דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תושבי גבעת עמל נגד עיריית ת"א: "מכירת זכויות הבנייה של העירייה מפקירה אותנו לחסדי היזמים"

מועצת עיריית ת"א תצביע היום (ב') על העיסקה, שתמנע מהעירייה כל אפשרות לסייע לתושבים שעומדים בפני פינוי | רונית אלדובי, חברת ועד הפעולה: "מרצ וש"ס הבטיחו לסייע לתושבים, עכשיו הם לא עונים לנו"

מחאת תושבי גבעת עמל נגד פינויים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
מחאת תושבי גבעת עמל נגד פינויים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מועצת העיר תל אביב-יפו תתכנס היום (שני) להצביע על מכירת זכויות הבנייה של העיריה בשטחי גבעת עמל ב'. התושבים, שמחכים כבר שנים לפתרון, מבינים שאם העירייה תאשר את המכירה, הם יישארו לבד מול היזמים. רונית אלדובי מועד הפעולה של השכונה אומרת ל'דבר': "העירייה נוטשת את הכלי המרכזי שיש לה כדי לסייע לתושבים בשביל כסף. אין פה שום דבר שיגיע לציבור. דירות יוקרה. עסקת נדל"ן".

הקרקע עליה יושבו תושבי גבעת עמל לפני קום המדינה נמכרה ב-1961 ע"י רשות מקרקעי ישראל (אז מנהל מקעקעי ישראל) ליזם פרטי, ב.פ דיור שהייתה חברה בבעלות בנק הפועלים. לאחר מכן נמכרה הקרקע לחברת סולל בונה ב20% מערכה. בתמורה להנחה, דרשה המדינה לקיים הבטחה שלטונית שנתנה לתושבים בשנת 1949 לדיור חלופי.

בחוזה המכירה בין המדינה ליזמים נכתב כי יש למצוא לתושבים פתרון דיור חלופי באזור בתוך 5 שנים, הסכמה שמעולם לא קוימה. התושבים שנשארו במקום קיבלו צוותי פינוי והוגדרו פסק דין שניתן בינואר בבית המשפט המחוזי בתל אביב קובע שהמדינה הפקירה את התושבים ויהיו זכאים לפיצוי, שלטענתם אינו מספיק. הבעלות של העירייה על חלק מהשטח אפשרה מבחינתם עוד נתיב לפתרון, שבו העירייה תיקח אחריות על התושבים שיישארו ללא דירה.

על כמה כסף מדובר?
מדובר במכירת הזכויות של העיריה לבניית 120 דירות יוקרה בצפון תל אביב. העירייה במקרה הזה היא יזם נדל"ן. מתוך שבעה מגדלים שאמורים לקום בשטח השכונה, שניים הם של העירייה. העירייה רוצה לאשר עסקת מכירה שלהם תמורת 365 מיליון שקלים".

ולמה זה כל כך בעייתי מבחינת תושבי השכונה? מה זה משנה אם עיריית תל אביב תהיה הבעלים, או האחים חג'ג' והקבלן דניאל צרפתי?
"אם מועצת העיר תאשר את העסקה, היא למעשה תאפשר לעירייה לברוח מהסיפור הזה ולהפקיר את התושבים לחסדי היזמים. מתברר שזו למעשה הייתה התכלית לצעדים שלה כל השנים בגבעת עמל. ייבשו והרסו את המקום הזה, התעללו בתושבים בשביל כסף".

את אומרת התעללות בתושבים… במשך עשרות שנים העירייה מתכננת את זה?
"זו לא אני אומרת, זה בית המשפט. לפני שבועיים יצא פסק הדין של השופטת מיכל אגמון גונן מבית המשפט המחוזי, שקבעה שהעירייה התעמרה בתושבים במשך שנים וגרמה לעזיבתם של רבים בעקבות ההזנחה.

מה יוצא לכם מפסק דין כזה? בית המשפט קבע הזנחה, אבל לא קבע פיצוי.
"זה פסק דין הצהרתי שהוא חלק מתביעה ייצוגית. ההכרעה הסופית הייתה רק על הוצאות בית משפט. אבל הקביעות האלה מהדהדות. גם לגבי המדינה וגם לגבי העירייה. עכשיו אנחנו תובעים את העירייה בתביעות נזיקין.

גבעת עמל. צילום: תומר ניוברג\פלאש90
גבעת עמל. צילום: תומר ניוברג\פלאש90

"השופטת גם קבעה שהפיצויים שנתנו עד עכשיו היו חלקיים. אם העירייה לא תהיה חלק מהסיפור, אם היא תברח מפה, לא יהיה לנו עם מי לדבר. נציג ציבור. לכן זה נושא שעוד חייב להתברר לפני שאנחנו עוזבים פה".

בגבעת עמל א' התושבים פונו והיזם חתם על עסקת חייו

הפיצוי שקבע בית המשפט לתושבים עומד על 42 מיליון שקלים ל-45 משפחות שגרות בשכונה ב-14 נחלות. לגבי כל המשפחות האלה נקבע שהן בגדר 'בר רשות' עם מעמד חוקי בקרקע.המשמעות היא פיצוי של פחות ממיליון שקלים למשפחה, כשבית באזור יעלה להם בערך פי שלושה.

"אנחנו החלטנו שביחד נדאג להילחם על קורת גג חלופית לכל משפחה פה בשכונה", אומרת אלדובי, "במיוחד כשיש פה פרויקט נדל"ן כל כך חזירי, עם כל כך הרבה רווח ועוול ונישול. תבין, העירייה תרוויח מיליונים לא כי היא רכשה את השטח. היא יצרה את הזכויות האלה משום מקום בתוכנית שהופקדה לפני כמה שנים".

מה בעצם אתם דורשים?
יש הסכם מאוד הוגן שעשו עם אלפרד אקירוב, בגבעת עמל א'. ההסכם היה שקוף, והוא נתן לכל משפחה דירה יד שניה בצפון תל אביב לפי מדידות שעשו לבתים, עם תוספת של 25% על חצרות ומחסנים. אקירוב אמר אז, זו הייתה עסקת חיי. ויש מגדלים. פה, בגלל תאוות הבצע של היזמים, אין מגדלים. יש פה תקדים שאפשר לעשות גם עכשיו".

על פי הנתונים שמציגה אלדובי, הרווח היזמי מבניית שבעת המגדלים צפוי לעמוד על 3 מיליארד שקלים. "זה עוד לפני תוספת הזכויות", היא מדגישה. "גודוביץ' כשהיה מהנדס העיר, הסכים לדבר עם היזמים על תוספת זכויות בניה כדי לפצות את התושבים. היום גם את זה הם לא אומרים".

הפוליטיקאים שהבטיחו ונעלמו

חברי המועצה שכבר הבטיחו לתושבי הגבעה שיתנגדו בהצבעה מחר הם אנשי האופוזיציה: שולה קשת, אמיר בדראן, מוריה שלומות ועבד אבו שחאדה.

מה עם כל השאר?
"יש לנו הבטחות פומביות של ניצן הורביץ מהתקופה שהוא רץ לראשות העיר, שמדבר על הקומבינה המושחתת ומתחייב להילחם בהחלטה. בינתיים הוא לא עונה לנו. חברי מרצ בינתיים אישרו את התוכנית בוועדה. אבל יש להם שלושה קולות במועצה והם מתנדנדים".

"יש גם סרטון של אריה דרעי שמדבר על השקופים, ומראה תמונות של גבעת עמל. וגם ש"ס הצביעו בועדת המכרזים בעד, ויש להם שני מושבים במליאת המועצה. גם שם לא מדברים איתנו"

תושבי גבעת עמל מבינים שאם חברי המועצה יצביעו היום בעד עסקת המכירה, העירייה תאבד חלק משמעותי מהיכולת שלה לעזור בפתרון הבעיה. ברגע שהעירייה תפסיק להיות בעלת עניין ובעלת זכויות בקרקע, התושבים חוששים שהם יופקרו לאינטרסים של היזמים.

"אנחנו בסוף המלחמה על הבית. מבחינתנו אפשר וצריך לסגור אותו מחר. אנחנו אומרים להם, תעצרו את המכירה כדי שנפתור את הבעיה הזו. ואין פה דיבור הוגן בגובה העיניים עם התושבים. מחר, כשנבקש עזרה, הם יגידו 'זה לא שלנו'. גם אם יבוא ראש עיר חדש, הם מצמצמים את הכלים שיהיה לו לעזור לנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!