דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

דעה / קורונה ועבודה לא מעניינות: הוועדות שלא הוקמו מלמדות מה באמת חשוב לח"כים

במהלך מערכת הבחירות התחרו ביניהם ראשי המפלגות בשאלה מי ינהל בצורה הטובה ביותר את המאבק בקורונה | בישיבת הוועדה המסדרת אתמול הם העדיפו להשאיר נושאים בוערים רבים ללא פיקוח פרלמנטרי

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), יושב מימין, בדיון הוועדה על הקמת ועדות זמניות בכנסת ה-24  (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), יושב מימין, בדיון הוועדה על הקמת ועדות זמניות בכנסת ה-24 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אסף צבי

חברי הכנסת שהגיעו לישיבת הוועדה המסדרת בכנסת אתמול, זכו להפתעה: בנוסף להקמת ועדות זמניות לענייני כספים וחוץ ובטחון, הודיע יו"ר הוועדה מיקי זוהר (הליכוד) שיביא להצבעה הקמת ועדה זמנית נוספת לענייני החברה הערבית.

ההחלטה התקבלה במו"מ שנערך בטרם ישיבת הוועדה, והבטיחה את תמיכתה של סיעת רע"ם בראשות מנסור עבאס בהצעת הליכוד. בין הוויכוחים על נחיצות הוועדה, נשכחו כמה נושאים 'קטנים' שראוי שהכנסת תעסוק בהם בתקופה הנוכחית: מגיפת הקורונה, חזרה לתעסוקה, רווחה וחינוך.

התחושה הרווחת בישראל היא של חזרה לשגרה, הן מהמשבר הבריאותי של מגפת הקורונה והן מהמשבר הכלכלי חברתי, עם חזרת המשק לשגרה. למעשה, למרות שישראל במצב טוב בהרבה מאשר לפני שנה, המשבר לא נגמר, וראוי שגם על מהלכי היציאה ממנו יתקיים דיון ציבורי ופיקוח פרלמנטרי. זה נכון בכל זמן, ובמיוחד כאשר מי שמנהלים את המשבר הם שרים בממשלת מעבר, שלא זכתה לאמון הכנסת.

הסבר קצר על הפרוצדורה: בתקופה שבין השבעת כנסת חדשה להקמת ממשלה, מתיר תקנון הכנסת להקים ועדות זמניות לנושאי כספים וחוץ וביטחון, וכן ועדות נוספות באישור מליאת הכנסת. רק לאחר הקמת הממשלה מוקמות ומאוישות כלל הוועדות הקבועות של הכנסת, שעוסקות בחקיקה ובפיקוח על פעולות משרדי הממשלה.

עם הקמת הכנסת הקודמת, שהושבעה לפני כמעט שנה, הוחלט להקים שתי ועדות זמניות שהתייחסו למשבר הקורונה – ועדת הקורונה, שבראשה עמד עפר שלח (אז חבר ביש עתיד) וגם ועדת רווחה ועבודה, בראשות עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת). שתיהן פעלו כמעט חודשיים, עד להקמת ממשלת נתניהו-גנץ.

בדיוני הוועדה של שלח נדרשו נציגי הממשלה להשיב לשאלות קשות על מחדלים ובעיות שהתגלו במאבק בקורונה, החל מהמחסור במכונות הנשמה, ועד לבעייתיות בניהול המעבדות. הוועדה בראשות תומא סלימאן פעלה למניעת חקיקת חירום שפגעה בעובדות בהריון, עסקה באבטלה הגואה והציפה את מאבק העובדים הסוציאליים.

בתחום הקורונה לא חסרות גם כיום סוגיות בוערות: המשך מבצע החיסונים, כללי התו הירוק, ההגבלות על נתב"ג, המאבק בהתפשטות וריאנטים, תקני הרופאים והאחיות לתגבור מערכת הבריאות שיתפוגגו בעוד חודשיים הם רק חלק מהסוגיות. בשבועות הקרובים יתחיל גם יישומו של החוק לפיקוח אלקטרוני על אנשים בבידוד, מהלך שראוי שהממשלה תיתן עליו דין וחשבון למישהו.

גם מצבם של התחומים החברתיים רחוק מלהיות נורמלי. כיצד מטפלת ממשלת המעבר במאות האלפים שנותרו מובטלים למרות פתיחת מרבית ענפי המשק? מה התכניות לפקיעת תוקף החוק שמאפשר תשלום דמי חל"ת ביוני? איך משרד החינוך מטפל בפערים הלימודיים ובמצוקות הנפשיות שנוצרו בעקבות הקורונה, או נערך לשנת הלימודים הבאה?

בכל התחומים האלה הכנסת לא תעסוק בצורה מסודרת בשבועות הקרובים, וייתכן שגם בחודשים הקרובים, מאחר שאיש אינו יודע מתי תקום הממשלה הבאה, אם בכלל. חברי הכנסת יוכלו להגיש שאילתות לשרים במליאה, והצעות לסדר שינותבו לוועדות הקיימות. אך אלו כלים חלשים יותר מוועדה שעוסקת בנושא באופן רציף.

המחאה של חברי הכנסת בדיון הארוך של הוועדה המסדרת היתה בעיקר על ה'דיל' של הליכוד ורע"ם להקמת ועדה לחברה הערבית, ופחות על אי-הקמת ועדות בנושאים בוערים אחרים שעל סדר היום. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) היה אחד הבודדים שדיבר על החשיבות בהקמת ועדת עבודה ורווחה.

במהלך מערכת הבחירות התחרו ראשי המפלגות בשאלה מי ינהל בצורה הטובה ביותר את המאבק בקורונה. מפלגת ימינה אף הגדילה לעשות וטבעה את הסיסמה 'לא קורונה – לא מעניין'. נראה שברגע האמת, גם הקורונה והיציאה ממנה לא מעניינת במיוחד את הפוליטיקאים, והם מוכנים להשאיר את הטיפול בה לממשלה, במקום לפקח עליו. עדיין לא מאוחר להתעשת ולהקים ועדות שיעסקו בכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!