דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ג' באייר תשפ"ד 11.05.24
25.7°תל אביב
  • 21.2°ירושלים
  • 25.7°תל אביב
  • 22.1°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 23.4°באר שבע
  • 30.7°אילת
  • 26.9°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בחברת החשמל רוצים לגייס יותר חשמלאיות, מהנדסות ומכונאיות

בחברה החליטו לנסח את מודעות הדרושים בלשון אישה, מתוך אמונה ש"אין תפקיד שאיננו מתאים לנשים"

עובדות חברת החשמל בבגדי העבודה שהותאמו לנשים (צילום: חברת חשמל)
עובדות חברת החשמל בבגדי העבודה שהותאמו לנשים (צילום: חברת חשמל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לחברת החשמל נחוצה מכונאית תחזוקה לתחנת חדרה, חשמלאית מוסמכת לתחנת הכוח באשדוד, רתכת לאתר בכפר סורק ומחסנאית למרכז הלוגיסטי באורות רבין. בחברה החליטו כי כל מודעות הדרושים ינוסחו מעתה בלשון אישה, תוך ציון כי המודעה פונה לשני המינים.

"מאחורי ההחלטה הזו עומדת תפיסה עמוקה של החברה, שמבקשת להגביר את השוויון המגדרי והייצוג של נשים בכל התפקידים ובכל הדרגים" אומרת ל'דבר' אורנה גולן, הממונה על שוויון מגדרי. "היעד שהצבנו הוא שלפחות 30% מכל הגיוסים החדשים לתפקידי הליבה ותומכי הליבה כמו פועלות, מהנדסות, חשמלאיות, מכונאיות, מפעילות רכב כבד וכו' תהיינה נשים, ואנחנו כל הזמן מגדילים את היעדים".

לדברי גולן מדובר בתהליך מתמשך שהתחיל כבר לפני שנתיים, אז נעזרה החברה בייעוץ של מומחיות בתחום גיוס הנשים על מנת להתאים את מודעות הדרושים כך שיזמינו יותר פניות של מתמודדות לתפקידים. "מעבר לזה ששינינו את המודעות שיהיה כתוב 'דרוש מהנדס\מהנדסת', התייחסנו גם לסוגיות של תוכן המודעה, הנראות שלה והיכן היא מופצת. יש למשל יש מחקרים שמראים שנשים מקפידות על כל פרט במודעה ואם יש משהו קטן שהן לא עומדות בו – הן לא יגישו, בניגוד לגברים שפחות מקפידים".

היום לדבריה, כ-22% מעובדי החברה הן נשים, והן מיוצגות יותר במקצועות כגון ראיית חשבון, כלכלניות, סטטיסטיקאיות, עורכות דין וכו'. "המטרה שלנו היא שיהיה אצלנו יותר רוכשות, מתעדות מלאי, בודקות מתקנים, פועלות, מהנדסות מכל הסוגים, כימאיות, מפעילות מכונה וכו', אבל אנחנו מכוונות גם ליעד ש-60% מהגיוסים לתפקידי מטה ושירות יהיו נשים" מסבירה גולן.

שפה מייצרת מציאות

"למרות כל המאמצים, עדיין יותר גברים פונים למודעות שלנו. אולי יש דימוי שחברת החשמל היא חברה 'גברית' יותר. המהלך הנוכחי של שימוש בלשון אישה נעשה מתוך הבנה שהשפה מייצרת גם מציאות חברתית – חשוב לנו להסיר את החסמים. אנחנו מקווים ומאמינים שבעקבות כך יותר נשים יפנו אלינו, וזה גם הניסיון שלנו מפעמים קודמות בהן פרסמנו מודעות בלשון אישה".

אורנה גולן: "לתת את הפתרונות המדויקים עבורו כדי לקדם נשים בחברת החשמל" (צילום: אלבום פרטי)
אורנה גולן: "לתת את הפתרונות המדויקים עבורו כדי לקדם נשים בחברת החשמל" (צילום: יוסי וייס)

המאמץ לדבריה לקדם שוויון מגדרי, סביבה תומכת להשתלבות נשים וקידום נשים בארגון איננו מתמצה רק בשלב הגיוס. בחברה נחתמה אמנה לקידום שיוויון מגדרי עליה חתמו יו"ר הדירקטוריון, והמנכ"ל. בין היתר נקבע יעד ש-50% מצוערי תוכנית העתודה הניהולית היוקרתית של החברה, 'פרחי אור', יהיו נשים. לצד זאת פועלת בחברה גם תוכנית פיתוח קריירה לעובדות בדרגי הביניים בשם 'פורצות קדימה'. "המטרה שלנו היא לעבוד על הדרגים השונים ובכל דרג לתת את הפתרונות המדויקים עבורו כדי לקדם נשים בחברת החשמל".

גם את סביבת העבודה, פועלת החברה על מנת להתאים לנשים. כך למשל ב-2016 נעזרה החברה במעצבת ויצרה בגדי עבודה ייעודיים המותאמים לנשים, ובכלל זאת גם לנשים דתיות, העומדים בתקני הבטיחות המחמירים של החברה. השנה, משיקה החברה לראשונה גם בגדי עבודה המותאמים לנשים בהיריון.

"אנחנו שמחות שהנשים הצעירות שנקלטו אצלנו מרחיבות את המשפחה, והיה חשוב לנו להתאים גם לזה את סביבת העבודה". אומרת גולן. בחברה רכשו גם כלי עבודה שיתאימו יותר לידיים נשיות, וכמובן יצרו לוקרים ותאי הלבשה. בימים אלה נעשית בחברה עבודת חקר על הצוותים המעורבים מגדרית, במטרה להעמיק בניסיון המצטבר וללמוד כיצד להשתפר.

לצד המאמץ הניכר להגברת הייצוג של נשים בחברה, מבהירה גולן "אנחנו לא קולטים ולא מקדמים נשים רק בגלל שהן נשים. אנחנו מייצרים שוויון הזדמנויות. בראש ובראשונה זו חברה עסקית שצריכה לעמוד בתוכניות עבודה, תמיד נבחר את המועמד או המועמדת הטובה ביותר בכל מכרז ולכל תפקיד, אבל חשוב לנו לראות יותר נשים שמעזות להתמודד, כמו שהמנכ"ל שלנו אמר בעבר, אין תפקיד שאיננו מתאים לנשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!