דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר: העלאת השכר באמזון "תגלוש" לעובדים בעסקים מסביב

ניסיון ההתאגדות הכושל בחברה התניע מהלך של העלאת שכר, ועל פי מחקר חדש לא רק עובדי אמזון ייהנו ממנו

עובדים במרכז מיון של אמזון בניו-יורק. בונוס של 3,000 דולר לעובד חדש (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews, File).
עובדים במרכז מיון של אמזון בניו-יורק. בונוס של 3,000 דולר לעובד חדש (צילום: AP Photo/Bebeto Matthews, File).
יונתן קירשנבאום

ניסיון ההתאגדות נכשל, אבל עובדי אמזון יזכו להעלאת שכר- ולעובדים אחרים בשכר שעתי יש גם סיבה לשמוח. לאחר שעובדי המחסן של אמזון באלבמה הצביעו נגד התאגדות לפני מספר שבועות, חברת אמזון הודיעה על העלאת שכר מוקדמת לכל העובדים השעתיים בחברה, שכוללים את עובדי המחסן ויחולו על כ-500 אלף עובדים. מחקרים מראים שהעלאות השכר עשויים להשפיע לטובה לא רק על עובדה החברה, אלא גם על עובדים שעתיים אחרים בחברות שמתחרות עם אמזון על אותו כוח העבודה.

בשיחה עם בעלי המניות של החברה בעקבות כישלון ניסיון ההתאגדות אמר המנכ"ל ובעל השליטה בחברה ג'ף בזוס כי אמזון תעשה "יותר כדי לדאוג לעובדי החברה בעתיד". רק מספר שבועות לאחר מכן פרסמה סגנית נשיא חטיבת משאבי האנוש של החברה הודעה לפיה שכר העובדים השעתיים יעלה בשיעור של בין 50 סנט ל-3 דולר לשעה- הישג נקודתי משמעותי, על אף כישלון ההתאגדות.

על פי המחקר, הצעד עשוי להשפיע בעתיד לא רק על עובדי אמזון עצמה, אלא גם על עובדים שעתיים בכלל שמקום עבודתם נמצא במרחק סביר ממרכזים לוגיסטיים של החברה. מאמר חדש שפורסם לפני כחודשיים ובוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת ברקלי, מצא שהעלאת השכר האחרונה שנעשתה בחברה בשנת 2018 הובילו לעלייה ניכרת בשכר של עובדים בחברות אחרות, שניסו להתחרות בשכר שמציעה אמזון.

החוקרים מצאו שהעלאת השכר "גלשה" גם לחברות אחרות בעלות כוח עבודה שעתי גדול. על פי הנתונים, עלייה של 10% בשכר השעתי של עובדי אמזון תורגמה לעלייה של כ-2.6% בשכרם השעתי של עובדים בחברות אחרות באזור המרכזים הלוגיסטיים של אמזון. על פי החוקרים, הגודל של החברה והביקוש הגדול לעובדים מצידה הביא לכך שלחברות אחרות בסביבתה לא נותרה ברירה אלא להעלות את השכר כדי להתחרות.

העלאת השכר מגיעה על רקע שיעור רווח עצום לחברה ברבעון הראשון של 2021. בסוף השבוע פורסם כי הכנסות החברה הגיעו ל-108.5 מיליארד דולר, שמהווים עלייה של 43.8% לעומת ברבעון הראשון של 2020. הרווח הנקי של החברה זינק ב-219%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!