דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

מבקר המדינה יבדוק את נסיבות האסון במירון: "לא אהסס להטיל אחריות אישית"

המבקר מתניהו אנגלמן יבדוק את ההיערכות להילולה השנה, את טיפול הממשלה במתחם קבר הרשב"י לאורך השנים, ואת הטיפול באירועים דתיים המוניים בכלל | "מדובר באירוע שניתן היה למנוע, זו חובתנו לבדוק את האירוע ומה שקדם לו"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום מסך)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום מסך)
אסף צבי

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (שני) על פתיחה בביקורת מיוחדת שתבחן את הנסיבות שהובילו לאסון במירון. לדברי המבקר, מתניהו אנגלמן, הביקורת תבחן את ההיערכות של הרשויות והגופים הממשלתיים השונים לאירוע, כולל מערכת אכיפת החוק, את ההתנהלות של מתחם הקבר לאורך השנים, וכן את ההיערכות הכוללת לאירועים דתיים המוניים בישראל. לדברי אנגלמן, באם יראה צורך בכך, הוא לא יהסס להטיל גם אחריות אישית על המעורבים.

"בלילה שבין חמישי לשישי חוותה מדינת ישראל את אחד האסונות האזרחים הגדולים בתולדותיה", אמר אנגלמן, "ברצוני להביע את תנחומיי למשפחות ההרוגים באסון ולשלוח איחולי החלמה מהירה לפצועים. מדובר באירוע שניתן היה למנוע אותו וכרגע מוטל עלינו לבחון ולבדוק כיצד היה ניתן למנוע אירוע זה". עוד אמר אנגלמן: "זו חובתנו לבדוק את האירוע ומה שקדם לו ויש בכוונתנו לקיים את המחויבות הזו ללא כחל וסרק".

אנגלמן הזכיר שמשרד המבקר פרסם ב-2008 ביקורת על קבר הרשב"י, וביקורת המשך ב-2011. "ביקורות אלו הצביעו על שורת ליקויים שאם היו באים על תיקונם ייתכן שהאסון היה נמנע", אמר אנגלמן. הביקורות הצביעו על היעדר גורם ממשלתי שאחרי על קבר הרשבי ועל האירוע, וכן על ליקויים בתחום הבטיחות, רמת תחזוקה ירודה, אי העברת הקבר לידי גורם ממשלתי, תשתיות דרכים לקויות, וכבישי גישה שאינם מותאמים עבור רכבי הצלה בפרט לאירועים רבי משתתפים.

"ברצוני לפתוח בביקורת מיוחדת על היערכותם של הגופים השונים, והפעולות שננקטו על ידם הן בשנה זו והן בשנים שחלפו מאז הביקורת של מבקר המדינה ב-2011".

לפי אנגלמן, הביקורת תעסוק בשלושה מישורים עיקריים: הראשון הוא בחינת התנהלותם ופעילותם של כלל הגורמים מרמת מקבלי ההחלטות ודרגי השטח לרבות מערכת אכיפת החוק. השני הוא הטיפול במתחם קבר הרשבי במהלך השנים, ובכלל זה הפעולות שננקטו לתיקון הליקויים בדוח מבקר המדינה. והשלישי בראייה רוחבית צופה פני עתיד לקיום אירועים דתיים המוניים במדינת ישראל כדי למנוע אירועים מסוג זה בעתיד. "הדבר אמור לא רק בהילולה במירון, אלא גם בסליחות בכותל וכדומה", אמר אנגלמן.

המבקר אנגלמן הדגיש כי "ככל שיעלו בביקורת היבטים של אחריות אישית הדבר יבוא בדוח באופן חד משמעי. ככל שיעלה חשש לעבירות בתחום הפלילי נפעל לפי חוק מבקר המדינה, והדבר יעבור לבחינת היועץ המשפטי לממשלה". מדובר במריגה ממדיניותו של אנגלמן, שבניגוד למבקרי מדינה קודמים, נמנע מלהתייחס לבעלי תפקיד באופן אישי בדו"חות שלו.

ביחס לאפשרות של הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון, אמר אנגלמן כי "אם תוקם ועדת חקירה מממלכתית בנושא אבחן את הרלבנטיות של ביקורת המדינה ואת הערך המוסף שלה בנוסף לפעילותה של הוועדה."

אנגלמן הדגיש כי ההחלטה לפתוח בביקורת היתה שלו, בהתאם לסמכותו בחוק, וכי לא דיבר עם ראש הממשלה או גורם ממשלתי כלשהו מאז האסון במירון. "אנחנו יוצאים לביקורת הזו בתחושה של אחריות ושליחות ציבורית. מדובר פה באחד האסונות הגדולים במדינת ישראל. משרד מבקר המדינה מבוסס על צוותים מקצועיים עצמאיים, נרד לשורשם של דברים ללא כחל וסרק, ונציג את הממצאים לציבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!