דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום כדור הארץ

הסכמות עם סין ומס פחמן: ועידת האקלים של ביידן תנסה לסמן כיוון חדש

27 מנהיגי מדינות ישתתפו בוועידה, בהם פוטין, שי ג'יפינג ונתניהו | אלה הנושאים אותם מעוניינים האמריקאים לקדם

נשיא ארה"ב ביידן ונשיא סין ג'יפינג (צילומים: AP Photo/Patrick Semansky/Ju Peng/Xinhua via AP)
נשיא ארה"ב ביידן ונשיא סין ג'יפינג (צילומים: AP Photo/Patrick Semansky/Ju Peng/Xinhua via AP)
יונתן קירשנבאום

ועידת אקלים בינלאומית בהנהגת ממשל ביידן תפתח היום (חמישי), והיא צפויה לסמן את הכיוון אליו מוביל הנשיא החדש מבחינת היחס לנושאי סביבה והתחממות כדור הארץ. את הוועידה שתתקיים במתכונת וירטואלית יפתחו נאומים של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, וישתתפו בה 27 מנהיגי מדינות, בהם פוטין, שי ג'ינפינג, וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שישתתף במושב בנושא חדשנות שיתקיים מחר. בימים האחרונים מתקיימים דיונים בנוגע להסכמות אותן מקווים האמריקאים להשיג, ומספר הערכות כבר עלו לגבי היעדים של ארה"ב.

שיתוף פעולה סין-ארה"ב: שיתוף הפעולה האפשרי בין סין לאמריקאים הוא העניין המרכזי אליו ישאו העיניים בועידה. על אף המתיחות בין בייג'ינג לוושינגטון, שנמשכת גם אל תוך הקדנציה של הנשיא ביידן, היחסים בין שתי המדינות בנוגע להתמודדות עם משבר האקלים מתחממים, ונשיא סין שי ג'ינפינג הודיע כי ישתתף בוועידה הווירטואלית בעצמו.

מדובר בשאלה הגדולה ביותר, גם מבחינת טיפול במשבר האקלים, וגם מבחינת ההשלכות הכלכליות של הוועידה. ארה"ב וסין הן שתי המדינות בעלות רמות הפליטה הגדולות ביותר בעולם, מהן סין אחראית לרמת פליטות גדולה כמעט פי שתיים. עד כה, סין עשתה מעט כדי להפחית את פליטת הפחמן, והיא למעשה האחראית לשימוש הנרחב ביותר בפחם כמקור אנרגיה בעולם.

בימים האחרונים מתרבות השמועות בנוגע לשיתוף פעולה אפשרי בין שתי המדינות, שיכלול תיאום בנוגע להפחתה דרסטית של פליטות הפחמן. ממשל ביידן כבר הודיע כי בכוונתו להשקיע לפחות 2.2 טריליון דולר בהחלפת התשתית האנרגטית של ארה"ב לכזו המתבססת על אנרגיה מתחדשת, אבל עד כה בסין כמעט ולא נעשו מאמצים מהסוג הזה. המשמעות עשויה להיות שסין תכריז, כבר בזמן הקרוב, על תכנית השקעות משלה, שמטרתה תהיה עמידה ביעדי הפחתת הפליטות גם אצלה.

הפחתת פליטת הפחמן בארה"ב:  לקראת הוועידה יצא ממשל ביידן בהצהרה דרמטית לגבי יעדי הפחתת הפליטות של ארה"ב, שיהיו בעלות השלכות כלכליות משמעותיות. על פי הממשל, ארה"ב תשאף להגיע להפחתה של 50% פליטות עד לשנת 2030, עוד פחות מ-9 שנים.

מדובר ביעד שאפתני ביותר, שמומחי אקלים מתייחסים אליו כתנאי להשגת היעד של איפוס הפליטות עד לשנת 2050, היעד אותו הציב ביידן בקמפיין הבחירות. אלא שמאז ההצהרה אתמול, החלו גם לעלות השערות לגבי המשמעות הכלכלית של יעדים אלו.

לפי חלק ממומחי האקלים בארצות הברית, תכנית ההשקעות של 2.2 טריליון הדולר של ממשל ביידן הן התחלה חשובה, אבל לא יספיקו כדי לעמוד ביעד מהסוג הזה. לכן, ההערכות הולכות וגוברות הן שממשל ביידן לא יסתפק בתכנית ההשקעות שכבר הוצגה, ויגדיל את היקף החבילה כדי לעמוד ביעד איפוס הפליטות.

מס פחמן: נושא נוסף שצפוי לעלות בוועידה צובר תאוצה בשנים האחרונות: מיסוי פחמן. מדובר במס מיוחד שיוטל על פי הערכות ההשפעה של חברות על פליטות הפחמן, ואמור לעודד אותן להשקיע בפיתוח טכנולוגיה לצמצום הפליטות.

אתמול קבוצה המייצגת את תעשיית הספנות העולמית הגישה לוועידה המלצה לקדם הסכמה עולמית לגבי המס. תעשיית הספנות מייצרת כ-3% מסך הפליטות העולמיות. אם היה מדובר במדינה, היא הייתה אחראית לפליטות בהיקף דומה לאלו של גרמניה. מספר חברות גדולות בעולם כבר התחילו לבצע "תמחור פנימי" של הפליטות, אבל לטענת המבקרים רגולציה עצמית לא תספיק במקרה הזה. עם זאת, עמדתו של ממשל ביידן עוד לא הובהרה בנושא.

דיווח חובה על השפעה על פליטות: ארה"ב שוקלת להצטרף לאיחוד האירופי ולהטיל חובה על חברות לדווח לציבור המשקיעים על מידע שמהווה "סיכון אקלים". משמעות  ההחלטה היא שחברות יאלצו לפרסם בדוחות השנתיים לבעלי המניות את השפעות הפעילות הכלכלית שלהן על היקף פליטות הפחמן.

מדובר בצעד משמעותי שעשוי לתרום להפעלת לחצים על אותן החברות לפעול לצמצום הפגיעה הסביבתית, במטרה להגן על שווי מנייתן. התקווה היא שמשקיעים יחפשו את המידע על אותן החברות בתהליך ההחלטה על השקעותיהם, מה שיעודד את החברות לנסות ולהפחית את הפגיעה הסביבתית שלהן ככל האפשר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!