דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועדת מומחים שמינה שר הרווחה ממליצה על חזרה מדורגת מהסדר החל"ת

הוועדה בראשות הפרופ' מומי דהן ממליצה על הארכת הזכאות לאבטלה ב-50% כל עוד שיעור האבטלה עולה על 7.5% | המלצות נוספות נוגעות לעידוד תעסוקה וחיזוק מערך ההכשרות המקצועיות

תורים בלשכת התעסוקה (צילום: הדס יום טוב)
תורים בלשכת התעסוקה (צילום: הדס יום טוב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

וועדת מומחים בראשות הכלכלן פרופ' מומי דהן, שמונתה על ידי שר העבודה והרווחה איציק שמולי, ממליצה על חזרה מדורגת מהסדר החל"ת. הועדה ממליצה לדרג את ביטול ההקלות למובטלים כך שמשך תקופת הזכאות לדמי אבטלה ותנאי הזכאות ייקבעו בהתאם לשיעור האבטלה במשק. השר שמולי הודיע כי בכוונתו לאמץ את מסקנות הוועדה וכי הוא מציע לממשלה לפעול על פי הן.

על פי ההצעה, אם שיעור האבטלה יעמוד על 7.5% עד 10%, תוארך אוטומטית תקופת הזכאות ב-50% ותקופת האכשרה תקוצר ב-50%. אם תחזור האבטלה ל-10% ויותר ימשיך ההסדר הקיים של ההקלות בקבלת דמי האבטלה. במידה ושיעור האבטלה יירד אל מתחת ל-7.5% תחזור תקופת הזכאות לדמי האבטלה ותקופת האכשרה לכפי שהיו לפני משבר הקורונה.

במידה והחוק הקיים לא ישונה, כבר בחודש מאי צפויה לחול הפחתה של 10% בדמי האבטלה לעובדים שמיצו את ימי האבטלה הצבורים שלהם, זאת על רקע פרסום הלמ"ס לפיו שיעור העובדים בחל"ת ומבקשי העבודה שאינם מועסקים ירד אל מתחת ל-10%. בסוף חודש יוני צפויות, נכון להיום, להתבטל כלל ההקלות שנקבעו בתקופת החל"ת לזכאות לדמי אבטלה.

המלצות הועדה: ביטול מדורג של ההקלות, תמיכה בהחזרת עובדים לעבודה

בין המלצותיה המרכזיות של הוועדה, יש לקבוע כי כל עוד שיעור האבטלה עולה על 7.5%, ימשיך המוסד לביטוח לאומי לשלם גם מענק חזרה לעבודה לעובדים השבים לשוק העבודה בשכר נמוך מזה שקיבלו טרם משבר הקורונה. במקביל מומלץ להמשיך ולשלם קצבה למובטלים שמתחילים בלימודי הכשרה מקצועית לאורך כל תקופה ההכשרה. המלצה נוספת נוגעת לתמריצים נוספים שינתנו לעובדים בשכר נמוך כגון מס הכנסה שלילי, שישולם להם אוטומטית ללא צורך בהגשת תביעה.

באשר לעובדים המסרבים לחזור מחל"ת, הועדה ממליצה לבטל את זכאותם לדמי אבטלה ולבטל את ההקלות על העובדים שיצאו לחל"ת, כך שיצטרכו לנצל את ימי החופשה הצבורים העומדים לרשותם לפני שיהיו זכאים לקצבה.

בנושא סוגיית דמי האבטלה לעצמאים המליצה הוועדה לנקוט באחת משתי חלופות: קביעת מנגנון דמי אבטלה קבוע במסגרתו תחול העלאה בדמי הביטוח הלאומי אותם משלמים עצמאים, או תשלום דמיאבטלה לעצמאים המוגבל לימי משבר בלבד בהם שיעור האבטלה במשק עולה על 10%.

בוועדה הציעו גם לקשור גם בין מצב התעסוקה במשק לבין מתן היתרים להעסקת עובדים זרים כך שככל שעולה שיעור האבטלה במשך כך יופחתו מספר ההיתרים, וכן הגדלת אגרת העובדים הזרים והעלאת השכר המינמלי לעובדים זרים בהתאם לעלייה בשיעור האבטלה.

תקצוב ההכשרה המקצועית בהתאם לרמת האבטלה

דו"ח הוועדה מציע גם לקשור בין התקציב שמקצה הממשלה להכשרה מקצועית  לשיעור האבטלה במשק: הגדלה של התקציב להכשרה מקצועית ב-50% כאשר שיעור האבטלה עולה על 7.5% וב-100% כאשר שיעור האבטלה עולה על 10%.

יש לציין כי בשנת 2020 בה אחוז האבטלה היה הגדול ביותר מאז קום המדינה, התקציב להכשרות מקצועיות עמד על 88 מיליון שקלים בלבד. זאת בין היתר בעקבות המשבר הפוליטי במסגרתו מנע שר האוצר את העברת תוספות התקציב לאגף ההכשרות במשרד העבודה, עד להסכם על הקמת מינהלת ההכשרות החדשה במשרד האוצר.

גם קודם למשבר הקורונה חלה שחיקה ארוכת שנים בתקציבי ההכשרה המקצועית, שעמדו ערב המשבר על כ-100 מיליון שקלים בשנה, כך שגם באופן יחסי לעבר וגם באופן יחסי לעולם, ממשלת ישראל השקיעה בשנים האחרונות מעט מאוד בהכשרה המקצועית.

בדו"ח מוצע לתמוך בהכשרה מוכוונת השמה בעזרת מדרג איכות בין קורסי ההכשרה המקצועית בהתאם לסיכויי ההשמה בעבודה והשכר הצפוי למסיימי הקורס, והקמת פורטל הכשרה מקצועית אחוד ובו מידע לעובדים ולמעסיקים אודות קורסי הכשרה מקצועית שמציעים גופים ציבוריים.
הועדה ממליצה על הרחבת מגוון האפשרויות להכשרה מקצועית, הכרה בלומדים בקורסים שמפוקחים על ידי גוף ציבורי והגמשת מסלולי הלמידה כך שניתן יהיה ללמוד גם במקביל לעבודה והארכת משך הלימוד המקסימלי המותר משנה לשנה וחצי.

חברי הוועדה הצביעו על כך כי המשבר הנוכחי מהווה הזדמנות לטיפוח ההון האנושי של מובטלים, ולכן יש מקום לעודד את הפנייתם לרכישת מיומנויות רכות ומיומנויות בסיס, כפי שמוצע בדוח הוועדה לקידום תחום התעסוקה לקראת 2030 בראשות פרופ' צבי אקשטיין.

יו"ר הוועדה, פרופ' מומי דהן: "צעדי המדיניות עוצבו מתוך איזון עדין בין עידוד החזרה לעבודה לדאגה לרמת החיים של אנשים שיישארו מובטלים. מדובר באיזון חיוני כי ישנם כחצי מיליון מובטלים ועובדים בחל"ת שלא מרצון שמיצו את זכאותם לדמי אבטלה ויאבדו את מקור פרנסתם אם זכאותם תופסק מיידית. התקוה היא המשבר יחלוף אך הצעות הוועדה כוללות גם מענה לתרחיש חלופי בשל אי הוודאות לגבי קצב ההתאוששות".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "מדובר בהסדר מדורג שמאזן בין הצורך להחזיר עובדים לעבודה לבין החשש שיישארו ללא עבודה וללא הכנסה, וקושר בין היכולת למצוא משרות פנויות לבין תנאי הזכאות לקצבה. אני מודה לחבריי הוועדה על העבודה המקצועית והמעמיקה שעשו. הדוח מתייחס לכל הפנים של משבר התעסוקה: אבטלה, הכשרה מקצועית, העסקת עובדים זרים ותימרוץ עובדים בשכר נמוך. אני מאמין שאם הממשלה תאמץ את הדו"ח ניתן יהיה להחזיר את המשק לתעסוקה באופן מדורג וללא זעזועים".

בוועדה שגיבשה את ההמלצות היו חברים גם הכלכלן פרופ' יוסי זעירא, מומחים לתעסוקה ורווחה כגון ניצה קסיר ורונן וולפמן, לשעבר בכיר באוצר, ניצן ממרוד, מנהל האגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה, אורנה ורקוביצקי, לימור לוריא ואלעד זכות מהמוסד לביטוח לאומי וראש מטה השר, חי בדרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!