דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבדה

״הרכיבה של שליחים מסוכנת; הם צעירים, והם בלחץ. החברות לא לוקחות מספיק אחריות״

יניב יעקב, סמנכ"ל עמותת אור ירוק ל׳דבר׳: ״שליח יכול לפגוע לא רק בעצמו, אלא גם להרוג ילד בן 3 במעבר חצייה. הלוואי שחברות המשלוחים היו משקיעות בבטיחות כמו בשירות״

שליחי וולט. ״האפליקציה מעודדת נהיגה במהירות״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
שליחי וולט. ״האפליקציה מעודדת נהיגה במהירות״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
הדס יום טוב

מי שנוהג בכבישי גוש דן מכיר ככל הנראה את הסיטואציה: שליח על אופנוע, אופניים או קורקינט חשמלי, עם תיק מרובע ענק על הגב, עוקף במהירות מימין, חותך נתיב ללא מבט לאחור, עובר באדום, עובר בין רכיבה על הכביש ועל המדרכה. מסתבר, שהרבה מאוד מהם גם נפגעים.

אין נתונים רשמיים על מספר השליחים שנפגעים, כיוון שבדיווחי מד"א או בתי החולים לא נמסר מידע על היות הנפגע שליח, ורוב התאונות מסווגות כתאונות דרכים ולא כתאונות עבודה. אך בשנה האחרונה כן ניתן לראות גידול מאסיבי במספר כלי הרכב הדו-גלגליים בישראל, בעיקר בקרב האופניים והקורקינטים החשמליים, וזינוק גם במספר הפגיעות.

על פי נתוני עמותת אור ירוק מתחילת שנת 2021 נהרגו בתאונות דרכים 25 רוכבי אופנועים וקטנועים לעומת 18 שנהרגו בתקופה המקבילה בשנה שעברה, עליה של 39%. שנת 2020 הייתה שנת שיא ברוכבי אופנועים וקטנועים שנהרגו בתאונות דרכים במהלכה נהרגו 68 רוכבים לעומת 65 רוכבים הרוגים בשנת 2019 ו-44 שנהרגו בשנת 2018.

באשר לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, מתחילת השנה נהרגו 10 רוכבים לעומת ארבעה שנהרגו בתקופה המקבילה בשנת 2020, עליה של 150%. בשנת 2020 כולה נהרגו 22 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, בשנת 2019 נהרגו 18 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים ובשנת 2018 נהרגו בתאונות דרכים 19 רוכבי אופניים חשמליים (לא נהרגו רוכבי קורקינטים חשמליים בשנה זו).

"אנחנו מדברים היום על סדר גודל של 400 אלף כלי רכב כאלה בישראל, עם עלייה של מאות אחוזים בשיעורי ההיפגעות בשנה האחרונה", מסביר יניב יעקב, סמנכ"ל עמותת אור ירוק ל'דבר'. "באופן כללי, רוכבי הדו-גלגלי היא אוכלוסיה שבשנים האחרונות יש עלייה משמעותית בשיעורי ההיפגעות שלה בדרכים, ושהסיכוי שלה להיות מעורבת בתאונות קטלניות גבוה בעשרות אחוזים ביחס לרכב פרטי".

שליחים נמצאים בסיכון מוגבר

"סביב הקורונה, ראינו מהפך גדול. היקפי העבודה של חברות השליחויות עלו משמעותית, ואיתם עלה כמובן גם מספר השליחים, ובהתאמה גם מספר הרוכבים. אנחנו רואים אופי של רכיבה יותר מסוכן אצל שליחים".

יניב יעקב, סמנכ"ל עמותת אור ירוק (צילום: אלבום פרטי)
יניב יעקב, סמנכ"ל עמותת אור ירוק (צילום: אלבום פרטי)

למה דווקא שליחים נמצאים בקבוצת סיכון?
"קודם כל אנחנו מדברים על נהגים צעירים, שהם אוכלוסייה בסיכון בלי קשר בגלל מאפיינים התנהגותיים של צעירים, כמו לחץ חברתי, נטייה לקחת סיכונים וכו'.

"דבר שני, הם פועלים בתוך מסגרת העבודה, תחת לחץ עצום להספיק להביא את המשלוח, לעמוד בזמנים ולספק את האוכל כשהוא עדיין חם, להספיק להגיע למשלוח הבא או להספיק לקחת שני משלוחים ביחד. אופי העבודה הזה הוא מאפיין מאוד בעייתי שעולה המון בהתנהלות מול שליחים".

יעקב טוען שהכניסה של הכלים השיתופיים גם תורמת לסיכון: "שליח בעצם לא מחויב להחזיק כלי משלו, ואם הוא לא עובד כל יום או כל היום, הוא יכול לקחת כלי שיתופי ברחוב כשיש לו משלוח. הזמינות לכלים השיתופיים עלתה משמעותית, מה שמקשה גם על המעקב אחר הנהיגה של השליחים, ועוד יותר על המעקב אחר בטיחות הכלים עצמם".

ומה אפשר לעשות עם זה?
"לאור ירוק יש פעילות של הסברה ממוקדת מול שליחים, אנחנו מציעים שירותי הדרכות פרונטליות, לומדות והדרכות אינטרנטיות לחברות, וגם חברות שמעסיקות שליחים עושות אתנו שיתופי פעולה. ברשתות הפיצה הגדולות למשל, שגם מעסיקות את השליחים שלהם באופן ישיר תחת החברה, כן רואים שיש השקעה בהדרכות ועושות עבודה טובה, אבל זה לא מספיק".

זירת התאונה בה נהרג שליח וולט אייל סלבין (צילום: דוברות המשטרה)
זירת התאונה בה נהרג שליח וולט אייל סלבין (צילום: דוברות המשטרה)

מודל העסקה הוא לא פקטור

יעקב טוען כי העובדה ששליחים רבים עובדים כ'עצמאיים' לא משנה לשאלת המחויבות של החברות לדאוג לבטיחותם. "מבחינתנו, מודל ההעסקה הוא לא פקטור. ההכשרה והדאגה לבטיחות צריכה להיעשות בכל מודל העסקה שהוא. זה עניין מוסרי לא תאגידי. זה לא יכול להוות תירוץ לזה ששליח לא מקבל הכשרה ולא דואגים לבטיחות שלו ולבטיחות הכלים שלו. אם אתה מעסיק רוכבים, אתה חייב לדאוג שלרוכבים האלה יש את כלי הרכב הבטיחותיים, את ההכשרה, את המיגון, את ההדרכות. זה נכון לכל חברה, גם חברת הייטק שיש בה רכבים, ועל אחת כמה וכמה אנשים שזו העבודה שלהם.

"כשאתה מעסיק עובד אתה מכשיר אותו לעבודה שאתה מבקש ממנו לעשות עבורך", הוא אומר, "העבודה של השליח היא להיות על הכביש ולנהוג, ולמעסיק יש אחריות על זה. ממש לא מעניין אותי איך הם קוראים למודל או לשיטת ההעסקה שלהם, ואם העובדים מועסקים באופן ישיר או לא, האחריות היא של החברה".

אז מה החברות צריכות לעשות?
"בתפישה של אור ירוק, חברות בסדרי גודל כאלה שמעסיקות עשרות, ולפעמים מאות או אלפי שליחים, צריכות לבנות תכניות שנתיות שמטמיעות התנהגות בטוחה בכביש בקרב שליחים. לא מספיק לבוא ולהגיד: 'כן, עשיתי הדרכה, שלחתי להם משהו נקודתי'. צריך לראות את השליח כעובד שמקבל את הכלים הנכונים, כמו כל תדריך בטיחות בעבודה בכל נושא.

"חברות צריכות לבוא ולהגיד: אנחנו אחראים עליכם. על ההכשרה שלכם, על לתת לכם את הכלים המתאימים, לקבוע נהלי עבודה אחראים".

יעקב טוען שהחברה צריכה לפעול במידת האפשר גם לתקינות של כלי הרכב. "אם זה באופן ישיר, כלומר להחזיק את הכלים, ואם זה דרך השליחים, על ידי ניטור, בדיקות מדגמיות ומתן הדרכה לבדיקה של כלי הרכב. לכלים יש השפעה מהותית כשיש תאונות דרכים".

והן לא עושות את זה?
"היום הן לא לוקחות מספיק אחריות. יש יותר מדי חברות שלא נותנות מספיק הכשרה ולא שמות מספיק דגש על ניטור הרכיבה של השליחים. הלוואי שאת המשאבים שחברות השליחויות שמות על שירות הלקוחות ישימו על החיים של השליחים ועל הבטיחות שלהם. בסופו של יום אותו שליח יכול לא רק לפגוע בעצמו, אלא גם להרוג ילד בן 3 במעבר חצייה. מי ששלח אותו לעשות את אותו המשלוח חייב לקחת אחריות".

גם למדינה יש אחריות על מצב השליחים

לדבריו של יעקב, המדינה צריכה לדאוג לרגולציה. "צריך לחייב חברות בהדרכות בנושא הבטיחות. כמו שיש חובה לנהגים מקצועיים לעבור הדרכות, כמו שיש חובה למנהלי ציי רכב לדאוג לבטיחות כלי הרכב, ויש תקנים ויש הוראות בחוק. בנושא הזה, גם חברות השליחויות צריכות לדעתי להיות כפופות לרגולציה מסוימת, שבסופו של יום, העלויות שלכאורה יפלו על החברות יוחזרו גם לחברות וגם למדינה בהפחתת תאונות הדרכים".

רגולציה על נושאי בטיחות היא עניין בסיסי שיש בכל ענף. למה זה לא קורה בתחום השליחויות?
"לצערי המדינה לא מספיק מתמודדת עם הבעיה. אין מספיק תכניות, והמעט שיש מדברות על הכשרות רכיבה בכלל ולא על תחום השליחים באופן פרטני. לא עושים את זה כמו שלא עושים הרבה דברים בתחום הבטיחות בדרכים במדינה. זה כנראה לא מספיק סקסי, ויותר נוח לא להתעסק בזה. אין עבודה ומשמעת סדורה בנושא הזה, ויש פה כישלון של המדינה".

"לדעתי, כל חברת שליחויות צריכה להיות מחויבת להציג תכנית שנתית של הכשרות בטיחות בדרכים. כל שליח שמתקבל לעבודה חייב לעבור הכשרה, ואחרי כמה חודשים עוד הכשרה. צריך לתת לו תכני בטיחות, לספק לו ציוד מיגון וכלים יותר בטיחותיים. כן, זה אומר להכניס את היד לכיס, אבל לא יכול להיות שאין אחריות כלפי השליחים. החיים שלהם שווים יותר מהכל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!