דבר העובדים בארץ ישראל
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

אלפים נשארו במירון לאחר האסון: "אנחנו יודעים שיש פה רבי שמעון, וגם אין תחבורה"

לצד מעקה הברזל שהתעקם במעבר בו אירע האסון, אנשים אומרים תהילים | לא רחוק משם נערך טקס 'חלאקה' לילד בן 3 | בין הסיפורים מהלילה הנורא עולה כעס על המשטרה | חסיד ברסלב: "ההרגשה פה יותר גרועה מתשעה באב"

הר מירון למחרת האסון (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

אלפי אנשים נמצאים היום (שישי) במתחם ציון רבי שמעון בר יוחאי, יום למחרת האסון בו נהרגו 45 בני אדם בהילולת ל"ג בעומר. רבים מהם היו במקום אתמול, חלקם בחרו להישאר על ההר למרות הפסקת ההילולה ובקשת המשטרה להתפנות מהמקום, ואחרים לא הצליחו לצאת.

במעבר היציאה מרחבת ההדלקה של חסידות תולדות אהרון, בו אירע האסון, מסתובבים אנשים באופן חופשי, חלקם עומדים ואומרים תהילים. על הרצפה פזורים בקבוקים, וניתן לראות את מעקה הברזל, שהתעקם בעת האסון. למרות ההודעה על תחילת חקירה של המחלקה לחקירות שוטרים את נסיבות האסון, אין כל חסימה של האזור.

הכניסה למתחם נראית רגילה לחלוטין, מלבד העובדה שאין הילולה ומוסיקה שמחה. בסמוך לציון של רבי שמעון בר יוחאי מתגודדים אנשים רבים ומדברים.

יעקב, (29) תושב בית שמש, משתייך לחסידות תולדות אהרון. "רגשית זה קשה להשאר, אבל אנחנו יודעים שיש פה רבי שמעון, וגם אין תחבורה", הוא אומר ל'דבר'. הוא עצמו היה בסמוך לאסון: "הייתי בתוך האירוע, ופתאום קראו הצלה הצלה, כמו כל שנה. אחרי כמה דקות ראינו שקרה משהו". על ההתנהלות אמר: "זו היציאה היחידה האפשרית, השנה שמו שוטרים, בשונה מכל שנה".

המעקה העקום, סמוך ליציאה ממתחם תולדות אהרון (צילום: יהל פרג')

זאבי נרינסקי (20), תושב בני ברק: "אני פה מרביעי בערב. הייתי בתולדות אהרון, יצאתי דקה לפני שזה קרה. הייתי על המדרגות, אמרנו בוא נזוז, כי שמו מולנו מחסומי לחץ. כל המשקל שלנו היה על האנשים לפנינו, אף אחד לא עמד על המדרגות. דחפתי ואז עליתי למעלה, וראיתי חבר אחד שלי שם, ובום כולם נפלו. חבר שלי פצוע בינוני בזיו. תפרים בבטן ולא מרגיש את הרגליים. לא היתה אופציה לנסוע אליו".

גרינסקי ניסה לצאת מהמקום בהסעות שארגן משרד התחבורה, אך לא הצליח. "באנו באיזה 08:00 לאוטובוסים, חיכינו עד 10:00 בבוקר ואמרו לנו שאין אוטובוסים יותר. אמרו שיכול להיות שלא יהיו במוצ"ש. לא הייתי מסוגל, הייתי סהרורי מדי ללכת. הייתי בהלם. ראיתי 28 גופות בחדר, נסעו להביא עוד גליל ניילון מצפת. שוטרים דחפו ואמרו לנו לעלות למעלה, ולכו לאור הגנוז (יישוב סמוך). ב-14:00 אמרו שיש שוב אוטובוסים, טסתי מהמעיין למטה אבל היה רק אוטובוס אחד".

הר מירון למחרת האסון (צילום: יהל פרג')

א.ל (19), תושב בית שמש, חסיד ברסלב: "הבנתי שהמשטרה שמה מחסום, והיה לחץ אדיר, אנשים רצו לעבור. רק כשהמשטרה פתחה היתה קריסה. אני מכיר את קרויס שנהרג מהחנות בה אני עובד בבית שמש. מצד אחד אני רוצה לעשות פה שבת בל"ג בעומר, מצד שני, ההרגשה פה יותר גרועה מתשעה באב."

לא מוותרים על ה'חלאקה'

חלק מהנוכחים בהר נמצאים עם ילדיהם ומקיימים איתם את מנהגי החג. שני גברים מקיימים את מנהג ה'חלאקה' – תספורת ראשונה לילדים שהגיעו לגיל שלוש, הנערכת בל"ג בעומר במירון. במתחם אחר נראו ילדים משחקים בחץ וקשת.

מנהג ה'חלאקה' במירון (צילום: יהל פרג')

כעס על המשטרה

כשרב המשטרה, הרב רמי ברכיהו, מגיע למקום ומשוחח עם האנשים, אחד החסידים מטיח בו "המשטרה הרגה ארבעים וארבעה אנשים". גם חסידים אחרים זעמו על התנהלות המשטרה, שלדבריהם הובילה להתרחשות האסון.

הטלית הבודדה

ברחבת ההדלקה של חסידות תולדות אברהם יצחק, הסמוכה למתחם של תולדות אהרון, נשענת טלית של אחד החוגגים על גדר.

מתחם חסידות תולדות אהרון, הר מירון (צילום: יהל פרג')

עשרות כלי רכב פרטיים נשארו בחניון

בחניון צבעון נותרו עשרות כלי רכב פרטיים. עובד השומר על הגנרטורים במקום מספר שבבוקר הגיעו מספר אוטובוסים עם אנשים מההר לחניון שלקחו את רכביהם. ברוך, נהג מונית, מספר שהביא חמישה אנשים מנתניה. הם חרדים, הגיעו כדי להתפלל על ההרוגים ועל החג. מהחניון בצבעון הם החלו ללכת ברגל, ואמורים לחזור אליו עד צאת השבת.

כלי רכב שנשארו בחניון צבעון, למחרת האסון בהר מירון (צילום: יהל פרג')