דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
1 במאי 2021

דעה / באחד במאי 2021 אנחנו צריכים לצעוד להקמת מחנה סוציאליסטי מלא מלא

שלושה תהליכים מרכזיים מאיימים על החברה הישראלית: התרחבות הפערים ואי השוויון, התגברות ההסתה כלפי מיעוטים ואי אמון הולך וגדל במדינה | אזרחי ישראל צריכים מחנה שיתמודד איתם מתוך תפיסת עולם סוציאליסטית והוליסטית

עצרת האחד במאי בתל אביב, ארכיון. (צילום: אור זקש).
עצרת האחד במאי בתל אביב, ארכיון. (צילום: אור זקש).
סוהיל דיאב
סוהיל דיאב
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

ברחבי העולם מציינים היום (שבת) את האחד במאי, יום המאבק הבינלאומי לסולידריות עם העובדים וזכויותיהם, למען חברה צודקת, שוויונית ושוחרת שלום. השנה, אנחנו חוגגים את היום הזה בשעה ששלושה תהליכים חשובים נמצאים גם על סדר יומו של הציבור:

הראשון הוא עומק הפערים החברתיים והכלכליים בחברה הישראלית, והעלייה ברמות אי השוויון בשוק העבודה בפרט.  נגיף הקורונה רק החריף את הפער, ומאות אלפי המובטלים שאיבדו את משרותיהם יוסיפו שמן למדורה.

על רקע זה אנו עדים למאבקים של קבוצות שונות באוכלוסייה, כמו אנשים עם מוגבלות ואזרחים קשישים, המבקשים לשים סוף לאפליה נגדן. ואלו לא הקבוצות היחידות הסובלות מאפליה.

התהליך השני הוא התגברות הגזענות, ההסתה ושנאת הזר והשונה בחברה הישראלית. היחסים בין יהודים וערבים, ובין דתיים וחילונים, הולכים ומתדרדרים. אנחנו נמצאים בעיצומו של גל הסתה מתוכנן נגד מיעוטים, שנועד לחזק את כוחו של השלטון דרך מדיניות של 'הפרד ומשול'.

התהליך השלישי הוא התגברות אי האמון הישראלים בשלטון. אי הוודאות שורר בכל התחומים: התפשטות השחיתות והפשיעה כמו גם חוסר הביטחון הכלכלי והאישי לאנשים ולקבוצות וקהילות. אבל מעל לכל התחיל תהליך של אי אמון באתגרים הפוליטיים והביטחוניים שמעלה השלטון. בין אם מדובר בהמשך הכיבוש, בשאלה האיראנית או בשינויי האקלים, האזרחים מתחילים לפקפק במדינה.

הדרך להתמודד עם התהליכים האלה היא באמצעות קידומם של ערכים סוציאליסטיים, מעמדיים ואוניברסליים. כאלה שיעמדו כתשובה לערכים הקפיטליסטיים, הניאו-ליברליים והאינדיווידואליים. רק סולידריות אמיתית בין קבוצות שונות באוכלוסייה, ובין כל העובדים והעובדות, תוכל להפוך את החברה שלנו לשוויונית וצודקת.

לכן יש צורך מידי לבנות 'מחנה סוציאליסטי מלא מלא' .כזה שיתייחס לכל השאלות שעומדות לפני החברה הישראלית – הפוליטיות, החברתיות והכלכליות – מתוך תפיסת עולם סוציאליסטית, שמאלית והוליסטית.

תוצאות הבחירות הרביעיות הוכיחו שהפרטת השאלות האלה לא עונה על אף אחת מהן. הגיע הזמן להפסיק עם החלוקה של ימין פוליטי ושמאל חברתי, או ימין חברתי ושמאל פוליטי. חלוקות כאלה משרתות את הימין ופוגעות בשמאל ובעתידו בארץ הזאת. הדוגמה של מנסור עבאס ורע"מ היא עוד הוכחה לכך.

הניסיון ההיסטורי של השמאל באמריקה הלטינית הוא המודל הנכון. הכיוון של מי שמבקש להפוך את ישראל למדינה טובה יותר הוא רק ללכת על שמאל סוציאליסטי מלא מלא.


סוהיל דיאב הוא  תושב נצרת, לשעבר יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות וחבר הנהגת ההסתדרות

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!