דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ארגוני נכים וקשישים נגד הדואר: ״השירות הפסיק להיות נגיש״

לשליש מסניפי הדואר ניתן להיכנס רק בהזמנת תור מראש | אזרחים מעל גיל 80 ומחזיקי תו נכה פטורים מכך, אך בפועל חלקם דיווחו שאינם מקבלים שירות | דואר ישראל: "נוציא רענון נהלים בנושא"

תור מחוץ לסניף הדואר בירושלים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי/פלאש90)
תור מחוץ לסניף הדואר בירושלים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ביקורת מצד ארגונים חברתיים על חובת הזמנת תור מראש בשליש מיחידות הדואר ברחבי הארץ. בחודשים האחרונים הרחיבה חברת דואר ישראל פיילוט במסגרתו ב-180 מתוך 600 יחידות הדואר בישראל תתאפשר כניסה רק באמצעות הזמנת תור מראש, באמצעות אתר האינטרנט או האפליקציה של חברת דואר ישראל, וכן במוקד הטלפוני 171.

המהלך פוגע באוכלוסיות רבות, ביניהם קשישים, אנשים עם מוגבלות ואנשים שחיים בעוני, שמשתמשים בשירותי הדואר לתשלום חשבונות או משיכת כספי קצבאות באופן יום-יומי וההגעה לסניפים הופכת עבורם למסורבלת ולא נגישה.

מהמהלך הוחרגו אנשים מעל גיל 80, הזכאים לפטור מעמידה בתור על פי חוק, ואנשים בעלי תו נכה. בדואר ציינו כי מנהלי הסניפים הונחו להפעיל שיקול דעת, ולסייע לאנשים המתקשים עם הממשקים הדיגיטליים.

עם זאת, יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, התריע השבוע במכתב למנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, כי בארגונו התקבלו תלונות על סניפי דואר שמסרבים לשרת גמלאים ונכים שלא הזמינו תור מראש. מזרחי, ששלח את המכתב גם לשרי הממשלה, דורש שכלל הגמלאים יוכלו לקבל שירותי בדואר גם מבלי להזמין תור מראש.

"זו ממש חוצפה, עלו הרבה מאוד טענות ואנחנו שוקלים את צעדינו", אומר מזרחי ל'דבר', "לא יכול להיות ששירות עממי, שצריך להיות נגיש לכל אחד, יהיה מיועד אך ורק לאנשים שנגישים לטכנולוגיות, לאפליקציות ולמערכות ממוחשבות. לשליש מהציבור אין טלפונים חכמים ומחשב, והם לא יודעים להשתמש במערכות האלה. דואר זה שירות חשוב לאנשים, לא לכולם יש הוראות קבע, ככה משלמים חשבונות. כמובן שהדבר הזה מסובך וקשה מאוד לאנשים עם מוגבלויות, שלא מצויים בכל המערכות האלה".

שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים: "לא יכול להיות ששירות עממי יהיה מיועד אך ורק לאנשים שנגישים לטכנולוגיות (צילום: יונתן בלום)
שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים: "לא יכול להיות ששירות עממי יהיה מיועד אך ורק לאנשים שנגישים לטכנולוגיות (צילום: יונתן בלום)

דובר קבוצות מחאת הנכים, לביא נאור, אומר ל'דבר': "דואר ישראל מתקדם בשרות על גבם של הנכים, אך משאיר את האוכלוסייה המוחלשת מחוץ לשרות שהיה בעבר, והוא הגעה לסניף והצגת תעודת נכה כקבוע בחוק. אנו נפעל בכל כוחנו בכדי שהחוק הקיים ימשיך לפעול כבעבר, כי זו הדרך היחידה והנכונה למתן שרות לציבור הנכים. כל בירוקרטיה אחרת תגרום לנכה לטרטורים מיותרים וחסרי אחריות".

יו"ר "נכה לא חצי בן אדם", אלכס פרידמן: אנשים עם מוגבלות נאלצו בשנים האחרונות להוכיח את מוגבלותם מול אנשים כדי לא לעמוד בתור, עכשיו הם צריכים להוכיח את זה כדי להיכנס לסניף. במקום להכיל ולהנגיש, שוב מסבכים. בכוונתי לפנות לדואר ישראל ולדרוש פתרון ראוי ומכבד.

מנכ"ל המרכז לעיוור, נתי ביאליסטוק: "ההחלטה פוגעת בציבור העיוורים, בעיקר כי לא תמיד הדרך לקבוע תור נגישה מספיק לשימושם של אנשים עם עיוורון. הדואר הוא גוף שמשרת את אוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות בצורה מאוד משמעותית, כבנק הדואר וכמקום לקבלת דברי דואר, והדבר מאוד מקשה על התפקוד היום יומי, שלא לדבר על זה שזה שירות ציבורי שצריך להיות פתוח לכל".

תיבות דואר בסניף בתל אביב, ארכיון (צילום: משה שי/פלאש90)
תיבות דואר בסניף בתל אביב, ארכיון (צילום: משה שי/פלאש90)

דואר ישראל: "מנהלי הסניפים הונחו להפעיל שיקול דעת"

מדואר ישראל נמסר בתגובה כי המהלך תרם לקיצור התורים בסניפי הדואר. "חברת דואר ישראל יצאה בינואר השנה במהלך מהפכני, שמטרתו קיצור זמני ההמתנה וויסות העומסים, לתועלת הציבור. כיום בכ-180 יחידות דואר מתוך 600 יש להזמין תור מראש בטלפון 171 או באתר ובאפליקציה בנייד, וזאת בדומה לבנקים ולקופות החולים. המהלך הוכיח את עצמו, כאשר כיום כמחצית מכלל המגיעים לדואר מזמינים תור מראש, לעומת 10% בלבד בספטמבר 2020 וזמן ההמתנה באותן יחידות התקצר ב-50% ועומד על דקות בודדות."

בדואר ציינו כי "החברה פועלת על פי הוראות כל דין בכל הקשור למתן עדיפות לבעלי מוגבלויות וקשישים, ואחרים הזכאים לכך, ומנהלי הסניפים אף הונחו להפעיל שיקול דעת בכל פניה ולסייע ללקוחות שאינם דיגיטליים". ביחס לתלונות אמרו בחברה כי "בכל מקרה נוציא רענון נהלים נוסף בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!