דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ראש ממשלת איטליה הציג תכנית חילוץ בהיקף 222.1 מיליארד אירו

בין היתר כוללת התכנית של מריו דראגי הגדלת שיעור הנשים בכוח העבודה, פתיחת עשרות אלפי מסגרות לגיל הרך והשקעה בתשתיות | דראגי: "זה לא אוסף של נתונים, זה מתכון של ערכים וסדרי עדיפויות לחברה שעברה טראומה"

אש ממשלת איטליה מריו דראגי מציג את התכנית הכלכלית ליציאה מהקורונה (צילום: Alberto Pizzoli/Pool via AP)
אש ממשלת איטליה מריו דראגי מציג את התכנית הכלכלית ליציאה מהקורונה (צילום: Alberto Pizzoli/Pool via AP)

ראש ממשלת איטליה מריו דראגי הציג הערב (שני) בפרלמנט תכנית חילוץ ממשבר הקורונה בהיקף של 222.1 מיליארד אירו. התכנית שגיבשה הממשלה בראשותו מכוונת לא רק להתמודד עם נזקי הקורונה לכלכלה אלא גם להביא "עידן חדש" באיטליה עם רפורמות שיטפלו בבעיות מבניות מהן סבלה המדינה הרבה לפני התפרצות המגפה.

דראגי אמר הערב לחברי הפרלמנט כי הוא לא רואה בתכנית רק אוסף של נתונים וטבלאות, אלא דווקא כמתכון של ערכים וסדרי עדיפויות למדינה שעברה טראומה במהלך המגפה. "אני בטוח שכנות, אינטליגנציה וטעימה מהעתיד ינצחו את השחיתות, הטיפשות והאינטרסנטים", אמר.

איטליה צפויה לקבל את החלק הגדול ביותר מ-750 מיליארד האירו שהקציב האיחוד האירופי להתמודדות עם משבר הקורונה. 191.5 מיליארד אירו מהתכנית השש-שנתית שיציג ראש הממשלה ימומנו על ידי האיחוד.

תכנית החילוץ שמה דגש על מודרניזציה ודיגיטציה של הכלכלה והביורוקרטיה האיטלקית, כמו גם על עידוד פיתוח בר קיימא שישמור על הסביבה. שני הדגשים מכוונים במיוחד לענף התיירות, שמהווה 13% מהתוצר האיטלקי וספג מכה קשה במיוחד מאז התפרצות המגפה.

דיגיטציה והרחבת ההזדמנויות לתעסוקה

נושא נוסף שנמצא גבוה בסדר העדיפויות של הממשלה הוא הזדמנויות תעסוקה לצעירים ונשים. שיעור האבטלה בקרב צעירים באיטליה עומד על מעל ל-30%, ושיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה הוא הנמוך ביותר באיחוד האירופי מזה מספר שנים. הבעיה הוחרפה במהלך משבר הקורונה, כשקרוב לחצי מ-465 אלף המשרות שאבדו באיטליה בשנה שעברה היו של נשים.

כ-27% מתקציב התכנית יוקדשו למהפכה דיגיטלית בכלכלה האיטלקית ובמגזר הציבורי. בין השאר, יוקצבו כספים להרחבת הגישה לאינטרנט מהיר, במיוחד בבתי הספר, והענקת תמריצים למגזר הפרטי לעבור דיגיטציה.

כ-22.4 מיליארד יכוונו להשקעות שיקדמו "הכללה חברתית", לתכניות הכשרה מקצועית והגדלת הזדמנויות התעסוקה לנשים, ולתכניות שיאפשרו לרשויות מקומיות לשפר את הנגישות וההזדמנויות של אנשים עם מוגבלויות.

מטרת השקעה זו, בתוספת השקעה בפתיחת מסגרות נוספות לגיל הרך, היא להסיר את החסמים שמסורתית השאירו נשים בבתים כדי שיוכלו לטפל בילדים, הזקנים ובבני משפחה עם מוגבלויות.

"הכנסת נשים לכוח העבודה", אמר דראגי, "היא תנאי יסוד להתאוששות של איטליה מהמשבר".

הכלכלה האיטלקית התכווצה ב-8.8% בשנה שעברה, אך תכנית החילוץ מכוונת לצמיחה של 3.6% מעבר לתחזיות הקודמות על 2026. יעד נוסף שנקבע בה הוא הגדלת שיעור התעסוקה במדינה ב-3.2%.

השקעות נרחבות בתשתיות ירוקות

האיחוד האירופי דורש שלפחות 37% מהכספים שהוא מעביר למדינות החברות יוקצבו להשקעות עם דגש סביבתי. מדובר בחלק מהמאמץ של האיחוד לקצץ 55% בפליטות גזי החממה עד 2030 ולאיזון פחמני עד 2050.

40% מתקציב תכנית החילוץ, 68.6 מיליארד אירו,  יופנו להשקעות ויוזמות סביבתיות. בין היתר תעודד התכנית יוזמות להגדלת המחזור, העברת צי התחבורה הציבורית לרכבים עם שיעור פליטות נמוך יותר והפחתה של בזבוז מים דרך שיפורים למערכות ההולכה.

התכנית קוראת להשקיע כ-31.4 מיליארד אירו בשיפור תשתיות התחבורה והארכת מסילות רכבת מהירה ברחבי חצי האי, במיוחד בדרום המקופח.

סך הכל יזכה אזור הדרום בקרוב לחצי מההשקעה בתשתיות, אמר דראגי, שחזר על אמרה הוותיקה: "כשהדרום צומח יותר, איטליה צומחת יותר".

עשרות אלפי מסגרות חדשות לגיל הרך

בין היתר מכוונת התכנית ליצירת 152 אלף מסגרות חדשות לטיפול בתינוקות ו-76 אלף מסגרות לגיל הרך. השקעה שתטפל במחסור ששנים ארוכות גרם לזוגות לבחור שלא להביא ילדים או לנשים שלא לצאת לעבודה.

31.9 מיליארד האירו שיוקצבו לחינוך ומחקר יופנו גם לשיפוץ בתי ספר וחיבורם לרשת האינטרנט, כמו גם לרפורמה התכנית הלימוד בהשכלה הגבוהה במטרה לעודד תלמידים להשיג תארים מתקדמים.

איטליה סובלת כבר שנים שנים מבריחת מוחות, כשסטודנטים מצטיינים בוחרים ללמוד לתארים מתקדמים ומאוחר יותר גם לעבוד במדינות אחרות.

האוכלוסייה הצעירה של איטליה צפויה להיות הנהנית העיקרית מהמשרות שתייצר הדיגיטציה של הכלכלה המקומית. הם גם יקבלו יותר סיוע בסיסי בקבלת משכנתאות עם תשלומים מופחתים כדי שיכולו לרכוש בתים משלהם.

חיזוק משמעותי לרפואה הפנימית ולרפואה המונעת

החולשה המבנית של מערכת הבריאות האיטלקית הוצגה לעיני העולם כולו במהלך משבר הקורונה. כשאיטליה הפכה למוקד התחלואה באירופה, בתי חולים בצפון לומברדיה הגיעו לתפוסה מלאה ורופאי משפחה נאלצו להתמודד לבדם עם מאות חולים.

תכנית החילוץ של הממשלה כוללת 18.5 מיליארד אירו שיושקעו במערכת הבריאות. דגש מיוחד יינתן לחיזוק מערך הרפואה הפנימית והרפואה המונעת ברמה המקומית בעזרת חיזוק הטיפול הביתי ושילוב מערכות מתקדמות לטיפול מרחוק. שיפורים בתשתית הדיגיטלית ישפרו את יכולות ניתוח המידע והקישוריות בין כל חלקי המערכת

רפורמות במערכת המשפט ובמגזר הציבורי

מערכת המשפט התשושה והביורוקרטיה המכבידה מואשמות כבר שנים בהימנעות של משקיעים זרים מהכלכלה האיטלקית. משפטי פליליים יכולים להיארך שנים וקבלת היתרים לכל פכולה עסקית כמעט יכולה לקחת פרק זמן דומה.

הרפורמה במערכת המשפט הכלולה בתכנית החילוץ מיועדת לצמצום עומס התיקים המחכים לדיון על ידי גיוס כוח אדם זמני ושינוי בנורמות ובנהלים על מנת לעודד פנייה לתהליכי גישור.

רפורמות נוספות נוגעות למודרניזציה של המנהל הציבורי המיושן. בין היתר תעודד התכנית פרישה של עובדים מבוגרים שיוחלפו בעובדים צעירים יותר, דיגיטציה של המערכות השונות, פישוט התהליכים להשגת היתרים והגדלת התחרות התחום השירות הציבורי (כמו חשמל ומים).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!