דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כ-5.1 מיליון שקלים הוחזרו לכאלף עובדות ועובדים ב-2020

הכספים הוחזרו בעקבות פעולות אכיפה של דיני העבודה שביצע משרד העבודה והרווחה | סכום ההחזר הממוצע לעובד עמד על למעלה מ-4,800 שקלים | כ-874 אלף שקלים הוחזרו לעובדים בענפי המחשוב וההיי-טק

מלצרית בבית קפה בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מלצרית בבית קפה בתל אביב. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-5.1 מיליון שקלים הוחזרו לכאלף עובדות ועובדים, בעקבות פעולות אכיפה של דיני העבודה שביצע משרד העבודה והרווחה בשנת 2020, כך פרסם היום (רביעי) המשרד. עם זאת, ציינו במשרד העבודה והרווחה כי רק כשליש מהמעסיקים שהפרו את חוקי העבודה – אכן החזירו לעובדים את הכסף. מרבית ההפרות היו בתחום ההפרשות לפנסיה.

במשרד הבהירו, כי מדיניות האכיפה שלהם מאפשרת מתן הקלה בסנקציות המוטלות על מעסיקים אשר ישיבו לעובדים את כספם ויפעלו לתיקון הליקויים ולמניעת הישנות ההפרות. המעסיקים נדרשים לצורך קבלת הקלה זו, להציג אישור של בודק שכר מוסמך שהנזק שנגרם לעובדים אכן תוקן, וכן לקבל את אישורי של ממונה העיצומים הכספיים במשרד.

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי (צילום: שלומי כהן/פלאש90)
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי (צילום: שלומי כהן/פלאש90)

מעסיק שאכן השיב לעובדיו את הסכומים אותם היה חייב להם, אף מגן על עצמו מפני תביעות אזרחיות מצד העובדים. מעסיקים שלא השיבו את מלוא חובותיהם לעובדים – הוטלו עליהם קנסות מלאים הנעים בין 5,100 ל-35,700 ש"ח בהתאם לעבירה וחומרתה.

סך הכל, הוטלו במהלך השנה 630 עיצומים בסכום כולל של כ-74.3 מיליון שקלים, אשר הופחתו בסופו של דבר ל-55.2 מיליון שקלים, בעקבות השבת הכספים לעובדים. סכום ההחזר הממוצע לעובד עמד בשנת 2020 על למעלה מ-4,800 שקלים.

תהליך האכיפה שמבצע משרד העבודה מבוסס על בדיקות מדגמיות של שכר העובדים, כשפועל, היקפי העובדים שנהנו מהשבת הכספים היה גדול ב-71% מהעובדים שנבדקו על ידי מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד.

כ-874 אלף שקלים הוחזרו לעובדים בענפי המחשוב וההיי-טק

המעסיקים שנדרשו להשיב כספים לעובדים הגיעו ממגוון ענפי התעסוקה בישראל, וגובה ההחזרים השתנה בהתאם לגובה השכר הממוצע בענף. כך למשל בענפי האלקטרוניקה, המחשוב וההיי-טק הושבו לעובדים כ-874 אלף שקלים, בקרב בעלי מקצועות חופשיים הושבו 706 אלף שקלים, בתעשייה הושבו 460 אלף שקלים, בענף המסעדות 364 אלף שקלים, בתחום הניקיון והשמירה 329 אלף שקלים, בענף הסיעוד 189 אלף שקלים ובתחום החינוך 152 אלף שקלים.

עובד ניקיון בגשר יהודית (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
עובד ניקיון בגשר יהודית (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

לצד כל זאת, חילק מינהל האסדרה והאכיפה לאורך שנת 2020 כ-1,290 התראות מינהליות, ופתח ב-114 חקירות פליליות כנגד מעסיקים החשודים בהפרת זכויות עובדיהם והגיש 118 כתבי אישום.

ראש מינהל הסדרה ואכיפה, מאיר דוד, אמר: "במטרה לעודד מעסיקים לתקן את הפרותיהם ולציית להוראות חוקי העבודה, הונהגה מדיניות אכיפה שמטרתה להביא לעליה ברמות הציות של המעסיק המפוקח לחוקי העבודה השונים לאורך זמן, וכן למתן סעד לעובדיו שהופרו זכויותיהם. היקף העובדים שנהנו מהשבת הכספים היה גדול בעשרות אחוזים מהעובדים שנבדקו ע"י המינהל במסגרת הליכי הפיקוח שננקטו, כך ניתן לומר כי מדיניות האכיפה של המינהל מביאה למצב בו יש שיפור בזכויות העובדים בקרב המעסיקים שנבדקו".
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!