דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שר משפטים

בג״ץ הקפיא את מינוי אקוניס לשר המשפטים

בית המשפט העליון, לאחר הדיון בעתירה למינוי שרים קבועים בממשלה: "ניתן בזאת צו ביניים המורה כי השר אופיר אקוניס לא יחל לכהן בתפקיד שר המשפטים עד החלטה אחרת שתינתן על ידי בית משפט זה" | שר הביטחון גנץ: "היום ניסה ראש הממשלה לדרוס את שלטון החוק. ניסה ונכשל"

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בצו שהוציא הערב (שלישי) בג"ץ נכתב: "ניתן בזאת צו ביניים המורה כי השר אופיר אקוניס לא יחל לכהן בתפקיד שר המשפטים עד החלטה אחרת שתינתן על ידי בית משפט זה". הדיון בבית המשפט יימשך מחר.

בדיון  שהתקיים בעתירה של התנועה לאיכות השלטון בדבר מינוי שרים קבועים וביניהם שר המשפטים, אמרה הנשיאה חיות: "חוות דעת של היועץ המשפטי מחייבת כל עוד בית המשפט לא קבע אחרת. לכן מה שקרה היום בהצבעה, על פי חוות דעת היועץ – לא נעשה דבר, מפני שזה לא עבד לפי חוות הדעת שלו".

הנשיאה חיות הוסיפה ואמרה: "ראש הממשלה נתן הסכמתו להצבעה של גנץ. לעומת זאת – כאשר ראש הממשלה ביקש לשים את שמו של השר אקוניס, הביע גנץ התנגדות שהדבר יעלה על סדר היום".

שר הביטחון בני גנץ התייחס לישיבת הממשלה ואמר: "בישיבת הממשלה שנערכה היום ניסה ראש הממשלה לדרוס באופן מתוכנן ומכוון את שלטון החוק. ניסה ונכשל. הניסיון שלו להעלות הצבעה באופן מניפולטיבי ובלתי חוקי, להשתיק את היועץ המשפטי לממשלה, ולשבור את עיקרון הפריטטיות שנקבע בחוק יסוד שהוא הצביע עליו- הוא ניסיון לרמוס את שלטון החוק ולחתור תחת יסודות הדמוקרטיה בישראל. כל זאת בחסות ניהול ישיבת הממשלה".

גנץ הוסיף, "מיד עם סיום ישיבת הממשלה פניתי לשופטי בג"ץ וביקשתי מהם לעצור את הפגיעה של ראש הממשלה באזרחים ובמנהל התקין. להודיע על מינוי שלי לשר משפטים בכדי שממשלת ישראל תוכל לתפקד כנדרש בכל תחומי העשייה. את התנהלותו הכוחנית והבלתי חוקית של ראש הממשלה יש לעצור עכשיו".

מנדלבליט: "הצבעה לא חוקית כנגד היועץ המשפטי לממשלה"

הדיון בבית המשפט, נדחה בשעה בעקבות ההצבעה על מינויו של אופיר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וראש הממשלה החליפי, שר הביטחון בני גנץ.

הממשלה הצביעה היום בעד מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים, אך היועץ המשפטי מנדלבליט קבע שההצבעה לא הייתה חוקית. בישיבה הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט כי ההצבעה על מינויו של אקוניס לתפקיד שר המשפטים הייתה לא חוקית, ועל כן פסל אותה. "ביצעתם הצבעה לא חוקית כנגד היועץ המשפטי לממשלה – דבר חסר תקדים. השר אקוניס אינו שר המשפטים של מדינת ישראל", אמר מנדלבליט.

במכתב ששלח מנדלבליט לנתניהו ולגנץ לאחר ההצבעה בכנסת, כתב "היה פגם מנהלי חמור בכך שלא ניתנה לי להביע דעתי לגבי אי חוקיות ההצבעה על מינוי אקוניס" ו"מדובר בהצבעה לא חוקית שאסור היה לקיימה".
לדברי היועץ המשפטי לממשלה, "בכל מקרה גם תיאורטית אם הייתה הצבעה חוקית על מינוי אקוניס לפי חוק היסוד עדיין בגלל שכחול לבן הצביעו נגד יש לראות את התוצאה כשיוויון בין הגושים לפי חוק יסוד הממשלה".

נתניהו: "בני חזר בו במהלך הישיבה"

בסרטון שפרסם ראש הממשלה נתניהו בתום הדיון בממשלה הוא אמר: "בהתאם להחלטת בג״ץ כינסתי היום את ישיבת הממשלה כדי לדון בבחירת שר משפטים. לפני הישיבה סיכמתי עם בני גנץ שנבקש 48 שעות כדי לנסות ולהגיע למועמד מוסכם. בני חזר בו במהלך הישיבה. אחרי שהוא חזר בו עדיין ניסיתי להגיע לפשרה, כשזו לא הושגה הבאנו את הדברים להצבעה – מועמד אחד אושר ומועמד אחד לא אושר".

"גם אחרי זה פניתי לבית המשפט", הוסיף נתניהו, "ואמרתי מבלי לגרוע מעמדתנו, שהבחירה הייתה כדת וכדין ושהמועמד שלנו זכה ברוב גדול. אני עדיין מבקש עוד 48 שעות כדי לנסות ולהגיע להסכמות בין הצדדים על מועמד מוסכם. אני מקווה מאוד שהבג״ץ יענה לבקשתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!