דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

דלק מוכרת את האחזקות במאגר תמר לחברה מאבו דאבי

החברה מחויבת למכור את חלקה בהתאם למתווה הגז | מניית דלק צנחה במשבר הקורונה, ולא בטוח שהעסקה תספיק לבעלי דלק, יצחק תשובה, כדי להחזיר את חובותיו

יצחק תשובה (צילום: פלאש 90)
יצחק תשובה (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דלק קידוחים הודיעה היום (שני) שחתמה על מזכר הבנות למכירת אחזקותיה במאגר תמר ב1.1-1 מיליארד דולר לחברת מובאדלה פטרוליום מאבו דאבי. החברה מחויבת למכור את אחזקותיה במאגר (22%) עד הסוף השנה כחלק ממתווה הגז הממשלתי משנת 2015. המחיר יאפשר לקבוצת דלק להתקרב ליכולת לפרוע את חובותיה לבעלי האג"ח, אך יכולת זו עדיין מוטלת בספק.

דלק תקבל מיליארד דולר כתמורה מובטחת, ועוד 100 מיליון דולר כתמורה בתנאים שעדיין לא פורסמו. אחרי מכירת חלקה, היא תישאר עם אחזקה של 45.3% במאגר לווייתן בלבד.

אם תושלם העסקה, מובאדלה תצטרף לשאר המחזיקים במאגר תמר: מפעילת המאגר שברון (25%) ישראמקו (28.75%), תמר פטרוליום (16.75%), דור (4%) ואוורסט (3.5%).

לפי מחיר העסקה, שווי המאגר כולו עומד כעת על 5 מיליארד דולר, שווי נמוך בהרבה מהעבר. השינוי מוסבר בעיקרו בהתגברות התחרות בשוק הגז ובמקצתו בגז שכבר נמכר ואזל.

בין השנים 2020-2013 תמר היה מונופול של ספק בודד בשוק הגז הישראלי. לאחר השלמת המכירה, מאגר תמר צפוי להתמודד עם תחרות מוגברת ממאגר לווייתן, הפחתת מחיר בחוזה הגז של חברת החשמל ושיווק בנפרד של הגז בתוך המאגר בין השותפים השונים בו. באופק נמצא גם פיתוח מתקרב של מאגר כריש-תנין, אלא שהשפעתו התחרותית כבר ירדה, לאור מכירה מראש של מרבית קיבולת האספקה שלו.

"מזכר ההבנות שנחתם היום הוא צעד גדול בדרך להשלמתו הסופית של מתווה הגז, בהתאם לכל התחייבויותינו מראשית הדרך", אמר יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים. "מזכר ההבנות הזה, שאנו מקווים שיבשיל בקרוב להסכם סופי, עומד בכל הקריטריונים שהצבנו לעצמנו: עמידה בלוחות הזמנים של מתווה הגז, עסקה בעלת ערך לבעלי המניות של דלק קידוחים, חיזוק משק הגז הטבעי בישראל והעמקת שיתוף הפעולה האזורי".

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר: "ההסכם מהווה עוד הוכחה להצלחה ביישום מתווה הגז שיזמתי ונאבקתי להעביר לפני מספר שנים. מונופול הגז התפרק, וחברות בינלאומיות גדולות נכנסות ומביעות את אמונן במשק הגז שלנו. כעת, לאחר החתימה על 'הסכמי אברהם', גם חברה ממדינה ערבית משקיעה בשוק הגז של ישראל. אני מאמין שזוהי תחילתו של שיתוף פעולה בין המדינות בתחום האנרגיה ובתחומים כלכליים ומדיניים נוספים לרווחתם של האזרחים".

החובות של תשובה נותרו גדולים

בראשית משבר הקורונה צנח ערכה של בעלת השליטה בדלק קידוחים, קבוצת דלק, בשל ספק גדול ביכולת להשיב את חובותיה. בעלי החוב יכלו לסלק את יצחק תשובה מבעלות על קבוצת דלק ולתפוס במקומו את הנכס, אבל העדיפו לאפשר לו למכור נכסים, לחסל את החוב העדיף של החברה לבנקים ולשעבד לטובתם 40% ממניות דלק קידוחים.

העסקה הנוכחית צפויה לאפשר לדלק קידוחים לחלק דיבידנד משמעותי, שכמחציתו יגיע לקבוצת דלק. עם זאת, בפברואר 2022 על החברה לשלם 1.5 מיליארד שקלים למחזיקי האג"ח, שלא בטוח שיהיו בידיה גם אחרי העסקה.

בעלי החוב דורשים 100 מיליון שקלים נוספים של גיוס הון תמורת הסכמתם לדחות בשנה, עד יוני 2022, את המועד שבו התחייבה החברה להגיע לדירוג אג"ח משופר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!