דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

אפריל המגוחך של סטף קרי

אין לו יכולות אתלטיות יוצאות דופן, אבל יש לו מוסר עבודה. עם 21 משחקים בקריירה בהם קלע 10 שלשות ויותר במשחק, סטף קרי רוקד העונה על המגרש בדרך להיסטוריה

סטף קרי במדי גולדן סטייט. גורם לדברים המופלאים שהוא עושה להראות קל (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
סטף קרי במדי גולדן סטייט. גורם לדברים המופלאים שהוא עושה להראות קל (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
רוח ספורטיבית | איתן דולפן

שני מאפיינים הופכים את הקליעה של סטף קרי ליוצאת דופן: הראשון הוא המהירות שבה הוא משחרר את הכדור מהיד; בלי היסוס ובלי השעיה, ובאופן שמאוד מקשה על השומרים לעצור. השני הוא המגוון הרחב של הקליעות שיש לו בארסנל: בתנועה, מהמקום, אחרי כדרור ואחרי חסימה. אין זריקה שהוא לא מסוגל לקלוע ואין טווח בלתי אפשרי עבורו. הרבה קלעים לא פגשו זריקה שהם לא אהבו, קרי לא פגש זריקה שהוא לא קלע. גם, כשדרגת הקושי "מגוחכת". כי כבר אין מחמאה אחרת שניתן לתת לתופעה.

החודש האחרון של קרי הוא מה שהפרשנים אוהבים לקרוא לו "מגוחך". קרי שיחק בחודש אפריל 12 משחקים, בארבעה מתוכם קלע 10 שלשות או יותר. לשם ההשוואה, קובי ברייאנט וריי אלן, קלעים אדירים בזכות עצמם, קלעו 10 שלשות או יותר במשחק אחד רק פעם אחת בכל קריירה. לרג'י מילר ולארי בירד אין אפילו משחק אחד כזה. לקרי יש כבר 21 משחקים בקריירה עם 10 שלשות ויותר.

***

בגיל 33 סטף קרי מספק את העונה האישית הטובה ביותר בקריירה שלו. הקלעי של גולדן סטייט מוביל את קלעי האן.בי.איי עם 31.2 נקודות בממוצע למשחק, ובחודש האחרון הוא סיפק כמה מתצוגות הכדורסל האישיות המרשימות שנראו השנה.

בליגה הטובה בעולם אוהבים סטטיסטיקה, אז הנה כמה מספרים, שמוכיחים עד כמה החודש האחרון היה יוצא דופן: קרי שיחק באפריל 12 משחקים, וב-11 מהם קלע יותר מ-30 נקודות, והשיג ממוצע של כמעט 39 נקודות במשחק.

אבל לא רק כמות הנקודות שקלע החודש הפכה אותו לנושא החם בליגה, אלא האופן שבו הוא קולע אותן. יש גם אלמנט אסתטי. קרי גורם לדברים המופלאים שהוא עושה להראות קל. השליטה שלו על גופו גורמת לתנועה שלו על המגרש להראות כמו ריקוד. הוא זז לפי מוזיקה דמיונית פנימית בצעדים קלילים. החיוך, שמרוח על פני הילד שלו, חושף שהוא נהנה מכל רגע ואוהב את מה שהוא עושה.

סטף קרי במשחק נגד פילדלפיה. השליטה על גופו גורמת לתנועה שלו להראות כמו ריקוד (צילום: AP Photo/Matt Slocum)
סטף קרי במשחק נגד פילדלפיה. השליטה על גופו גורמת לתנועה שלו להראות כמו ריקוד (צילום: AP Photo/Matt Slocum)

"אין בעולם כרגע הרבה דברים מהנים יותר מאשר לצפות בסטף קרי זורק שלשה", אמר בשבוע שעבר בראד סטיבנס, מאמן בוסטון סלטיקס, אחרי שקרי הנחית על הראש של קבוצתו 47 נקודות. "הוא אולי השחקן הכי מהנה בכל הזמנים".

***

פרשני וחובבי כדורסל אוהבים להתווכח. עד לפני כמה שנים אחד הדיונים הפופולאריים היה בשאלה מי הקלעי הגדול בהיסטוריה של המשחק. רג'י מילר, ריי אלן ולארי בירד היו "קלעים מוחלטים", אבל העונות האחרונות, ובמיוחד הנוכחית, הציבו סימן קריאה אחרי סימן השאלה. בדירוגים האחרונים של ESPN  ו- CBS ניצב בראש סטף קרי, ששכלל את הקליעה לשלוש נקודות לכדי אמנות.

העידן הזה הוא עידן של כדורסלנים אתלטיים, חזקים וגבוהים כמו לברון ג'יימס (2.06 מ'), יאניס אנטטקומבו (2.11 מ'), ג'ואל אמביד (2.13 מ') וקווין דוראנט (2.08 מ'). לקרי, בסך הכל 1.91 מטר, אין יכולות אתלטיות יוצאות דופן, אבל יש לו מוסר עבודה יוצא דופן. "מה שמשותף לכל הקלעים הגדולים", אמר בראיון, "הוא שליטה מלאה על המכניקה שלהם. זה לא משהו שנולדים אתו, אלא מתאמנים עליו". יכולת הקליעה האבסולוטית שלו היא תוצאה של תרגול חוזר וסיזיפי: קרי זורק בין 250 ל-500 זריקות באימון.

בסרטון, שפורסם לפני ארבעה חודשים, מאחד האימונים, קרי נראה קולע 105 שלשות רצופות ב-5 דקות. "זאת תוצאה של אימונים בלתי פוסקים ועבודה קשה, והוא עושה את זה ערב אחרי ערב", אמר סטיב קר, המאמן שלו, קלעי לא רע בעצמו, שעדיין מחזיק באחוז הדיוק הטוב ביותר בקליעה מחוץ לקשת (45.4%), בהיסטוריה של האן.בי.איי.

***

יהיה קצת יומרני לקבוע שקרי, שחקן בודד, טוב ומיוחד ככל שיהיה, שינה את המשחק, אבל אין ספק שהוא התאים את עצמו באופן מושלם לכדורסל המודרני. לפני 20 שנה כל קבוצה באן.בי.איי קלעה בממוצע 4.8 שלשות במשחק. כשקרי הצטרף לליגה, הנתון הזה כבר עלה ל-6.5 שלשות למשחק, והשנה כל קבוצה קולעת 12.7 שלשות בממוצע במשחק. יותר מבכל עונה אחרת בהיסטוריה. קרי לבדו קולע 5.1 שלשות בממוצע למשחק (ב- 42.5% הצלחה). בחודש הנוכחי, אגב, הוא קולע 6.7 שלשות בממוצע למשחק, שזה יותר מהממוצע הקבוצתי שהיה כשהוא הגיע לליגה.

סטף קרי. לא היו רבים שהשפיעו על המשחק כמוהו (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
סטף קרי. לא היו רבים שהשפיעו על המשחק כמוהו (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)

הכדורסל השתנה והפך ממשחק פיזי, שמשוחק "קרוב לטבעת", למשחק מהיר ואתלטי יותר, שמתנהל אי שם מעבר לקשת. מוקדם עדיין לסכם את הקריירה של קרי. רק בסופה אפשר יהיה להתווכח איפה למקם אותו בדירוג השחקנים הטובים ביותר בהיסטוריה. אבל כבר עכשיו אפשר לומר, שהיו טובים ממנו, אבל לא היו רבים שהשפיעו על המשחק כמוהו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!