דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

הממשלה הצביעה בעד מינוי אופיר אקוניס לשר המשפטים, היועמ"ש מנדלבליט: "ההצבעה לא חוקית"

השרים הצביעו נגד מינוי בני גנץ לתפקיד | בשעה 17:00 יתקיים דיון בבג"ץ

יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: יונתן זינדל, דוד כהן / פלאש90 )
יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: יונתן זינדל, דוד כהן / פלאש90 )
אסף צבי

הממשלה הצביעה היום (שלישי) נגד מינויו של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ לשר המשפטים, ולאחר מכן הצביעו השרים בעד מינויו של אופיר אקוניס (הליכוד) לתפקיד, על אף שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע שההצבעה אינה חוקית. בג"ץ יקיים אחר הצהריים דיון בנושא מינוי שר משפטים, לאחר שהממשלה לא הצליחה לעמוד בהנחיה של בית המשפט העליון למנות אדם לתפקיד עד היום.

השר אופיר אקוניס (צילום: מארק ישראל שלם/פלאש90)
השר אופיר אקוניס (צילום: מארק ישראל שלם/פלאש90)

במהלך ישיבת הממשלה, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא מעדיף להמתין עם המינוי לממשלה הבאה. יו"ר כחול לבן בני גנץ טען כי הוא צריך לחזור למשרד המשפטים אבל נתניהו השיב שההסכם הקואליציוני כבר לא תקף.

לקראת סוף הדיון גנץ אמר כי הוא לא מוכן לפשרה, לאחר שנתניהו הציע דחייה של 48 שעות נוספות. יו"ר כחול לבן דרש: "מבקש להביא את המינוי שלי לשר משפטים עכשיו ומיד. אני המועמד, אין מועמד אחר. ראש הממשלה הוביל כאן זובור. אני דורש הצבעה עכשיו ולא עוד 48 שעות".

"למנות עכשיו שר משפטים קבוע זה עניין מלאכותי", טען נתניהו, "עדיף ששר משפטים קבוע ימונה על ידי הממשלה הבאה שתוקם. זה המקסימום". עם זאת, ראש הממשלה אמר כי "אם בית המשפט יחייב אותנו להחליט – מיד נחזור ונתכנס. אני מנסה למנוע התנגשות מיותרת".

לפי החוק, הממשלה הנוכחית היא ממשלת חילופים, וכל שר בה צריך להימצא בזיקה לראש הממשלה או לראש הממשלה החליפי. עם מינוי הממשלה הנוכחית נקבע בהסכם הקואליציוני כי שר המשפטים יהיה בזיקה לראש הממשלה החליפי גנץ, ולפיכך, הסמכות לקבוע מי יהיה השר נתונה לו. נתניהו והשר לבטחון פנים אמיר אוחנה טענו בדיון שאין מחויבות להעניק לגנץ את הסמכות למנות את שר המשפטים, בגלל שההסכם בין כחול לבן לליכוד כבר אינו תקף. עם זאת, הוראות החוק אינן מתייחסות להסכם הקואליציוני אלא להצגת הזיקה בין השרים לראש הממשלה או ראש הממשלה החליפי כפי שהוצגו לכנסת בעת מינוי הממשלה.

מכחול לבן נמסר: "נתניהו והליכוד ניסו לבצע פיגוע נוסף בדמוקרטיה- וכחול לבן מנעה מהם. הם ביקשו לפרק את סמכויותיו של משרד המשפטים בשל גחמה פוליטית- ולא נתנו להם. הם ביקשו להעביר הצבעה לא חוקית שלא היתה על סדר היום למינוי אקוניס לשר משפטים בניגוד לעמדת היועמ"ש- ונכשלו. והם מבקשים שוב לממש את מזימת אפריל- ואנחנו לא נאפשר להם. כחול לבן בהובלת גנץ תמשיך לשמור על הדמוקרטיה עד שתורכב ממשלת שינוי שתחזיר את ישראל למסלול."

יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד: "כל מי שהעלה בדעתו אפילו לרגע לחתום על הסכם כלשהו עם נתניהו, קיבל תזכורת שאין שום סיכוי שהוא ימלא את חלקו בשום הסכם.
אם היה מי שעוד חשב שנתניהו צריך לשבת ליד שולחן הממשלה – היום הוא קיבל תזכורת שהוא חייב כבר ללכת. הזלזול הבוטה בשלטון החוק, בכל הסכם שהוא חתם עליו, השקרים כדרך חיים – כל זה פרץ היום סביב מינוי שר המשפטים. הוא פשוט לא מסוגל לא לרמות."

יו"ר הוועדה המסדרת בכנסת, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "‏אנו עדים להתנהלות כוחנית של מנדבליט בתאום מלא עם גנץ וכחול לבן, מדהים שהם אפילו לא מנסים להסתיר את זה.
הם איבדו כל רסן תוך התעלמות מרצון העם. אני מציע לכל אבירי השלטון להפסיק לאיים עלינו עם בג״ץ, מדינת ישראל היא דמוקרטיה שמתנהלת בהתאם לרצון הרוב ולא על פי גחמותיו של היועמ״ש."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!