דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

טורקיה / 12 נהרגו ומאות נפצעו בפיגועי הכורדים נגד כוחות הביטחון בטורקיה

הכורדים בטורקיה מסלימים את מאבקם בממשלה, בטענה שאינה מכבדת הסכמים איתם ומסייעת לדאע"ש לפגוע בהם. ארדואן, מצידו, נאבק בהם באגרסיביות. מתחילת העימות הנוכחי נהרגו בטורקיה כאלפיים בני אדם ו-350 אלף כורדים נעקרו מבתיהם

הרשויות בטורקיה בסריקות סביב בניין מפקדת המשטרה באלזיג (מזרח טורקיה), ביום שלישי ה-18.8.2016. השלטונות בטורקיה אסרו על הפצת תמונות של ההרס שנגרם לתחנת המשטרה באלזיג. צילום: סוכנות AP
הרשויות בטורקיה בסריקות סביב בניין מפקדת המשטרה באלזיג (מזרח טורקיה), ביום שלישי ה-18.8.2016. השלטונות בטורקיה אסרו על הפצת תמונות של ההרס שנגרם לתחנת המשטרה באלזיג. צילום: סוכנות AP
אוריאל לוי

דרום-מזרח טורקיה בוערת: לפחות 12 נהרגו ו-219 נפצעו בהתקפות המחתרת הכורדית PKK על כוחות הביטחון הטורקים ביומיים האחרונים. המחתרת הכורדית פוצצה שתי מכוניות תופת בסמוך לתחנות משטרה בדרום מזרח המדינה, האחת בעיר ואן והשנייה בעיר אלזיג. מהפיצוצים נהרגו 4 שוטרים טורקים ו-2 אזרחים. 5 חיילים טורקים נוספים נהרגו במתקפת טילי נ"ט שביצעו הכורדים כנגד רכב סיור של הצבא הטורקי, באזור העיר ביטליס. ה-PKK התייחסה להתקפות בהודעה שפרסמה, בה פרטה רשימה נרחבת של התקפות שביצעה לטענתה בימים האחרונים, כנגד "כוחות הכיבוש הטורקים".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס אתמול (חמישי) להתקפות על כוחות הביטחון וטען כי תומכי מנהיג האופוזיציה הגולה פטהוללה גולן הם שותפים של התוקפים הכורדים. "לא צריך להיות מגיד עתידות כדי לראות שאנשי FETO (תומכי גולן) עומדים מאחורי ההתקפות האחרונות של ה-PKK" אמר ארדואן. השלטונות בטורקיה אסרו על הפצת תמונות של ההרס שנגרם לתחנת המשטרה באלזיג, כך שהתמונה המצורפת לכתבה זו אינה חוקית להפצה בטורקיה עצמה.

בתוך כך, מנהיגת "מפלגת העמים הדמוקרטית" (HDP), פיגן יוקסדאג, הורשעה ב""הסתה וקשר לטרור" ונידונה ל-15 שנות מאסר. מפלגת השמאל, שזכתה בהישג חסר תקדים בבחירות 2014 והפכה למפלגה השלישית בגודלה בטורקיה כיום, יוקסדאג נעצרה לאחר שנשאה נאום בטקס זיכרון לנפגעי הפיגוע בסורוק אשתקד, בו רצחו מחבלים של דאע"ש כ-30 כורדים אזרחי טורקיה. בנאום הביעה תמיכה בצבא הנשים YPJ, המורכב מנשים כורדיות, ערביות ויזידיות ונלחם נגד דאע"ש בצפון סוריה. יוקסדאג ברכה את הלוחמות הכורדיות ששחררו את העיר קובני ממצור ורמזה כי ממשלת טורקיה סייעה לדאע"ש. טורקיה מגדירה את הכוחות הכורדיים בצפון סוריה כארגוני טרור, ועל כן האשימה את יוקסדאג בקשריה אליהם.

ביום שלישי הוציא בית משפט באיסטנבול צו סגירה על העיתון היומי אוזגור (Ozgur), אחד העיתונים הכורדים הנפוצים ביותר בטורקיה, וזאת לאחר שהעיתון הואשם ב"תמיכה בטרור". התובע טען כי העיתון משמש להפצת התעמולה הטרוריסטית של ה-PKK. על אף צו הסגירה ממשיך העיתון לצאת, ועובדיו מפגינים נגד סגירתו.

הכורדים, המהווים את רוב האוכלוסייה בדרום מזרח טורקיה, נאבקים על זכויותיהם כמיעוט מאז שהוקמה הרפובליקה של טורקיה. בתחילת שנות ה-80 החל מאבקם להסלים לכדי סכסוך אלים שכלל פיגועים כנגד יעדים צבאיים ואזרחיים. בראש המאבק עומדת "תנועת הפועלים הכורדית" (PKK), שהיא התנועה הכורדית הגדולה ביותר במדינה. התנועה הכריזה שהיא מניחה את נשקה ב-1999, לאחר שמנהיגה עבדוללה אוג'לאן נעצר, והחלה לנהל מו"מ עם השלטונות הטורקיים. בשנת 2004, במקביל למו"מ עם הממשלה, חזרה התנועה לתקוף את כוחות צבא טורקיה. בינואר 2013 חתמו ה-PKK וממשלת טורקיה על הסכם לפיו המחתרת הכורדית תתפרק מנשקה ולא תדרוש מדינה כורדית עצמאית, וטורקיה תאפשר לה לנהל את ענייני הכורדים (חינוך, תרבות, חופש דת, רווחה ועוד).

כעבור שנתיים וחצי של שקט יחסי, הסכסוך האלים בין הכורדים לממשלה הטורקית פרץ מחדש ובעוצמות גדולות. הגורם המרכזי לכך היה הקמת ארגון דאע"ש בקיץ 2015, שהציב את הכורדים בעיראק כיעד מרכזי להתקפותיו. הכורדים האשימו את טורקיה כי היא מסייעת לדאע"ש במלחמתו בכורדים ובמקביל איננה עומדת בהתחייבויותיה בהסכם. הכורדים חזרו לתקוף את צבא טורקיה, והממשלה הטורקית לא היססה לתקוף אותם בחזרה. מאז יולי 2015 נהרגו בסכסוך בין הכורדים לממשלת טורקיה כ-2,000 בני אדם, וכ-350,000 כורדים נעקרו מבתיהם. לפי נתוני הארגון Crisis Group, בין ההרוגים לפחות 653 אנשי המחתרת הכורדית, 582 כוחות הביטחון הטורקים, 307 אזרחים, ו-219 בני נוער כורדים שלא ברור אם השתייכו לתנועה כלשהי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!