דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חרדים נאבקים באלימות בירושלים: ״באים לפה מחברון. זו היהדות? לזרוק אבנים על ערבים?״

הנהגת העדה החרדית פרסמה בסוף השבוע מודעות האוסרות על הגעה להפגנות | דובר העדה, יואליש קרויס, ל'דבר': ״אי אפשר שרק המשטרה תעצור את מה שקורה בירושלים, צריך גם את הציבור״

יואליש קרויס. "זה התחיל ממשחק, לא אמיתי, לא לאומני, אבל לאט לאט נהיה יותר מדי. זה רק הולך ונהיה יותר גרוע" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
יואליש קרויס. "זה התחיל ממשחק, לא אמיתי, לא לאומני, אבל לאט לאט נהיה יותר מדי. זה רק הולך ונהיה יותר גרוע" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
יהל פרג'

יואליש קרויס, דובר העדה החרדית, מקווה שעוד ישיבות ורבנים יצטרפו לקריאתם משישי האחרון, האוסרת השתתפות של צעירים בהפגנות ובעימותים בין יהודים וערבים בירושלים. הקריאה פורסמה בעקבות האירועים בלילה שבין חמישי לשישי, במהלכה התקיפו מפגינים יהודים עוברי אורח ערבים במרכז העיר ירושלים, ובמקביל הותקפו יהודים על ידי ערבים.

"למה מי שלא גר פה מגיע לפה לזרוק אבנים? זה היהדות, לזורק אבנים על ערבים?", תוקף קרויס את הימין הקיצוני המוביל את ההפגנות בצד היהודי בימים האחרונים. "הם באים מחברון ומההתנחלויות לפה. שמה לא הולך להם, הם באים לפה? גם הפלסטינים צריכים לקלוט שהם צריכים לעצור את זה בזמן, צריך שהנוער לא יתרגל אלימות. זה לא טוב בשום מקום".

המודעה שפרסמה העדה החרדית בעקבות אירועי האלימות בירושלים
המודעה שפרסמה העדה החרדית בעקבות אירועי האלימות בירושלים

העדה החרדית, אליה משתייך קרויס, היא פלג ביהדות החרדית המרוכז בעיקר בשכונות החרדיות בירושלים ובבית שמש. אנשי העדה, המאגדת בתוכה מספר קהילות וחסידויות, מתנגדים לציונות ולמדינת ישראל, ונמנעים מהשתתפות בבחירות.

קרויס מספר כי בהפגנה ובהתפרעויות לאחר מכן מהצד היהודי, השתתפו כ-100 צעירים מהעדה החרדית, אך מדגיש כי רק כצופים מהצד, דבר המדאיג את ראש העדה, הרב טוביה וייס. "בימים האחרונים הערבים התחילו להרביץ, ואסור להחזיר. לכן הרבנים הוציאו את המודעה", אומר קרויף, שבטוח שהסבב הנוכחי התחיל משעמום הקשור ליציאה מהקורונה, "זה התחיל ממשחק, לא אמיתי, לא לאומני, אבל לאט לאט נהיה יותר מדי. זה רק הולך ונהיה יותר גרוע. זה נורא ואיום".

המודעה שפרסמה העדה הופצה בשישי האחרון בעברית, ובמוצאי שבת גם בשפה הערבית. "בזאת אנו קוראים מכל לב להרגעת הרוחות ולהשקטת אש המלחמה אשר תוצאותיו מי ישורנו", נכתב בה, "אנא שמרו מכל משמר לבל יופיע שום בחור או ילד בהפגנות ופרעות אלו. היזהרו על נפשם ברוחניות ובגשמיות מפני פגיעתם רעה של הלאומניים, אשר אינם דורשי טובתם ושלומם".

לדברי קרויס, "אנחנו מקווים שעצרנו את זה בזמן, כדי שלא ייכנס לשכונות". הסיבה לחשש ברורה – השכונות החרדיות מאה שערים, גאולה ומעלות דפנה, וכן ישיבות רבות, צמודות לקו התפר עם השכונות הפלסטיניות במזרח ירושלים. לעיתים כביש אחד בלבד מפריד בין האוכלוסיות. "כבר קרה השבוע שזרקו גז מדמיע על אנשים שעשו משלוח בשכונות".

המודעה שפרסמה העדה החרדית בשפה הערבית בעקבות אירועי האלימות בירושלים
המודעה שפרסמה העדה החרדית בשפה הערבית בעקבות אירועי האלימות בירושלים

"אי אפשר שרק המשטרה תעצור את זה, צריך שגם הציבור", מבהיר קרויס את הסיבה להוצאת המודעה ולכך שעוד ועוד ציבורים חרדיים יצטרפו לקריאה זו. "יכול להיות שגם הרב הראשי ידבר על זה בשיעור, ואם זה יקרה אני מקווה שתוך יומיים יגמר הסיפור. בישיבת מיר (שאינה משתייכת לעדה החרדית – י.פ.) אמרו בשישי שכל מי שהולך אפילו רק לראות את ההפגנות יטיסו אותו מהישיבה, ושם זה חמור יותר כי הדיחוי (מצה"ל י.פ) הולך".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!