דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מאבקי עובדים בעולם: הימאים במצרים תקועים בין השלטון לבין רשות תעלת סואץ

תעלת סואץ כבר נפתחה, אבל 25 אנשי הצוות עדיין תקועים על ספינת Ever Given | סומליה חתמה על שבע אמנות בינלאומיות שיגנו על העובדים | עובדי איקאה בקוריאה הדרומית חתמו על הסכם קיבוצי

ספינת המטען Ever Given שחסמה את תעלת סואץ. מי יישא באחריות? (צילום: AP/Mohamed Elshahed)
ספינת המטען Ever Given שחסמה את תעלת סואץ. מי יישא באחריות? (צילום: AP/Mohamed Elshahed)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מצרים

העובדים על הספינה שנתקעה בתעלת סואץ וחסמה את התעלה עדיין תקועים על האנייה, בזמן שהרשויות רבות מי אחראי על האירוע שנגרם.

ספינתEver Given  נתקעה וחסמה את תעלת סואץ בתחילת החודש בעקבות תקלה לא ברורה. הספינה ו-25 מאנשי הצוות שלה עדיין עוגנים באגם ביטר במצרים במערכת תעלת סואץ. הספינה תישאר שם עד לתום הבירורים בין הרשויות המצריות בנוגע לביטוח הספינה.

נציגי האיגוד המקצועי הבינלאומי של עובדי התחבורה (ITF) עלו על הספינה ביום ראשון כדי לבדוק את בריאות הצוות, ומסרו שמצב רוחם טוב. לא נמצאו בעיות שכר או הפרות חוזה. ה-ITF העביר לאנשי הצוות מכשירים כדי שיוכלו להתחבר לאינטרנט.

הימאים מיוצגים על ידי האיגוד הלאומי של הימאים בהודו (NUSI), שמנהל משא ומתן עבורם מול המעסיקים והרשויות במצרים. מזכ"ל NUSI, עבדולגני י' סרנג, קרא לשלטונות מצרים לאפשר את שחרור הצוות בהתאם לכתוב בחוזה הרגיל.

לא ברור עדיין אם הצוות ההודי יורשה לצאת דרך מצרים, מכיוון שנמשכים הוויכוחים בין מי שביטח את הספינה לרשות תעלת סואץ. הרשות תובעת פיצויים בסך 916 מיליון דולר ממועדון ה-P&I בבריטניה, שביטח את הספינה.

"אנו קוראים לרשויות המצריות להבהיר שכל 25 אנשי הצוות יקבלו אישור לעזוב בסיום הרגיל של חוזיהם", אמר סרנג. "לא ייתכן שאנשי הצוות יוחזקו כבני ערובה, בזמן שהמשא ומתן הכספי, שאינו נוגע לימאים, נמשך".

סומליה

סומליה אישרה השבוע שבע אמנות בינלאומיות של ארגון העבודה הבינלאומי, שיתנו הגנה לעובדים וישפרו את מצבם. האמנות ייכנסו לתוקף במרץ 2022.

סומליה היא המדינה השנייה באפריקה שחותמת על האמנה נגד אלימות והטרדה בעבודה. בטקס וירטואלי הסביר שר העבודה הסומלי כיצד תשפיע החתימה על החוקים המקומיים של סומליה, ומה כלי העבודה של הממשל באכיפתם ויישומם.

אמנות נוספות שנחתמו היו הבטחת התייעצות בשולחן עגול של שלושה גורמים: הממשלה, העובדים והמעסיקים, בטיחות וגיהות בעבודה, תעסוקת מהגרים וסוכנויות תעסוקה פרטיות.

גיא ריידר, מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי, אמר שחתימת סומליה על שבע האמנות מסמלת את הרצון של סומליה בשלום, יציבות, משילות טובה ורצון לממש את רעיון הדמוקרטיה.

"קידום שלום, מניעת סכסוכים, אפשרות התאוששות ובניית חוסן מתחילים לעתים קרובות במקום העבודה", הוסיף ריידר. "עם האשרור המוקדם של אמנה 190 למניעת אלימות והטרדה בעבודה, סומליה מכירה בחשיבות הקריטית של שוויון מגדרי והעצמת נשים ונערות בקידום השלום".

 

קוריאה הדרומית

הישג אדיר לעובדים בקוריאה הדרומית: עובדי איקאה במדינה חתמו על הסכם קיבוצי, אחרי 40 סבבים של משא ומתן, 140 ימים של פעולות מחאה וארבעה ימי שביתה.

ההסכם מזכה את העובדים בתנאי עבודה טובים יותר, שעות עבודה יציבות, הטבות בארוחות, ימי מחלה בתשלום, תשלום דמי איגוד, זמני הפסקה, חופשה שנתית ופעילות של האיגוד.

איגוד העובדים של איקאה במדינה הוקם בפברואר 2020, וזכה במהרה בהכרה למרות הקורונה. ההסכם עשוי לפתוח פתח להקמת איגודים נוספים.

הנושא הקריטי ביותר עבור העובדים היה שעות עבודה מעטות ומשתנות. לוחות זמנים לא סדירים ותורנויות שמשתנות ללא הרף מנעו מהעובדים לחפש תעסוקה נוספת. תנאים אלה גם הקשו על יצירת איזון בין הבית לעבודה.

ההסכם הקיבוצי קובע מינימום לשעות העבודה ומבטיח הפסקה. ההסכם קובע גם תקן של 12 שעות מנוחה בין שתי משמרות, כדי למנוע מחסור בשינה ועומס יתר. משמעות ההוראות החדשות לחופשות מחלה בתשלום היא שהעובדים כבר לא צריכים לבחור בין יציבותם הפיננסית לבין טיפול בבריאותם.

צ'ונג מין-ג'ונג, נשיאת איגוד העובדים בקוריאה הדרומית, אמרה: "זהו מומנטום נהדר עבור איגוד העובדים של איקאה במדינה להבטיח חופש בהתאגדות בחברה. העובדים יוכלו ליהנות מהזכויות ללא כל איום או הפחדה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!