דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שומר מצוות ומפעיל רחפן

מרכז 'כיוון' מירושלים מציע לבחורים חרדים קורס מפעילי רחפן מקצועי: "אין ספק שזה לא מובן מאליו לחבר חרדים לתחום הזה, לא כל בוגר ישיבה מתאים"

אחרי הקורס הייתי צריך להיות קצת חוצפן, לחפש את החברות בגוגל ופשוט להתקשר אליהן, אבל די מהר מצאתי עבודה" (צילום: יהודה הרוש, פלייטק)
אחרי הקורס הייתי צריך להיות קצת חוצפן, לחפש את החברות בגוגל ופשוט להתקשר אליהן, אבל די מהר מצאתי עבודה" (צילום: יהודה הרוש, פלייטק)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כשמדמיינים את תהליך השתלבות החברה החרדית בשוק העבודה, הטסת רחפנים היא לאו דווקא המקצוע הראשון שעולה לראש. בכל זאת, במרכז הכוון תעסוקתי 'כיוון' בירושלים שמיועד לחברה החרדית, הכשירו בשנתיים האחרונות כ-40 מפעילי רחפן בשני מחזורים. בקרוב ייפתח המחזור שלישי.

"אני תמיד מחפש דברים חדשים שהם בקדמה של שוק התעסוקה", אומר ל'דבר' פיני גולדמן, מנהל אגף ההכשרות במרכז 'כיוון'. "האמת היא שהרעיון של קורס הרחפנים בא לי מהבן שלי ששירת בעבר בצבא ביחידת המזל"טים. אחרי שהשתחרר, הוא סיפר לי על החידושים בתחום וכמה שהוא מתפתח.

"בשנים האחרונות רואים יותר ויותר שימוש ברחפנים גם לדברים נוספים, למשל מדידות, שילוב רחפנים בעולם המשלוחים, פיקוח מסוגים שונים. בבקעת הירדן יש מקומות שהתחילו לעשות קטיף תמרים באמצעות רחפנים, ויש אפילו רעיון שמד"א ייעזרו בעתיד ברחפנים על מנת לסייע בהחייאה, אם מישהו למשל עובר התקף לב באמצע פקק תנועה".

"אין ספק שזה לא מובן מאליו לחבר חרדים לתחום הזה", מודה גולדמן, "לא כל בוגר ישיבה מתאים. זה דורש ידע באנגלית, זה דורש יצירתיות וחיבה להייטק, לגאדג'טים. אלו דברים שאינם מובנים מאליו בחברה החרדית. אבל כשפרסמנו, חיפשנו את הקהל שהנחנו שזה יותר יתאים לו: חבר'ה שכבר היו להם מחשבים בבית, שזה ציבור שהולך ומתרחב בחברה החרדית. אני חושב שבשנים הקרובות נראה יותר ויותר חרדים במקצועות טכנולוגיים ובתחום ההייטק".

פיני גולדמן, מנהל אגף ההכשרות של מרכז 'כיוון'. "בשנים הקרובות נראה יותר ויותר חרדים במקצועות טכנולוגיים ובתחום ההייטק" (צילום: יהודה הרוש / פלייטק)
פיני גולדמן, מנהל אגף ההכשרות של מרכז 'כיוון'. "בשנים הקרובות נראה יותר ויותר חרדים במקצועות טכנולוגיים ובתחום ההייטק" (צילום: יהודה הרוש / פלייטק)

ההכשרה הראשונה למפעילי רחפן במרכז 'כיוון' בוצעה ב-2019, והתמקדה בהפעלה בסיסית של רחפנים, בעיקר בתחום הצילום. ב-2020 נפתח מחזור נוסף, ובו הכשרה ייעודית לתחום המדידות באמצעות רחפנים.

השכר מתחיל ב-7,000 שקלים ויכול להגיע ל-15 אלף שקלים בחודש

"זה קורס ייחודי שאנחנו על פי רוב לא מציעים לקהל הרחב, אלא לאוכלוסיית המודדים המוסמכים שיש להם כבר את הבסיס ההנדסי של המדידות גם מהלימודים שלהם בטכניון", אומר ל'דבר' אלירן אורן, מנכ"ל חברת פלייטק שמבצעת את ההכשרה, ועוסקת גם בתחום שירותי הרחפנים.

"בקורס הזה נתנו גם את הבסיס ההנדסי של תחום המדידות. זאת לצד הלימודים הטכניים, היכרות עם הכלי, והכנה למבחני הרשות האזרחית לתעופה, שכוללים בין היתר לימודי מטאורולוגיה והיכרות כמובן עם כל הרגולציה הקשורה לתחום. בוגרי הקורס שלנו יכולים למעשה להשתלב כמפעילי רחפנים במשרדי המדידה שרובם עברו להשתמש ברחפנים, או להציע שירותים כפרילנסרים".

לדבריו, הקורס נפרש לאורך חודש וחצי, עם שני ימי לימודים בשבוע, כשהבוגרים יכולים להשתלב בשוק בשכר התחלתי של 8,000-7,000 שקלים. אחרי שצברו ניסיון הם יכולים להגיע גם  לשכר חודשי של 15 אלף שקלים ויותר.

אלירן אורן, מנכ"ל חברת פלייטק. "החרדים שעומדים בדרישות הם הרבה פעמים אנשים מבריקים" (צילום: יהודה הרוש / פלייטק)
אלירן אורן, מנכ"ל חברת פלייטק. "החרדים שעומדים בדרישות הם הרבה פעמים אנשים מבריקים" (צילום: יהודה הרוש / פלייטק)

לפני תחילת הלימודים, ערכה פלייטק ראיונות קבלה לקורס. "אנחנו מדגישים תמיד את החשיבות של ידיעת אנגלית ברמה בסיסית, וידע בסיסי בהפעלת מחשב. מי שעומד בדרישות המינימום מקרב החברה החרדית, הם הרבה פעמים אנשים מבריקים מעל לממוצע בחברה הכללית, כי אלה אנשים שמורגלים בלמידה. קל להם לתפוס דברים מורכבים יחסית, גם כשאין להם הידע הליבתי לעניין, הם באים בראש פתוח והתיאוריה באה להם בקלות".

תחום נוח לבחורים חרדים

מנדי (28), נשוי עם שני ילדים מירושלים, הוא אחד מבוגרי הקורס, וכיום כבר השתלב בעבודה כפרילנסר עבור חברה העוסקת במדידות להתקנת פאנלים סולריים, בנייה וחקלאות. "עוד לפני הקורס עשיתי קצת טלפונים וקיבלתי את הרושם שיש עבודה בתחום. זה תחום מאוד מתפתח, אבל הוא די בהתחלה שלו. לא תמצא מודעות דרושים למפעילי רחפנים בעיתון. הייתי צריך להיות קצת חוצפן, לחפש את החברות בגוגל ופשוט להתקשר אליהן. אבל באמת, די מהר מצאתי עבודה".

הוא למד בישיבה של חב"ד, ואחר כך התגייס לחיל מודיעין במסגרת חרדית. בצבא הוכשר כבודק תוכנה, ולאחר השחרור עבד עבור חברה שמציעה שירותי בדיקת תוכנה למערך כלי הטייס הלא מאוישים של צה"ל. בהמשך עבד בתפקיד דומה בתעשייה האווירית.

"בשלב מסוים הרגשתי שאני ממצה את המקצוע הזה של לשבת מול מחשב וחיפשתי תחליף. בתקופת הקורונה ראיתי פתאום את המודעה על הקורס וזה עניין אותי. זה היה עולם שעבדתי כאמור קרוב אליו, אבל תמיד מהצד. אף פעם לא נתנו לי לגעת בכלים כי לא היה לי הרישיון והידע, אבל זה תמיד סיקרן אותי".

קורס הרחפנים. "זה תחום נוח לחרדים" (צילום: יהודה הרוש, פלייטק)
קורס הרחפנים. "זה תחום נוח לחרדים" (צילום: יהודה הרוש, פלייטק)

מחיר הקורס היה 7,000 שקלים, אבל כשני שליש מהעלות סובסדה על ידי המדינה, ומכון 'כיוון' סייע לו בהגשת הטפסים וההרשמה. מבחני ההסמכה של רשות התעופה האזרחית עולים 350 שקלים. בגלל הגבלות הקורונה, הלימודים העיוניים התקיימו ברובם בזום.

"זה תחום נוח לחרדים", הוא מוסיף. "היו בקורס לא מעט חבר'ה שלא הגיעו מרקע טכנולוגי עשיר כמוני. המדריכים היו מאוד סבלניים, הסבירו לאט, יסודי וממש מההתחלה. חבר'ה שמגיעים מלימודים בישיבה לא מפחדים מלימודים עיוניים, והממשק הטכני של הרחפנים הוא מאוד נוח להטסה".

מעבר לזה, הוא מוסיף, זו עבודה שניתן לבצע יחסית בבדידות. "אני יודע שיש לי למשל חברים שהיה להם קשה בעבר במקומות עבודה מעורבים, וכאן זו עבודה יותר אישית, עם מעט אנשים מסביב. אתה גם עושה את העבודה בזמן שנוח לך, ולא כל כך משגעים אותך. אני למשל קם בבוקר מוקדם וחוזר מוקדם הביתה, כך שיש לי זמן להיות עם הילדים והמשפחה, מה שלא היה לי בעבודות אחרות. מה שכן, זה הרבה שעות נהיגה על הכביש, וצריך להיות ראש גדול, לנהל את עצמך, למצוא פתרונות לבעיות שעולות בשטח".

מרכז 'כיוון' עובד תחת עיריית ירושלים, בשיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה וקרן קמ"ח לטובת קידום מקצועי ושילוב בתעסוקה בחברה החרדית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!