דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

4,000 מורי דרך עומדים לאבד את דמי האבטלה, ואין תיירים באופק

המשק אולי חוזר לשגרה, אבל כל מי שהכנסתו מבוססת על תיירות נכנסת לא רואה את האור בקצה המנהרה. יו"ר אגודת מורי הדרך בישראל: "מורחים אותנו, כמו חבילה עוברת. ואין שום תכנית"

אליהו מילוא מלול: ""אני לא רוצה שמורי הדרך יעשו הסבות והפכו להיות חרטים ונהגים" (צילום: גידי שילה צלם טבע)
אליהו מילוא מלול: ""אני לא רוצה שמורי הדרך יעשו הסבות והפכו להיות חרטים ונהגים" (צילום: גידי שילה צלם טבע)
הדס יום טוב

4,000 מורי דרך עומדים לאבד את רשת הביטחון בעוד כחודש, בזמן שענף התיירות עוד רחוק מלחזור לעצמו. אליהו מילוא מלול, יו"ר אגודת מורי הדרך בישראל ל'דבר': "כולם אולי חוזרים לשגרה, אבל אנחנו, אלה שמסתמכים על תיירים, עוד רחוקים מזה. איך נחיה בלי דמי האבטלה?"

בחודש יוני הקרוב צפויות להתבטל ההקלות בקבלת דמי אבטלה, בעקבות הצניחה בשיעור האבטלה. רוב ענפי המשק אכן נמצאים בהתאוששות, אך תחום התיירות הנכנסת וכל מי שמתקיים ממנה, לא רואים עדיין את האור בקצה המנהרה.

"הרבה מורי דרך עוסקים כשכירי יום בתיירות נכנסת של תיירים מחו"ל. המדינה לא רוצה להכניס מוטציות זה מובן, אבל המשמעות היא שתיירות נכנסת כמעט אין, וכך צפוי להיות לפחות עד לשנה הבאה", אומר מילוא מלול ל'דבר'. "הטיולים במערכת החינוך גם עוד לא חזרו, ולא ברור מתי יחזרו, ולכן גם מי שעובד עם מערכת החינוך נמצא בבעיה", הוא מוסיף.

מאות מורי דרך מקבלים סיוע במזון

מעל 4,000 משפחות מתקיימות היום מדמי אבטלה של 4,000 עד 6,000 שקל בממוצע בחודש. בקרוב גם את הסכום הזה הם יאבדו. "איך הם יחיו? יש חבר'ה בני 60 פלוס, אנשים שעבדו כל חייהם במקצוע הזה, לאן הם ילכו? מה הם יעשו? יהיו מלקטים בסופר? אלה אנשים עם מקצוע, שנתנו לו את הלב והנשמה כל חייהם", אומר מילוא מלול בצער.

במהלך המשבר, אגודת מורי הדרך דאגה לייצר כל מיני פלטפורמות תעסוקה, ביניהן העסקה של מורי דרך בתיירות פנים, ושיתוף פעולה יפה עם הבנק הלאומי בפסח, שהזמינה את הציבור לצאת לטיולי משפחות עם מורי דרך ללא תשלום בחול המועד. אבל, מילוא מלול מבים שזה לא מספיק. "עדיין, עם כל המאמץ, בכל הפלטפורמות של תיירות הפנים עבדו כ-1,800 מורי דרך, מתוך 8,000. זה טיפה בים. זה יפה, אבל לא מספיק".

"כיום ישנם 315 מורי דרך שמקבלים סלי מזון, יש משפחות שדאגנו לחבר אותן לחשמל ולהטעין להן מונה לשנה הקרובה. אנחנו מנסים להשיג כל הזמן עוד תרומות, וזה מאוד קשה. אני בטוח שסוכני הנסיעות, המלונות ועוד אנשים בתחום התיירות גם בבעיה הזו", הוא מוסיף. "כולם אולי חוזרים לשגרה, אבל אנחנו, אלה שמסתמכים על תיירים, עוד רחוקים מזה. איך נחיה בלי דמי האבטלה?"

לשמור את המקצוע הזה בחיים

"אני עסוק כל השנה האחרונה במציאת פתרונות תעסוקה חלופיים למורי הדרך", מצהיר מילוא מלול. "ישנם 380 מורי דרך אקדמאים שעשו השנה הכשרות והסבה להוראה והם הולכים להיות מורים בשנה הבאה, והיו כ-120 תומכי הוראה שעבדו עם הקפסולות, ובגלל החזרה לשגרה של מערכת החינוך הם יפוטרו בקרוב. כל אחד מהם זה משפחה, משפחה שאין לה פיתרון".

מילוא מלול מספר כי נעשים מאמצים רבים ליצור מסלול העשרות והכשרות מול שירות התעסוקה, עם הכשרות טכנולוגיות להדרכת טיולים, העשרה בשפות, דיפלומטיה ציבורית ועוד, כדי שבינתיים מורי הדרך יעברו הכשרות וירכשו מיומנויות וגם יקבלו דמי אבטלה, כמו בכל תכנית הכשרה של שירות התעסוקה.

"אני לא רוצה שמורי הדרך יעשו הסבות והפכו להיות חרטים ונהגים", הוא אומר. "אני רוצה לשמור אותם, כי אם הם ילכו, המקצוע החשוב הזה ימות. להיפך, המטרה שלנו היא לנצל את הזמן להפוך אותם ליותר מקצוענים. השאלה אם שירות התעסוקה יהיה מוכן להכניס את הקורסים למערך ההכשרה המקצועית ולהכיר בהם, כך שהמשתתפים בהם יוכלו להמשיך לקבל דמי האבטלה. זה תהליך לא פשוט"

לפני הכל, הוא אומר, הם זקוקים לרשת ביטחון דחופה למשפחות מורי הדרך, דמי אבטלה, כדי שאנשים לא יהיו רעבים. הם ביקשו להתכונן מראש ליוני 2021, אבל נתקלו במריחה ואטימות: "דיברנו עם משרד האוצר, הגשנו תכניות, כבר לפני מעל שלושה חודשים. הם שלחו אותנו ללשכת המסחר והתעשייה, הם החזירו, וכן הלאה. מורחים אותנו, כמו חבילה עוברת. ואין שום תכנית".

"לפני כמה חודשים נתקלתי ביו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, אחרי פורום התיירות שהיה בכנסת, ביקשתי לדבר איתו כמה דקות. שאלתי אותו, מה עושים? הוא אמר לי, 'אולי יהיה פיתרון חלקי'. זה לא תשובה, אני לא מקבל את זה. זה אנשים, ציבור עובד במדינה, שמגיע לו ביטחון בעת צרה. צריכה להיות תכנית ממשלתית מסודרת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!