דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ועדה ממשלתית ממליצה: לפעול לפינוי התעשייה ממפרץ חיפה תוך 10 שנים

הוועדה לא קבעה תאריך יעד ברור לפינוי המפעלים והסתפקה בהמלצה לממשלה להיערך לסגירת התעשייה עד 2030 | ההסתדרות בתגובה: ״כל פתרון צריך להבטיח את עתידם התעסוקתי של העובדים. נלמד את ממצאי הדו״ח״

ה'לבניות' של בז"ן במפרץ חיפה, 12 ביוני 2020 (צילום: מארק וקנין/פלאש90)
ה'לבניות' של בז"ן במפרץ חיפה, 12 ביוני 2020 (צילום: מארק וקנין/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת המנכ"לים הממשלתית לעתיד מפרץ חיפה הגישה היום (שני) את מסקנותיה, אחרי ויכוחים חריפים בין משתתפיה שנמשכו עד אתמול סמוך לחצות. בניגוד לכוונתו של העומד בראשה, פרופסור אבי שמחון, הוועדה לא קבעה תאריך יעד לסגירת התעשייה הפטרוכימית באזור והסתפקה בהמלצה לממשלה לבצע את ההיערכות לסגירת המפעלים בתוך עשר שנים.

הדו"ח יוצג להערות הציבור, ולאחר מכן החלטות הוועדה יועברו לממשלה לשם אימוצן כהחלטת ממשלה מחייבת. הערות לדו"ח הוועדה ניתן להגיש באתר המועצה הלאומית לכלכלה.

מההסתדרות נמסר שהיא "לומדת את ממצאי הדו״ח של ועדת המנכ"לים, ותפעל יד ביד עם אלפי העובדים שמקור פרנסתם נמצא לנגד עיניה, תלווה אותם לאורך כל הדרך ולא תקבל שום פתרון אשר לא יסדיר את עתידם ואת ביטחונם התעסוקתי של העובדים.

"יש למצוא את הפתרון הנכון״, הוסיפו בהסתדרות, ״שיעשה איזון בין שמירה על פרנסתם של אלפי העובדים בבזן ושל עשרות האלפים הנוספים במעגל השני, לבין שמירה על איכות הסביבה. ההסתדרות תמשיך להעמיק בהמלצות הוועדה שמינתה הממשלה בנוגע לעתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ, ותיקח חלק פעיל בדיונים העתידיים בנושא".

להיערך לסגירה בהסכמה

כאמור, בראשית הדרך חתר שמחון לקבוע תאריך מוסכם ומהיר יחסית לסגירת בזן, אך לבסוף נאלץ להתפשר לאור השגות של משרד המשפטים ומשרד האוצר, שטענו שקביעת תאריך תיצור, באופן מיידי, אפשרות לתביעת ענק של החברות כנגד המדינה.

גורמים המעורים בעבודת הוועדה אמרו ל'דבר' כי "לשמחון הייתה תאוריית דומינו: ברגע שנכריז תאריך, אולי לא נעמוד בו אבל נבטיח שהדבר יקרה בכך שנפיל את הלבנה הראשונה".

המלצות הועדה אכן מזהות את הצורך בפינוי התעשייה במפרץ כשלב חיוני להתפתחות עתידית של מטרופולין חיפה, בו גרים קרוב למיליון איש. עם זאת, ההמלצות זהירות מאוד ביחס לצעדים המעשיים שיש לנקוט מיידית להשגת מטרה זו.

ההמלצה הראשונה בפרק ההמלצות של הדו"ח היא לקבוע "ייעודי קרקע שיאפשרו פיתוח בר קיימא של אזור המפרץ, יהפכוהו לאזור מוטה מגורים, תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליני, ובתוך כך יחזק את המטרופולין כולו".

ההמלצה השנייה היא לבצע את ההיערכות המשלימה לסגירת המפעלים בתוך עשור: היערכות לקליטת מוצרי זיקוק במיכלי אחסון, חלופות יבוא לגז בישול, ביטומן ופולימרים לתעשיית הפלסטיק.

עמידה זריזה ביעדי ההיערכות תאפשר את הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית גם במועד מוקדם יותר.

ההמלצה השלישית של הוועדה היא להקים צוות שידון עם בזן ואיי.סי.אל גרופ (לשעבר כי"ל) במטרה להגיע למועד סגירה בהסכמה.

במקביל, התכנית מציעה לוח זמנים להיערכות המשק לחלופות לתעשיה הפטרוכימית במפרץ עם חלוקת אחריות בין הגופים השוניםץ

לקריאת פרק ההמלצות המלא של דו"ח הוועדה – לחצו כאן.

למרות הדימוי, שיפור דרמטי בהפחתת הפליטות

למרות הממלצות הכלליות שלא כוללות תאריך יעד לסגירת התעשייה הפטרוכימית, הוועדה חיברה  מסמך נלווה המנתח לעומק את המצב במפרץ חיפה, ואת ההשפעות השונות של החלופות התכנוניות.

לפי ממצאי המשרד להגנת הסביבה, מאז שנת 2009 חל שיפור דרמטי בתחום הפחתת הפליטות מהתעשייה במפרץ חיפה, ירידה שלא משתקפת בדימוי הציבורי של מתחם בזן.

בזן: "הוועדה מבינה את המשמעות של הבטחת רציפות תפקודית במשק האנרגיה"

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "הצלחנו להוביל בוועדה הסכמה תקדימית בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה לכך שתעשיית הזיקוק והתעשייה הפטרוכימית צריכות להיסגר, נושא שהייתה כלפיו התנגדות משמעותית וגורפת.

"עמדתנו, כפי שהובעה בפני הוועדה, היא שחיוני לקבוע מועד להפסקת הפעילות של התעשייה הפטרוכימית ומפעל דשנים, על מנת לייצר את המוטיבציה הנכונה לקדם את כל הפעולות הנדרשות כדי להביא לסגירה.

בשבועות הקרובים נפעל כדי לעגן את המלצות ועדת המנכ"לים בהחלטת ממשלה, כך שמועד הסגירה הסופי של פעילות המתחם הפטרוכימי וחברת דשנים יהיה אף מוקדם יותר מסוף העשור".

פרופסור אבי שמחון: "לאחר תהליך ארוך ויסודי שנמשך למעלה מארבע שנים ושיאו בוועדת המנכ"לים בראשותי, מתגבשת ההמלצה סביב ההכרה שטובת למעלה מחצי מיליון התושבים סביב מפרץ חיפה המחייבת את הפסקת הפעילות הפטרוכימית במתחם בז"ן, סגירת חוות מכלי הנפט בקרית חיים והעתקת מפעל דשנים לנגב", אמר היום שמחון, "יש לבצע את המהלך לסגירת המפעלים תוך שמירה על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "שמחתי לקרוא את מסקנות ועדת המנכ"לים שקוראים לסלק את המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה בתוך פחות מעשור. ההחלטה הזאת היא פרי מאבק עיקש, שהיה מרכזי בסדר היום שלי בעשור האחרון. אנחנו נמשיך להוביל מדיניות תקיפה שתביא בסופו של דבר ליישום תכנית 'מפרץ החדשנות' ושיפור משמעותי באיכות חייהם של תושבי מטרופולין חיפה".

רוית שטוסל, מרכזת קהילת 'מנקים את מפרץ חיפה': "למרות שקיווינו כבר בטיוטה זו להתחייבות מוקדמת יותר לסגירת מפעלי הפטרוכימיה והכימיה הגדולים במפרץ חיפה (בזן, חוות תש"ן ודשנים), הרי שעדיין מדובר בהישג עצום לקהילת המאבק להבראת מפרץ חיפה.

"רק לפני שלוש שנים עוד ישנו באוהלים מתחת לביתו של שר האוצר כחלון ונלחמנו כנגד תכניות הרחבת בזן ואחסון מוגדל לתשן, שהיו מובילות לפעילות משמעותית יותר של נמל הדלקים, והנה היום, ישנה התחייבות ממשלתית להפסקת פעילותם לכל היותר עד עשור.

"ברור לנו כי הניסוח המשפטי המתפתל באשר למועד הסגירה נכתב לטובת המשא ומתן העתידי מול בזן, אך מאמינים שמרגע זה, השינוי יחל מוקדם מהצפוי וכמובן שנפעל לשם כך".

חברת בזן: "למרות הניסיונות לסמן מטרות ללא קשר לעובדות ולהתחייבויות חוזיות של המדינה, חברי ועדת שמחון מבינים את המשמעות של הבטחת רציפות תפקודית במשק האנרגיה והידברות עם התעשייה.

"כפי שהוועדה קבעה, ישנם פרויקטים ארוכי טווח אשר מהווים תנאי בסיסי וראשוני לכל דיון רציני, בהם, הקמת אתרי אחסון תזקיקים ובניית נמל תזקיקים חדש בחיפה. בזן מקווה כי המשך העבודה הממשלתית בנושא יהיה מקצועי, מבוסס נתונים ועובדות, מתוך הבנה את המשמעות הכלכלית שיש לעמידה בהתחייבויות חוזיות, עם חשיבה ארוכת טווח".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!