דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מחנכים בשדרות מתמודדים עם החזרה ללימודים תחת טילים: "אנחנו רוצים שהתלמידים יאהבו את העיר וירצו לחיות פה"

ילדי שדרות שבו לבתי הספר, וביקשו לערוך תרגיל 'צבע אדום' אף שבית הספר ממוגן | המחנכים משלבים עיבוד של הפחדים עם הרצון לחזור לשגרה: "יש הקלה מסוימת בידיעה של מקור המתח"

פנינה מאירוביץ ויאיר רן פלד. "חלק מהתלמידים לא מעוניינים לדבר על המצב" (צילום: אלבום פרטי)
פנינה מאירוביץ ויאיר רן פלד. "חלק מהתלמידים לא מעוניינים לדבר על המצב" (צילום: אלבום פרטי)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"בפעם השנייה שהשמענו את השיר 'אלוף העולם' של חנן בן ארי התלמידים צעקו: 'אני אלוף העולם בליפול!'. הם ממש התרגשו, יש משהו בלהכיר את השבריריות והחוסן שלהם בעת ובעונה אחת", מספר יאיר רן פלד (36), אב לשלושה מקיבוץ להב שמחנך יחד עם פנינה מאירוביץ (33), חברה בקיבוץ המחנכים של 'דרור ישראל' משדרות, את כיתה ג'2 מבית הספר היסודי 'גיל רבין' בשדרות.

בימים האחרונים חודש הירי לעבר עוטף עזה, והמחנכים, ששבו להיפגש עם תלמידיהם אחרי שנה, חושבים על דרכי התמודדות. השנה היא גם השנה הראשונה של מאירוביץ ושל פלד כמחנכים. פלד אוהב את שדרות מתוך המפגש עם התלמידים והוריהם, ומאירוביץ מתגוררת בשדרות שש שנים שבהן הדריכה בנגב בכלל ובאשקלון בפרט.

"כמחנכים אנחנו נמצאים במתח שבין להעמיק ולדבר על הפחדים לבין חזרה לשגרה, למחברות ולעפרונות", מתאר פלד. "יש הקלה מסוימת בידיעה של מקור המתח".

האירועים הביטחוניים השפיעו על ההגעה והנוכחות. חלק מהתלמידים הגיעו 'הפוכים' מהלילה וחלק לא הגיעו כלל. שניהם מסכימים שטווח התגובות של 30 תלמידיהם רחב למדי: "חלקם רוצים לדבר ולשמוע", מספרת מאירוביץ. היא מוסיפה שאחת התלמידות סיפרה בסבב 'מה נשמע' שלמזלה אמה הייתה איתה במקלחת בזמן 'צבע אדום' כי זה יום חפיפת השיער, והן רצו ביחד לממ"ד.

פלד מספר שחלק מהתלמידים מגיבים הפוך מזה: "חלקם לא מעוניינים לדבר, ואף מתרחקים כששאר התלמידים מתחילים לדבר על משהו שקשור. המעניין הוא שאין בהכרח קשר בין הנוכחות החברתית של התלמיד לתגובה שלו". צורך נוסף שמזהה פלד הוא הצורך בידיעה ובביטחון. "הם ביקשו תרגול של 'צבע אדום' בבית הספר, אף שאין צורך כי בית הספר ממוגן".

פלד ומאירוביץ מציינים לטובה את הגורמים הפסיכולוגים שמלווים אותם: "אם אנחנו מזהים תלמידים עם התנהגויות חורגות, יש לנו שתי יועצות בבית הספר שאנחנו בקשר איתן, ומלוות אותנו את התלמידים וההורים. הן זמינות לכלל ההורים והתלמידים". מאירוביץ מספרת גם על מרכז חוסן בעיר, שנותן מענה למצוקות שעולות הן בזמן משבר והן ביום-יום, בדמות טיפול פסיכולוגי מסוגים שונים, משיחה עד טיפול בחיות, והכול ללא עלות.

לטווח הרחוק מסמנים פלד ומאירוביץ שתי מטרות: האחת, ברמת ההתמודדות היום-יומית של התלמידים, היא מתן כלים כמו תרגילי נשימות, ניתוח המציאות, ללמוד לבקש עזרה ודמיון מודרך שעוזרים להתמודדות עם הלחץ והחרדה לתלמידים ולמבוגרים כאחד. המטרה השנייה היא ערכית: "להכיר להם את ההיסטוריה של שדרות, שיאהבו את שדרות וירצו לחיות פה".

 

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!