דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טוריה

יחסי ישראל-טורקיה / הפרלמנט הטורקי אישר את הסכם הפיוס

ההסכם, שכבר אושר ונחתם על ידי ישראל, אושר באופן סופי על ידי הפרלמנט הטורקי. בכך באו לסיומן מספר שנים בהן יחסי המדינות היו קרירים ומתוחים.

בנימין נתניהו ורג׳יפ ארדואן. צילום: World Economic Forum, מתוך ויקיפדיה ומרים אלסטר / פלאש 90
בנימין נתניהו ורג׳יפ ארדואן. צילום: World Economic Forum, מתוך ויקיפדיה ומרים אלסטר / פלאש 90
שי ניר

הפרלמנט הטורקי אישר אתמול בבוקר (שבת) את הסכם הפיוס עם ישראל שנחתם ברומא בחודש יוני האחרון. הסכם הפיוס מאפשר לשתי המדינות לשוב ליחסי נורמליזציה ובכך באו לסיומן שנים של מתיחות והתקררות ביחסים בין ישראל לטורקיה. על אף שהסכם נחתם ואושר כבר על ידי ישראל, נדרש אישור הפרלמנט הטורקי על מנת לאשר אותו באופן סופי. עוד פורסם כי הסכם הפיוס כולל תשלום פיצויים של 20 מליון דולר, על ידי ישראל ובאמצעות חשבון בנק טורקי, למשפחות ההרוגים במשט המרמרה בשנת 2010. התשלום יבוצע תוך 25 ימים. בנוסף, כולל ההסכם התחייבות של טורקיה כי לא יוגשו יותר תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל.

הסכם הפיוס הביא לסיומה של מתיחות רבת שנים בין המדינות ששיאה היה בשנת 2010 סביב משט אוניית 'המרמרה' שלטענת מארגניו, מטרתו הייתה להעביר ציוד הומניטרי לרצועת עזה. על רצועת עזה הוטל סגר ימי מאז ההתנתקות והשתלטות ארגון החמאס על הרצועה. המשט היווה שיא של פעולה בין לאומית להסרת הסגר. בעקבות התנגדות מארגני המשט לעצור את האוניה, ביצעו כוחות צה"ל פעולת השתלטות. על האוניה חיכו פעילי טרור שנקטו בהתנגדות אלימה שהביאה לפציעתם של חיילי צה"ל וגרמה לחשש לחייהם. ההשתלטות הפכה לאלימה והביאה למותם של תשעה מנוסעי האוניה ולפציעתם של חיילי צה"ל ועשרות נוסעים.

"מאווי מרמרה" - בדרכה לעזה מאי 2010 צילום: מתוך פליקר Adambro
"מאווי מרמרה" – בדרכה לעזה מאי 2010 צילום: מתוך פליקר Adambro

אירועי המרמרה הביאו להידרדרות משמעותית ביחסי המדינות על רקע דרישת טורקיה להתנצלות ישראלית, פיצויים למשפחות ההרוגים והסרת הסגר מעל עזה – דרישות אותן דחתה ישראל מספר פעמים.

בשנת 2013, ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר, בתיווכו של אובמה ובסוף ביקור של הנשיא האמריקאי, לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן והתנצל על תקרית המרמרה. בשיחה זו החליטו השניים להתחיל תהליך של נרמול יחסים. בדצמבר 2015 פורסם כי ישראל תקים קרן לפיצוי נפגעי תקרית המרמרה, השגרירים יוחזרו ותביעות טורקיה לישראל בעקבות התקרית יבוטלו. בסוף חודש יוני נחתם ההסכם, כאמור. יצוין כי בישראל, הסכמים בין-מדינתיים מן הסוג הזה אינם נדרשים באישור הכנסת.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!