסיקים, יוצא לדרך במסגרת מנהלת ההכשרות המקצועיות במשרד האוצר. 300 מעסיקים מחפשים 2,600 עובדים חדשים שיקבלו הכשרה במימון המדינה

פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-300 מעסיקים מענפי התעשייה, הבינוי והתשתיות מחפשים כ-2,600 עובדים באמצעות פרויקט ההכשרה הראשון במימון מנהלת ההכשרה החדשה שהוקמה במשרד האוצר. המהלך מופעל על ידי שירות התעסוקה בשיתוף פעולה עם ארגוני המעסיקים בענפים.

המנהלת, שהוקמה בחודש ינואר האחרון ומתוקצבת בכ-240 מיליון שקלים במטרה להשקיע בהכשרות בענפים בשכר גבוה (היי-טק, תעשייה, בניין ותשתיות), הקצתה כ-15 מיליון שקלים לטובת המהלך.

שירות התעסוקה פרסם קולות קוראים אותם הפיץ בשיתוף הדוק עם ארגוני המעסיקים – התאחדות התעשיינים, התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ענף הבניה. בשבוע שעבר הסתיים שלב הגשת הבקשות לעובדים על ידי המעסיקים, וכעת מתחילים בשירות התעסוקה לגייס עובדים לקורסים השונים הצפויים להיפתח בקרוב.

לדברי משה יפרח סמנכ"ל השמה ומעסיקים בשירות התעסוקה, הציעה התוכנית למעסיקים שלושה מסלולים, כשהראשון בהם הוא פשוט גיוס עובדים באופן ישיר באמצעות הפניות מלשכות התעסוקה. שני המסלולים האחרים המתוקצבים על ידי מנהלת ההכשרות באוצר הם מסלול 'הכשרה בהתאמה' ומסלול 'שוברים למעסיק.

משה יפרח, סמנכ"ל השמה ומעסיקים בשירות התעסוקה. (צילום: פטריק טובול)
משה יפרח, סמנכ"ל השמה ומעסיקים בשירות התעסוקה. (צילום: פטריק טובול)

"במסלול הכשרה בהתאמה אנחנו מאתרים בשיתוף עם ארגוני המעסיקים מעסיק או מספר מעסיקים באזור ספציפי שמנסים לגייס עובדים בתחום מסוים מסביר יפרח. "אנחנו בעצם מייצרים הכשרה שמותאמת לצרכים של אותם המעסיקים, ממש בונים את ההכשרה יחד איתם ואז מגייסים מבין מבקשי העבודה קבוצה של עובדים שעוברים את ההכשרה. המעסיקים מקבלים אותם אחרי שהוכשרו ומתחייבים לקלוט לפחות 75% מהם".

"במסלול שוברים למעסיק – המעסיק קולט את העובד לא מוכשר, ומכשירות אותו תוך כדי עבודה. אנחנו מסבסדים עד 16 אלף שקלים משכר העובד. במסלול הזה דרשנו שהעובדים יקבלו שכר גבוהה – 5,800 שקלים בחודשיים הראשונים ו-8,600 שקלים בארבעת החודשים הנותרים. להרבה מעסיקים המסלול הזה מתאים אפילו יותר מלקבל עובדים מוכשרים כי הם יודעים להכשיר אותם בדיוק על פי הצרכים שלהם".

בענף התעשייה פנו לתוכנית כ-218 מעסיקים מתוך כוונה לגייס כ-1,800 עובדים. בענפי הבניה והתשתיות פנו 96 מעסיקים, המעוניינים לגייס כ-740 עובדים. בשלב הראשון תוקצב הפרויקט על ידי מנהלת ההכשרות ב-15 מיליון שקלים, אולם בשירות התעסוקה מעריכים כי יצליחו למצות סכום זה, ויתקצבו בסכום נוסף עבור הרחבת התוכנית.

"מה ששונה בתוכנית הזו הוא הפניה הישירה למעסיקים ברמה הענפית ושיתוף הפעולה ההדוק עם ארגוני המעסיקים" אומרת ל'דבר' אורית רמון, מנהלת אגף חינוך והכשרה בהתאחדות התעשיינים. "אנחנו ממש בקשר יום יומי עם שירות התעסוקה, כדי לדעת כמה תעשיינים הגישו, כמה ראו את הפרסומים. בקול הקורא הטלפון שלי היה רשום גם כן, פנינו תעשיין, תעשיין וליווינו מעסיקים בתהליך הרישום.

אורית רמון, מנהלת אגף חינוך והכשרה בהתאחדות התעשיינים. (צילום: מיכל קושרו)
אורית רמון, מנהלת אגף חינוך והכשרה בהתאחדות התעשיינים. (צילום: מיכל קושרו)

"שילוב הכוחות הזה שאנחנו כארגון מעסיקים מביאים את המעסיקים, שירות התעסוקה מביא את העובדים ומשרד האוצר מעמיד תקציב יצר משולש שבהרבה מקומות אחרים חסרה לו חוליה – כי למשל גם אם אתה מעמיד תקציב למעסיק להכשרה אבל הוא לא יודע מאיפה לגייס עובדים להכשרה הזו – היא לא יוצאת לפועל".

"התוכנית הזו עונה אצלנו על כשל שוק מאוד משמעותי שזיהינו", אומר ל'דבר' שי בירן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה. "ענף הבניין בישראל מתבסס על עבודה בקבלנות משנה על בסיס פרוייקטלי. הקבלן עצמו מעסיק רק מנהל עבודה ועוזר בטיחות, וכל יתר העובדים באתר מתחלפים לפי שלבי הבניה – קבלן עפר מגיע והולך, קבלן שלד, קבלן גמר. כל אחד מהקבלנים הללו מגיע עם העובדים שלו, שלא אחת גם הם מגויסים מקבלן משנה נוסף".

"המשמעות היא שאין זיקה משמעותית בין העובדים לבין המעסיקים שלהם. לאף אחד לא משתלם להשקיע בהכשרה של העובדים – כי לא הוא יקטוף את הפירות. הוא ישקיע ואחר כך העובד ילך לעבוד אצל מישהו אחר. מה שיצרנו כאן נותן מענה לכשל השוק הזה באמצעות מימון ממשלתי להכשרה".

לדבריו, הקרן יחד עם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקימה ממש מוקד טלפוני שבו מוקדנים התקשרו לקבלנים והציעו להם למלא עבורם את טופסי הבקשות של שירות התעסוקה. לצד זאת השיקו גם פרסומות ברדיו, בעיתונות, ושלחו לקבלנים הודעות SMS, שיחות מוקלטות וקידום ממומן בפייסבוק. למרות ההשקעה המשמעותית, בסופו של דבר הוגשו כאמור 96 פניות בלבד מהענף.

שי בירן מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה (צילום: נטלי -כריזמה פיקסל)
שי בירן מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה (צילום: נטלי -כריזמה פיקסל)

"מבחינתנו זה פיילוט ראשון שהוא תחילתה של דרך ארוכה", אומר בירן. "האתגר הבא שלנו הוא להרחיב את הממשק שלנו מול קבלני המשנה עצמם על מנת לדחוף אותם להיעזר בתוכנית הזו. אנחנו נלווה את המעסיקים גם בארגון הכיתות ובניית הליווי המקצועי לעובדים, נסייע לגבש את תכנית הלימודים. גם איפה שהוגשו בקשות ונדחו, למשל כי לא ביקשו מספיק תלמידים ממקצוע מסוים, אנחנו ננסה לעזור למצוא מקורות מימון אחרים או עוד ביקוש לעובדים מאותו מקצוע כדי להצליח להוציא את זה לפועל".

ההכשרה המקצועית בענף הבנייה לדבריו חיונית כל מנת לסייע לתיעוש הענף ולהגברת הפריון בו, לאור צמיחת האוכלוסיה והדרישה לדירות. "למרות שיש בענף שלנו משרות מתגמלות מאוד – יש בו מחסור כרוני בכוח אדם ובייחוד בכוח אדם שעבר הכשרה. חייבים לדאוג שכוח האדם המיומן לא יפגר אחרי היקפי הבניה, כי אחרת נשלם על זה במחירי הדיור, באיכות הדיור וגם בהיבטים של בטיחות עובדים, כי עובדים מיומנים עושים פחות תאונות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!