דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

אין פתרון לעומס בנמלים, והפגיעה ביבוא וביצוא מחריפה

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אומר שבנמל דוחפים בכוח למיקור חוץ: ״העלינו הצעות לתגבור עובדים ברציפים, והן נדחו על ידי ההנהלה״ | יו"ר איגוד המובילים, גבי בן הרוש: ״כל מה שצפיתי קרה״

מכולות עם סחורות בנמל חיפה (צילום: גילעד שרים)
מכולות עם סחורות בנמל חיפה (צילום: גילעד שרים)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נמלי ישראל לא מצליחים להתמודד עם עומס היבוא. החזרה לפעילות מלאה של המשק הביאה לזינוק במספר האוניות שמגיעות לפרוק סחורה וחומרי גלם בישראל. כל אוניה מקבלת פחות זמן רציף לפריקה והעמסה והתוצאה היא עומס של עשרות אלפי מכולות ריקות שנותרות בישראל ללא שימוש וללא מוצא בחזרה לנמלים ברחבי העולם.

העומס שנוצר בנמל הביא את משטרת ישראל לסגור אמש (שלישי) את הכבישים המובילים לאחד ממסופי המכולות הריקות באזור חיפה כדי להקל על עומסי התנועה שגרמו נהגי המשאיות באזור.

גבי בן הרוש, יו"ר איגוד המובילים אומר ל"דבר": ״אני לא צריך להשבית. הנמלים, מחסני המכולות והכלכלה הישראלית נסתמות מעצמן. כשאתה לא מוציא מכולות, יש לנמל קיבולת של 72 שעות כדי להיסתם. אחרי שלושה ימים הנמל לא יכול לעבוד. כל מה שצפיתי קרה. יש מאות משאיות שסוגרות את הצירים הראשיים. זה משפיע גם על מכולות מלאות ליצוא, לא רק מכולות ריקות".

במקביל לעומסים בכבישים, העיכובים בפריקת האוניות מייצרים פקק מתארך של אוניות מחוץ לנמל. על פי דיווחים של יבואנים, חלק מחברות הספנות מעדיפות לוותר על עגינה בנמלי ישראל בגלל העיכובים בתוכנית ההפלגה שמייצר התור הארוך.

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות מסביר ל"דבר" שהעומסים נגרמים בשל כשלים בניהול הנמל. ״החברה מחפשת מיקור חוץ בכל מחיר. עובדי הנמל יודעים לעשות כל עבודה. הצענו הצעות מטעמנו, לתגבור עובדים ברציפים, שנדחו על ידי ההנהלה״.

בכנס חירום שקיימו אתמול בהתאחדות התעשיינים בהשתתפות עופר מלכה מנכ"ל משרד התחבורה, אמר נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, אמר: "לא ייתכן שכבר יותר מחודש אוניות תקועות מחוץ לנמלי ישראל עם קונטיינרים של חומרי גלם חיוניים לתעשייה, סחורה שמתקלקלת, אבל לא יכולות לפרוק סחורה בשל העומס העצום שנוצר. מכולות של ייצוא ישראלי גם מתעכבות והלקוחות בעולם לא מקבלים זאת בהבנה. אני קורא לראש הממשלה להתערב ולפתור את המשבר, שהפך למשבר לאומי, באופן מיידי".

בארגונים השונים מפנים את האצבע למשרד התחבורה שכבר שנים נמנע מלטפל בבעיות שהגיעו בשבוע האחרון לנקודת משבר. אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר: "היינו נחמדים, ויצאו מכתבים שלנו למשרד התחבורה ולשרה, אבל כנראה אנחנו לא בסדר העדיפויות שלהם. גם ניסינו להציע פתרונות מחוץ לקופסה אבל סירבו לכל מה שהצענו ועכשיו הגענו לנקודת האל-חזור. אם משרדי התחבורה והאוצר לא ידחפו את הנמלים לפעול בתפוקה מלאה, וינסו למצוא פתרונות נוספים, המשבר רק יילך ויעמיק"

אבשלום (אבו) וילן, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל תיאר את מצוקת החקלאים בעקבות העיכובים בפריקת אוניות כי "יש עיכוב בייבוא מזון לחקלאות, כולל גרעינים לתרנגולות ולפרות, וזה עניין של זמן עד שכולם ייכנסו ללחץ בגלל שיתחיל להיות מחסור במזון".

בכינוס הועלו מספר כיווני פתרון להעלאת התפוקה בנמלים: להגדיל את תפוקת העבודה של הנמלים בחיפה ובאשדוד על ידי אישור שעות נוספות, העסקה של עובדים זמניים מבלי לפגוע בעובדים הקיימים, הפעלת רציפים נוספים והענקת היתר מיוחד לנמלים החדשים שצפויים להיפתח רק בספטמבר להתחיל ולפעול כבר עכשיו לפני תאריך הפתיחה הרשמי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!