דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעה / ביידנומיקס: הכוח לבצע

מפלגות השמאל בישראל לא צריכות להסתפק בתשבוחות לנשיא ארה״ב ביידן, הן יכולות לדרוש את המפתחות לשינוי: משרד האוצר

מיכאלי, ליברמן ולפיד. העבודה ומרצ ידרשו את האוצר? (צילום: מארק ישראל, פלאש 90)
מיכאלי, ליברמן ולפיד. העבודה ומרצ ידרשו את האוצר? (צילום: מארק ישראל, פלאש 90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

כולם רוצים להיות עכשיו ג׳ו ביידן. הוא מדבר למעמד הביניים ואיגודי העובדים, הוא מעביר תכניות בטריליוני דולרים לטובת חינוך ציבורי, רווחה, פיתוח התעשייה ואנרגיה ירוקה. נשיא ארה״ב בדרך לראשמור כיורש של רוזוולט, ויש כבר מי שמציע לקרוא לעידן הזה על שמו ״ביידנומיקס״. העידן שמגיע אחרי הניאו ליברליזם, ה״רייגנומיקס״.

מרב מיכאלי כתבה בטוויטר: ״נתניהו רצה שנהיה אמריקה של טראמפ, אבל טראמפ הלך וגם נתניהו ילך. כשזה יקרה נוכל לממש סוף סוף את התוכנית שלנו למען המשפחות, למען ילדות וילדים ולמען החינוך, כמו שמדינת ישראל כל כך צריכה, ונוכל להיות פה קצת יותר אמריקה, של ביידן״.

יו״ר מפלגת העבודה רוצה שישראל תהיה קצת יותר כמו אמריקה של ביידן? עכשיו כשמפלגתה היא לשון המאזניים להקמת קואליציה חדשה, יש לה ההזדמנות לעשות את זה, ולא רק להשתוקק לזה.

״זו הדרך״, כתב ניצן הורוביץ, ״חינוך חינם מגיל לידה ועד התואר הראשון. ההשקעה החברתית הכי חשובה שהיא גם המשתלמת ביותר מבחינה כלכלית – מנוף הצמיחה האולטימטיבי. כבוד עצום לביידן, נשיא נועז וחדשן, ודוגמא מאלפת למה שחיוני לעשות גם בישראל״.

יו״ר מרצ רוצה להגדיל את ההשקעות במערכת החינוך הציבורית? מזל שבדיוק עכשיו הוא נשאל על ידי לפיד, בנט והצמד סער ואלקין ״מה מבוקשך? על מה לא תהיה מוכן לוותר בדרך לקואליציה חדשה?״.

***

לא צריך להיות יודעי ח״ן בשביל להבין מה הופך את 100 הימים הראשונים של ביידן למעוררי תקווה כל כך. זו הכלכלה. אחרי שנים של קיצוצים, ייבוש תקציבי, הפרטות, הזנחת שכבות שלמות בציבור, יריקה בפרצוף של מעמד הביניים והאיגודים המקצועיים, ומתן פטור גורף ממס לעשירים ביותר; ביידן לא רק מדבר, הוא משנה את הכלכלה.

התנאי לעשות את זה במדינת ישראל הוא אחד. קוראים לו: משרד האוצר. מה שביידן מחולל עכשיו עם מעל ל-100% חוב תוצר, ישראל ודאי יכולה לעשות עם קצת מעל ל-70% חוב תוצר.

הגדלת יחס החוב תוצר והשוואתו לארה״ב משתווה לתקציב מדינה אחד נוסף, כ-420 מיליארד שקלים. אפשר רק לדמיין מה יכול לקרות למערכת החינוך, לדיור ולתחבורה הציבוריים, לערי הפריפריה והתעשייה עם השקעות כאלה.

אבל, ככל הנראה, מפלגות השמאל יסתפקו בלומר דברי שבח והלל ל״אדם העובד״ במסגרת כנסי האחד במאי, ויוסיפו לשבח את התכניות של ביידן בעיניים כלות. כפי שזה נראה עכשיו העבודה ומרצ יוותרו לליברמן (עם 7 מנדטים) על תפקיד שר האוצר (כשלשניהם יחד 13 מנדטים). הן עשויות להסתפק בהזזת נתניהו, ולא בשינוי הכלכלה של מדינת ישראל.

***

יש אמירה מוכרת של ברל כצנלסון: ״התבונה לראות, האומץ לרצות, הכוח לבצע״. יש חברה שמציעה למכירה את האמרה הזו כמדבקת קיר תמורת 119 שקלים בלבד. דבר נאה לתלות בסלון.

מה שהופך את ביידן למושא הקנאה של מפלגות ופעילי שמאל בעולם זה הכוח לבצע. מפלגות השמאל יכולות להגיע לכוח הזה כרגע בישראל, אבל אם יוותרו עליו, הן ימשיכו להיות מדבקת קיר ערכית לכאורה. מעמד הביניים והשכבות החלשות לא יוכלו להאמין שהן בית אמיתי עבורם, שהן באמת דואגות בראש ובראשונה להם.

אם ההזדמנות לחולל מהפך חברתי בזמן המשבר הכלכלי הגדול בעולם תפוספס, זו תהיה החמצה היסטורית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!